Hur ofta ska en hund badas?

MadicDomino

Trådstartare
En tanke som slog mig idag, när hunden åkte på ett bad.

Hur ofta badar ni era hundar? Vilka produkter? Ras?
Vad har ni för rutiner när det gäller bad?

Sv: Hur ofta ska en hund badas?

Jag har en blandras med cocker spaniels "längd" och shitzuns tjocklek.

Han badas väl kanske varannan månad, smuts rinner mer eller mindre av hans päls. Ibland räcker det med en enkel avsköljning. Annars när han känns smutsig i pälsen helt enkelt. Ibland blir det mer eller mindre. Vi använder oss av Espree Energee Plus Schampo, rengör djupt och snäll mot hans hud!

Efter hans bad, får han faktiskt självtorka med massa bus och mys i filtar. När han har torkat några timmar senare borstar vi igenom pälsen! :D

Senast ändrad:

Vid behov:) Det variererar väldigt helt enkelt. Om hunden har smutsat ner sig rejält så måste han tvättas. Vi är mycket i såna miljöer där hunden blir smutsig. Stall och skog. Just av det skälet så ville jag absolut ha en korthårig ras. Hellre ett täcke på hunden som jag kan tvätta, än att behöva tvätta hunden ofta. Hunden är en Boston Terrier.
P1070220.JPG

Jag handdukstorkar honom efter badet.

Jag har korthåriga hundar som inte behöver badas så ofta egentligen, men de lever aktiva liv och blir ganska ofta smutsiga och luktar häst. Så vi duschar dem 1-2 gånger i månaden med milt hundschampo, antingen Esprees Anti-allergenic eller Lavendelschampo.

Generellt sett tycker jag man ska vara ganska restriktiv med badning, pälsen kan förstöras, men har man lite vett så är det ju inga problem.

Jag har chinese crested dog (nakna) och badar dem en gång i veckan. Använder produkter från Pure Paws, testar just nu deras H2O-serie, annars brukar jag köra på Reconstructing schampo och Silk cream conditioner.

Fönar alltid efter bad.

Inte speciellt ofta.

Nu badades hon förra veckan senast och gången innan det var i typ september/oktober. Vi har haft väldigt mycket snö i vinter och hunden blir inte speciellt smutsig. Men jag badar henne efter löp för att bli av med den mesta lukten eftersom vi umgås med många som har hanhundar..

Använder ett milt hundschampoo från aptus ;)

Min whippet är 5.5 år och jag har badat henne med hundschampoo en gång :D
Är hon lite småsmutsig tar jag disktrasan bara.

Det beror helt på rasen och vad man gör med hunden.

Själv har jag en hund med långa vita behäng ( welsh i utställningstrim med rastypisk päls, icke pälsmonster) som rör sig i skog och mark samt hänger med på stallet, bland annat i manegen med saltat sandbotten. Dessutom bor vi inne i stan, så speciellt om vår och höst blir det väldigt kladdigt och smutsigt under promenaderna. Dessutom vill jag kunna ha hunden i soffan så hon får gärna vara ordentligt ren + att utställningspälsen ska vara vit-vit och det blir den inte om man fuskar med mellantvättar.

Är det blött och lerigt ute sköljer jag underredet och handdukstorkar efter varje längre promenad, dvs 3 ggr i dagen. Detta sliter pälsen mindre än att låta smutsen torka av sig själv, även om den mesta sanden rinner av när pälsen torkat.

Badar med schampo gör jag ungefär en gång i veckan, då kör jag 2 schamponeringar, efter det inpackning med vårdmedel som sköljs ur och så fönar jag hunden torr (vilket hon fullkomligt älskar), då det går fortast och jag får pälsen formad som jag vill ha den.

Det låter som ett himla jobb med det är det inte, hon är van att bli badad så hon står blickstill i duschen och hårtorken älskar hon. Jag pysslar hellre lite extra med pälsvården och låter hunden leva ett aktivt liv än att jag begränsar hennes aktiviteter eller tar på en massa hundkläder och kommer lindrigare undan själv. Det är ju jag som vill att hon ska vara vacker, själv hade hon knappast brytt sig om hon så aldrig såg en schampoburk mer :)

Blir kanske 2 gånger per år han badas och använder då ett milt parfymfritt hundshampoo. Sedan så sker det oftare att jag spolar av han lite snabbt med bara vatten när han grisat ner sig ute.

Chihuahua korthårig.

Kl.

Aldrig, typ.

Min hund (border collie, "fin" päls med en del underull) är 2 och ett halvt år och jag har duschat henne en gång, efter att hon rullat sig i hundbajs. Då använde jag det jag hade hemma, dvs människo-duschcreme. Annars badas hon aldrig.

Precis som mina andra (obadade) hundar luktar hon ingenting och har fin päls. Tror att det är får- och rådjursbajs samt dypölar som gör henne så fin! :p

Det blir typ när han rullat sig i bajs, senast för några år sedan. :D Jag har en hund med lättskött päls.

Så sällan som möjligt, ungefär när de luktar illa. ;)
Max tre gånger om året skulle jag tro.

Billy har haft lite känslig hud (allergisk mor knott, till exempel), så vi har väldigt, väldigt milda schampon.

Min golden retriever badas varannan vecka (eller borde badas så ofta iaf) med receptschampo pga allergi, men skulle jag bortse från det så skulle hon badas kanske 2-3gr/mån pga att hon så ofta rullar sig i nåt äckligt...

Den lilla hunden, lancashire heeler, har jag badat en gång på 1,5 år då retrievern drog med honom i en äckelrullning.

Badar dem endast om jag måste. Vilket betyder inför utställning eller om de rullat i nåt äckligt. De vita skulle nog behövt ett varsitt bad dock då de börjar se lite väl grådassiga ut :D
Använder espree för hundar med vit päls. Och ett balsam som jag bara tar lite över ryggen och "byxorna", samma märke.

kl

Jag har en sch/bc som blir 13 i maj och han har badat med schampo en gång i hela sitt liv och det var för ett par år sen, han har ju blivit avspolad och brukar bada i sjön varje år...min dsg är 7 år och aldrig blivit schamponerad

Jajust det, lillskiten har nog badat TRE gånger för han har ju ställts ut vid två tillfällen också. Det glömde jag.

Ytterst sällan. Gamlingarna (10 och 11.5) har jag badat ett par gånger under deras livstid. "Slynglingarna", två bröder på snart 5 år, har badat en respektive noll gånger (fast jag vet iofs inte om omplaceringen badades i sina tidigare hem). Att den ena brorsan badades i höstas berodde på att han skulle kastreras och djursjukhuset ville gärna ha en nybadad hund.

Sen kan de bli avspolade med rent vatten om de är väldigt smutsiga om tassar och mage, framför allt leriga höstar och vårar, men annars är det som sagt sällan nödvändigt att bada dem. De stinker absolut inte hund och de sover i sängar och soffor utan att smutsa ner speciellt mycket (förutom när de är leriga...) och när jag badade "unghunden" i höstas så var vattnet helt rent både när jag först blötte ner honom och när jag sen spolade av schampot, så de verkar hålla sig rena och fina även utan bad. :D

Jag har whippets och badar dem om de rullat sig i stinkande sörja eller om vi ska på utställning. De schamponeras då med hudvänligt naturligt hundschampo. Är de väldigt leriga så sköljer jag av dem och torkar med handduk. Har aldrig känt att de luktar hund även när det går långt mellan schamponeringarna.

Liknande trådar

Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
10
· Visningar
1 130
Senast: Diabetikern
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 104
Senast: Pilot
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 352
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
618
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka