Hur ofta rida snart 4-årig ponny?

Trasdockan

Trådstartare
Hej!
Jag har en ponny som fyller 4 år i år. Hon blev inriden förra sommaren, när hon fyllde tre, och har ridits regelbundet under hela hösten. Hade en liten vila under vintern och tappade lite muskler, men är på väg igång igen.
Hur ofta ska jag rida henne? Hon älskar att motionera, men tycker säkert att det blir lite tradigt att harva på ridbanan hela tiden, då jag inte alltid har sällskap att rida ut tillsammans med.

Kan man rida henne 4 dagar i veckan, longera 1 dag i veckan och gå promenader 2 dagar i veckan?

Sv: Hur ofta rida snart 4-årig ponny?

Hej!

Jag har en unghäst på snart 3 år som jag ska rida in nu i sommar/höst. Men som det är nu jobbar jag henne, antingen med longering,miljöträning( då räknar jag också med promenader),horsemanship snart även tömkörning ca 4 dar i veckan..
De andra dagarna antingen pysslar jag med henne eller så leker vi, för det mesta leker vi:):rofl: men när vi leker kör vi ju i princip horsemanship.:D

så det beror ju helt på hur hård du rider hästen
och unghästar behöver oftast lite tid för att smälta det
dom lär sig.. men iaf 1 vilodag/vecka, skulle jag iaf gjort:D

min grabb har precis fyllt 4 nu i mars. han aktiveras ca 4 dagar i veckan, ibland någon mer dag. Oftast ridning men även tömkörning, promenader, longering. Han är pigg och arbetsvillig men jag tycker det är viktigt att han får verkligen vila ut sig mellan dagarna. Och han trivs jättebra med vårat sätt...

Den ska vila för att smälta det som den har lärt sig. ofta funkar det som om hästen inte har vilat en dag.

Lär dig att kunna rida ut på den ensam. Är den för pigg- rid en stund på banan o sen ut.

Jag har ett varmblod som blir 4 på söndag.:)
Jag rider den på bana 3 ggr i veckan, vardagarna.Varannan dag modell.Då är det longering, tömkörning, hoppning, dressyr. Helgerna när man har mera tid far vi ut i skogen, men i och med våren kan man ju fara på veckorna också.
Sen om jag blir sjuk eller bortrest så får hon några dagars vila. Hon klarar inte längre vila,hon vill jobba.
Detta system funkar utmärkt för oss.
Man får prova sig fram tror jag. men vilodagar är viktiga och några längre dagars vila.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 252

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka