Hur ofta rids/motioneras er häst?

Grålly

Trådstartare
Har ett nordsvensksto som jag rider 4-6 dagar i veckan, året om. Hon har ca 1 veckas "lov" under sommaren. Hästen tävlas eller tränas inte på något sätt, vi rider på ganska långa, men relativt lugna skogsritter. Hur ofta tycker ni att hästen ska motioneras? Beroende på om den tävlas eller inte, om den står på grönbete en lång tid m.m.. Vissa tycker att det räcker med var tredje dag, vissa varje dag. Så, vad tycker du?
 
Sv: Hur ofta rids/motioneras er häst?

De äldre hästarna har jag som mål att det ska göra något varje dag.
Ridas/gå som handhäst/tömköras/eller bara skrittas ut i skogen.
Visst händer det att de vilar en dag, men då är det för att inte jag hinner.
 
Sv: Hur ofta rids/motioneras er häst?

Hej!
Jag tycker att hästen gärna får motioneras varje dag. :) Hästen är ju inte gjord för att vara stilla. Fast om den går ute dygnet runt (under Bete) då tycker jag att de kan få lite semester. ;) (2-3veckor kanske? )
JAG skulle dock inte RIDA min häst 7ggr i veckan, utan försöker varierar lite med att promenera, köra, tömköra, leka m.m och ev en hel vilo dag. Men det är ju bara vad Jag tycker och alla har ju sina varianter. :) :bump:
 
Sv: Hur ofta rids/motioneras er häst?

Skyman skrev:
Hej!
Jag tycker att hästen gärna får motioneras varje dag. :) Hästen är ju inte gjord för att vara stilla. Fast om den går ute dygnet runt (under Bete) då tycker jag att de kan få lite semester. ;) (2-3veckor kanske? )
JAG skulle dock inte RIDA min häst 7ggr i veckan, utan försöker varierar lite med att promenera, köra, tömköra, leka m.m och ev en hel vilo dag. Men det är ju bara vad Jag tycker och alla har ju sina varianter. :) :bump:

jag tycker att hästen ska få vila minst 1 dag i veckan. Den är inte gjord för att stå stilla, men är inte heller gjord för att ridas/tömköras eller annat varje dag. Eller hur?
 
Sv: Hur ofta rids/motioneras er häst?

Nordis sto 21 år gammal, rids 4 dagar i veckan året runt. I varierande tempo/mängd.
Just nu bara i skritt och lite trav av diverse orsaker.
 
Sv: Hur ofta rids/motioneras er häst?

Ena 22 år går 5 dagar/vecka. Hon har ungefär 1 månads vila på vintern, annars går hon i stort sett hela tiden. Blir mera 3-4 dagar som slängs in då och då.

Unghästen 5 år, går 4-5/vecka. Vilar 1 månad vinter. Vilar när det behövs.
 
Sv: Hur ofta rids/motioneras er häst?

Min häst rids varje dag. Hon har aldrig någon viloperiod(sist hon vilade mer än ngn dag var sommaren då hon var fyra, alltså 2 år sedan).

Dels börjar hon haka när hon vilar(lindrigare patella). Och dels så tror jag att en häst mår bäst om den rids varje dag. Spec nu under tävlingssäsong så går hon varje dag. De dagar jag inte tränar vill jag gärna ut och jogga henne så hon inte får stela muskler, och om jag inte tränat hårt dan innan och inte behöver rida på volten så rider jag gärna ut en längre tur, som omväxling och för att hon tycker det är kul. Troligen roligare än att stå i stallet å glo.

Hade hon haft ngn växtperiod hade jag givetvis låtit henne vila, men hon var rätt färdig som fyraåring, har bara växt ngn cm sedan dess, och det är nog mest muskler.

Dock har hon "viloperioder" då vi inte tävlar och inte tränar intensivt(tränar fortfarande men rider kanske lektion max nån da i veckan å på volten typ tre dar, perioder då vi mest rider ut å har roligt helt enkelt). Under vintern blir det ju en naturlig vila eftersom träning beror mkt på underlaget på ridbanan+naturen.
 
Sv: Hur ofta rids/motioneras er häst?

Som någon annan har skrivit så är hästen gjord för att röra på sig. En del hästar rör inte på sig så mycket i hagen därför tror jag inte att det behövs så mycket vila. Jag undviker dock att träna 2 dar på rad utan varvar hårdare pass med skogsturer/tömkörning/promenader. Ofta så bli det någon dag med helvila iallafall för att det ska fungerar rent praktiskt med jobb och familj.

Längre viloperioder planerar jag inte in såvida det inte handlar om en nyinriden unghäst. Min erfarenhet är att viloperioder inte behöver planeras, de kommer iallafall, hästen skadar sig, jag har semester med familjen, min tränare har semester, stressigt på jobbet osv. Det dyker alltid upp perioder där hästen får ta det lugnare än vanligt.
 
Sv: Hur ofta rids/motioneras er häst?

Hejsan!
Jag har en nioårig fullblodsvalack. Normalt motioneras han 6 dagar i veckan.
1 dag hoppträning, 2 dagar som min medryttare rider lite hobbyridning och så försöker jag konditionsträna en gång i veckan. Jag föredrar att ge honom vilan under den ruskigaste vintertiden, eftersom han blir ganska deprimerad och osamarbetsvillig då, och sedan hålla igång under sommarhalvåret, då han är glad och pigg och gärna jobbar.
Sen försöker jag även att variera väldigt mycket, med klättring, uteritter, dressyr på bana, dressyr på ängar, promenader osv. Allt för att inte tråka ut oss och komma åt alla muskler och områden =)
 
Sv: Hur ofta rids/motioneras er häst?

Min nordis travare tror jag inte mår bra av en vilodag. Tanken var när jag köpte henne som 5 åring att hon skulle få minst en vilodag, men problemen när hon fick stå en dag var inte rolig!!! Nu har hon fått ett föl så hon fick stå någon vecka innan fölning och när fölet var en månad fick hon börja komma ut igen, dock bara skritt. Spelar faktiskt ingen roll om man rider "hårt" eller bara lugnt, huvudsaken verkar vara att hon får komma ut!!!! Året runt,....
 
Sv: Hur ofta rids/motioneras er häst?

Jag har ett sexårigt halvblod. Honom rider jag 5-6 dagar i veckan beroende på hur mycket det är i skolan och så.
Små skuttar lite var och varannan dag för att han ska vänja sig vid såmycket olika saker som möjligt. Då han ska blim in nya fälttävlans stjärrna. Hinderna vi då hoppar ligger kanske på 50cm och då hoppar vi max två-tre språng. Jobbar alltid mer eller mindre. andvänder mig av skogsvägarna till att flytta sidvärts, ökningar, minskningar, andvänder svängarna till bak-/framdelsvändningar osv.
 
Sv: Hur ofta rids/motioneras er häst?

Min ponny rids 6 dagar i veckan och under sommaren lite mer strö vila men försöker rid henne så mycket som möjligt på sommaren då hon har lätt för att bli tjock av att gå på bete....
 
Sv: Hur ofta rids/motioneras er häst?

På vintern rider jag henne 3 dagar i veckan (försöker iaf, om skolan tillåter), och ägaren kör 1 dag. Så det brukar bli 1 dag galopp, 1 dag skritt och 1 dag lugn tur i skogen/dressyr på ridbanan. På vintern brukar dom ha 1-3 veckor sammanhängande vila då dom bara går i hagen och kanske skrittas ut i skogen.

På sommaren är det ju lopp, och då behövs inte galoppintervallerna på samma sätt, och ägaren kör henne inte heller, så jag ska försöka rida/motionera runt 4 dagar i veckan. Det kanske blir 1 longering, 1 dressyr, 1 lugnare skogstur och 1 lite hårdare.

Bonita rids ju för att hon ska ha kondis och styrka till lopp, så för henne är det viktigt att det blir regelbundet utan att bli alltför hårt.. Jag lägger upp min ridning efter vilken dag ägaren kör, kör han på onsdagen så kanske jag har ridit en lugnare tur på måndagen, skrittar hennne på torsdagen och galoppintervallar på lördagen/söndagen, beroende på vilken dag han ska köra nästa vecka. Jag brukar försöka skritta henne efter dagen hon har jobbats hårt, och låta henne stå nästa dag. Egentligen är hon sen sån häst som skulle behöva ridas 2 timmar varje dag, men skolan tillåter tyvärr inte det :cool:

Jag tycker att man ska rida sin häst så ofta som det behövs. :idea: Om man har en häst som inte mår bra av att stå, så måste man ju försöka aktivera den varje dag, och har man en häst som är nöjd med ridturer varannan dag, då är ju det också bra! :) Det finns lika många ridvariationer som det finns hästfolk :banana:
 
Sv: Hur ofta rids/motioneras er häst?

Jag vill helst aldrig motionera mer än 5 dagar i veckan. Efter att ha studerat träningslära i 2 år så har jag fått en insikt om vad för mycket träning och för lite återhämtning kan göra med en fullt frisk kropp, och det har gjort att jag tillämpar minst 2 dagars full vila per vecka. För mycket vila är aldrig egentligen fel, utan även en fulltränad kropp som borde vara i topptrim kan må förvånansvärt bra av en veckas ledighet från träning emellanåt. Och en kropp som tränas på tuff nivå behöver inte pressas till max 5-6 dagar i veckan, utan mår bättre av att tränas 2-3 dagar per vecka istället, med ett eller två lugna pass som tillägg, där inga muskler pressas till det yttersta.

Jag lägger mig inte i hur andra tränar sina hästar, men jag följer det jag har lärt mig om hur muskler byggs och konditions förbättras. Sen får andra göra som de vill utan att jag har åsikter, men kommer de med frågor så är det klart att jag gärna förklarar mer ingående vad jag har lärt mig. :)
 
Sv: Hur ofta rids/motioneras er häst?

Grålly skrev:
Har ett nordsvensksto som jag rider 4-6 dagar i veckan, året om. Hon har ca 1 veckas "lov" under sommaren. Hästen tävlas eller tränas inte på något sätt, vi rider på ganska långa, men relativt lugna skogsritter. Hur ofta tycker ni att hästen ska motioneras? Beroende på om den tävlas eller inte, om den står på grönbete en lång tid m.m.. Vissa tycker att det räcker med var tredje dag, vissa varje dag. Så, vad tycker du?

Våra hästar (d-ponny 21 år och halvblod 22 år) rids så gott som varje dag, alternativt 1 dags vila/vecka. De rids bara på ridbana 1g/v, och då tränas de i dressyr/hoppning. Förutom några veckors ofrivilliga vilor (sparkskada på d-ponnyn för 2 år sedan och hovböld på halvblodet för en månad sedan) eller om barnen har varit så sjuka att de inte kunnat rida på flera dagar, så rids hästarna året runt. Ingen "semester" alltså. Denna sommar ska även barnen försöka rida tidig morgon och sen kväll, för båda hästarna tenderar att lägga på sig "lite för mkt" under betet!! Det märks väldigt väl om de av ngn anledning inte har gått som vanligt, de blir otåliga och rastlösa (hästarna alltså :angel:) så de verkar trivas med att få jobba. Nu försöker barnen variera ridningen, så det inte blir samma tur varje dag, utan ibland bara skrittpromenad, ibland lite hopp i skogen osv.
 
Sv: Hur ofta rids/motioneras er häst?

Jag har ett 11 årigt connemara sto som tävlas i hoppning och tränas ordentligt i både hopp och dressyr. Jag vill att hon ska gå varje dag då jag tycker att hästar är gjorda för att röra på sig men en utav dagarna brukar bara vara en lugn skrittur/promenad ut i skogen. Sen är det ju inte alltid som man själv hinner rida varje dag och då ser jag det inte direkt som en katastrof även om hon då får stå två dar för att man ska bort eller något. Hon brukar även få ca två veckors halvvila på sommaren då vi åker bort och hon rids ut i skogen lite sporadiskt av hästvakten.
 
Sv: Hur ofta rids/motioneras er häst?

15-årigt halvblod, rids/ motineras 6 dagar i veckan. Varierad ridning med lektion, uteritt och longering. Mkt ute nu under sommaren, då gärna med klättring och stubbåkrar. Får gå på bete under sommaren men kommer in på nätterna och rids. Vilar några veckor under vinter halvåret och någon vecka på sommaren.
 
Sv: Hur ofta rids/motioneras er häst?

Charlotte1975 skrev:
15-årigt halvblod, rids/ motineras 6 dagar i veckan. Varierad ridning med lektion, uteritt och longering. Mkt ute nu under sommaren, då gärna med klättring och stubbåkrar. Får gå på bete under sommaren men kommer in på nätterna och rids. Vilar några veckor under vinter halvåret och någon vecka på sommaren.


Menar du att hon får komma in på nätterna, och att hon rids? Eller menar du att hon kommer in på nätterna, och rids då?
 
Sv: Hur ofta rids/motioneras er häst?

Min häst motioneras varje dag, men med varierande intensitet. Brukar skritta en dag i veckan, långa tyglar ute i skogen. Rider hårda pass max tre gånger i veckan.
 
Sv: Hur ofta rids/motioneras er häst?

Min ponny är 9 år. Jag rider henne 6 gånger i veckan i ca 1 timme. Men på helgerna rider jag längre. Jag tror att hon ska få stå och vila i två veckor på sommaren. Hon tränas ungefär varannan vecka.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
553
Senast: tara
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 586
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
915
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
830
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp