Sv: Hur ofta ska en hund badas?
Det beror helt på rasen och vad man gör med hunden.
Själv har jag en hund med långa vita behäng ( welsh i utställningstrim med rastypisk päls, icke pälsmonster) som rör sig i skog och mark samt hänger med på stallet, bland annat i manegen med saltat sandbotten. Dessutom bor vi inne i stan, så speciellt om vår och höst blir det väldigt kladdigt och smutsigt under promenaderna. Dessutom vill jag kunna ha hunden i soffan så hon får gärna vara ordentligt ren + att utställningspälsen ska vara vit-vit och det blir den inte om man fuskar med mellantvättar.
Är det blött och lerigt ute sköljer jag underredet och handdukstorkar efter varje längre promenad, dvs 3 ggr i dagen. Detta sliter pälsen mindre än att låta smutsen torka av sig själv, även om den mesta sanden rinner av när pälsen torkat.
Badar med schampo gör jag ungefär en gång i veckan, då kör jag 2 schamponeringar, efter det inpackning med vårdmedel som sköljs ur och så fönar jag hunden torr (vilket hon fullkomligt älskar), då det går fortast och jag får pälsen formad som jag vill ha den.
Det låter som ett himla jobb med det är det inte, hon är van att bli badad så hon står blickstill i duschen och hårtorken älskar hon. Jag pysslar hellre lite extra med pälsvården och låter hunden leva ett aktivt liv än att jag begränsar hennes aktiviteter eller tar på en massa hundkläder och kommer lindrigare undan själv. Det är ju jag som vill att hon ska vara vacker, själv hade hon knappast brytt sig om hon så aldrig såg en schampoburk mer