Hur ofta städar du och hur noga?

T

Tispe

Jag läste precis på en tråd som handlade om flyttstäd där en skribent påpekade att flyttstäd är lika enkelt som vanligt städ och kanske till och med enklare för då är inte möblerna i vägen. Jag blev alldeles :o(generad) för jag har alltid tyckt att flyttstäd är ett jättegöra- ändå tycker jag att fast jag tyvärr inte är pedant(men det är drömmen men tyvärr verkar jag vara obotlig bohem...)så går mitt liv till ganska stor del ut på att torka golv och jaga katthår och dra dammtrasa.Så nu undrar jag- hur ofta städar ni? Jag torrtorkar(swiftar)golven en gång per dag och våttrokar en gång i veckan då jag även dammtorkar med våt trasa.

Sv: Hur ofta städar du och hur noga?

vi dammtorkar (hyllor m.m.) typ en gång i veckan, likaså golven, men dammsuger gör vi nog varje dag nästan...

Psst....

Jag tar även gärna emot städtips om ni har några specialare typ de där städtanterna på tv(jag missade tyvärr alla avsnitt utom två)?

Jag dammsuger var eller varannan dag. Vi har en viss vana att gå med skorna inne, plus att vi har två hundar och ett barn som hjälper till.

Badrummet torkar jag av varannan dag ungefär, passar på när sonen badar. Älskar skinande porslin!

När det gäller golv så sopar jag varje dag. Dammsuger när jag tycker att det behövs, kan variera ganska mycket på hur ofta det blir gjort.

När det gäller annat så torkar jag bord och städar diskbänken varje dag. Försöker hålla det undanplockat på alla ytor hela tiden.
Tvättar fönster så fort jag ser att det är smutsfläckar på dem.
Gör rent runt lampknappar/dörrhandtag/liknande så fort jag ser att det börjar bli smutsigt.
Gör rent speglar när de börjar bli så smutsiga att det stör.
Vad är det mer man kan göra? :o

Nu när jag har skickat iväg katterna på sommarlov hos svärföräldrarna behöver jag inte städa så ofta.
Men i vanliga fall så dammsuger jag nästan varje dag, för katthårens skull.
Golven torkar jag bara där det är fläckar, har dyra golv så jag vill inte slita på dem.
Våttorkar alla golv kanske 1 gång i månaden, om ens det.
Toaletten småstädar jag mest hela tiden, torkar ur handfatet medans jag sitter och skiter. Man måste ju vara effektiv :D.

Bor rätt så litet så städningen tar ju knappt 15 minuter per dag, sen får man väl tänka efter hur mycket man skitar ner också :grin:.

Dammsuger när gruskornen sitter fast under foten, torkar fågeldamm när datorn bytt färg från svart till grå. Våttorkar golvet skulle väl vara när akvarierna läcker då?

Jag dammsuger ca var 14:e dag. Har varken barn eller djur, bor ensam och går inte in med skor på, så oftare behövs inte. Undantag om jag spiller ut något förstås. Badrummet städas ungefär lika ofta, men jag kan torka av handfat och badkar med våtservetter däremellan om det behövs. Våttorkar golven kanske 4-5 gånger per år. Dammtorkar när jag ser att behov finns, dvs ett par gånger per år.

dammtorkar varje vecka, dammsuger(eller torrmoppar) varannan/varje dag, våttorkar golven en gång i veckan.
torkar köksbänkar/spis varje dag.
handfat och toastol varje till var tredje dag typ...

Torkar skåpluckor o sånt när det behövs, typ en gång / 10 dagar
torkar rent bakom spisen en gång per månad eller nått sånt..
rengör avloppsbrunnen i duschen varannan vecka ungefär (långhårig hund som duschas ofta pga exem)

tvättar fönstrena ett par gånger per år, vår och höst typ.. oftare om jag byter gardiner oftare :angel:

håller man sitt hem rent medan man bor där så blir inte en flyttstäd så jobbig heller....

Städningen blir så mycket enklare att handskas med om man har riktiga grejer! BRA trasor slänger man inte, dom tvättas i 90grader.. microfibermoppar funkar ypperligt som komplement till dammsugaren!

Kemikalier behövs inte så mycket av, vanligt kranvatten kommer man väldigt långt med! använder sällan kemikalier annat än i kök + badrum.

Damsuger och damtorkar en gång per vecka.
Badrummet rengörs en gång per vecka.
Torkar i princip aldrig golven (med undantag för badrummet) då hela lägenheten består av parkettgolv.
Plockar undan i princip varje dag (kläder, disk, skor, väskor, hundens leksaker etc.).

Vi är två vuxna i hushållet och en liten hund.

*KL*
För mig är det viktigast att toalett o kök alltid är rent, och sedan att det är hyfsat iordningplockat o dammfritt på golvet samt att sängkläderna är rena.

Dammar och våttorkar golvet gör jag ca varannan vecka.

"Flyttstädar" alltså ugnen, bakom kyl o frys, torkar ur alla skåp o putsar fönster o sånt gör jag nog bara någon gång i kvartalet.

Bättre med lite skit i hörnen än ett rent helvete;)

Flytt städ är mycket jobbigare än vanligt tycker jag iaf. Jag brukar få städa lägenheterna efter folk som inte orkat städ sina riktigt. Och spisarna är svåra att hålla rena tror jag även fönster och toaletten,badkar och tvättställ...

:o Själv hemma städar jag inte ofta...1-2 ggr i månaden kanske :o Men jag skyller på att jag städar lägenheter och trappor på dagarna så jag orkar inte när jag kommer hem :D

Då min unge stökar och grisar ner ofta och mycket så "storstädar" jag en gång i veckan. Då moppas det golv, dammsugs, gör rent i badrummet, torkar av lite här och var.

Jag har inga pälsdjur, så det behövs inte dammsugas varje dag. Plockar undan saker och diskar lite då och då.

Jag dammsuger minst 4 ggr/vecka, och våttorkar golven efter varje dammsugning. Torkar även fläckar/liknande så gott som dagligen, då man hittar sådana.

Dammar gör jag aldrig! :crazy:

Torkar av bord/diskbänk efter varje diskning och matlagning, eller om något spills. Diskar gör jag kanske var tredje dag, ungefär så lång tid brukar det ta att fylla hela diskmaskinen. Torkar av kyl/frys om det behövs, blir kanske en gång i månaden.
Badrummet brukas tas 2-3 ggr/månad, om inte min son lyckats bryta sig in där och kladda runt förstås, men med normal användning så blir det inte så skitigt där.

Hade egentligen behövt dammsuga varje dag, men min jobbiga dammsuger är så jävla dålig så jag blir bara arg varenda gång = skjuter upp det vissa dagar. Snart får jag hem en ny, superbra, så då blir det roligare igen :love:

Här bor 3 (Snart 4) medelstora hundar som springer i trädgården många gånger om dagen, en kille på 3 år samt jag. Hans pappa är här rätt ofta, men skitar aldrig ner något.

Vi dammsuger och "plockstädar" samt tvättar två gånger i veckan, en gång i veckan våttorkar vi golv samt dammar med trasa på hyllor, fönsterbräden etc.
En gång i veckan städar vi badrummet (handfat,toa,dusch,hyllor,spegel,golv) och småtoaletterna.

Matbord/köksbänkar/spis torkas av efter användning eller vid behov. Diskar typ 1 gång per dag (har inte diskmaskin inkopplad nu) så att inte disk blir stående! Jag avskyr gammal disk :cool:

Större städning som fönsterputsning och städa ur samt rensa garderober blir väl cirkus två gånger per år, vår och höst :angel:

Vi är bara två personer i hushållet, som är på 150+130 kvm så det hinner inte direkt bli skitigt mellan varven. Har inga inneboende husdjur men ibland får man gå loss en extra gång med sopborsten framför öppna spisen ifall man skräpat ner med ved eller aska där.. Och jag undviker att klampa in i leriga stallstövlar såklart :D

Jag dammsuger och våttorkar golven när det känns obehagligt att gå barfota i lägenheten, dammtorkar när det börjar bli tungt att andas. :angel::D

Kök och badrum är det viktigaste för mig. Torkar av köksbänk/vask och spis varje dag, badrummet städas 1-2 ggr/vecka.

Senast ändrad:

Jag dammsuger och våttorkar golven när det känns obehagligt att gå barfota i lägenheten, dammtorkar när det börjar bli tungt att andas. :angel::D

Kök och badrum är det viktigaste för mig. Torkar av köksbänk/vask och spis varje dag, badrummet städas 1-2 ggr/vecka.
Som jag ,har rätt hög tolerans för damm och hundhår men inte skitiga toaletter.

Jag städar där det behövs och när det behövs. Jag jobbar som lokalvårdare, så efter att ha städat på jobbet i åtta timmar fortsätter jag inte gärna hemma.

*kl*

Dammsuger iaf 2 gånger i veckan och dammtorkar, torkar golv, toalett osv en gång i veckan.

Liknande trådar

R
Hemmet Hade nyss en konversation med en kompis som har ständiga konflikter med sin sambo över städning/hemmets skötsel. Hen undrade vad som...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
11 401

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka