Hur ofta longera?

vinkelina

Trådstartare
Hur ofta tycker ni att det är ok att longera hästen? Brukar göra det ca var 5:e dag om jag ej orkar rida. Har inga inspänningar. Utan longerar ca 30-40 min, alla gångartet i båda varven. Min häst blir så stel om hon ej är igång varje dag.

Är mera så att hon skall få röra på sig lite.
 
Sv: Hur ofta longera?

Jag longerar ganska ofta, men aldrig så länge som 30-40 minuter. Jo, kanske max 30 minuter om jag longerar över cavalletti, men då ingår tiden som går åt för att bygga om serierna också. Ibland longerar jag före ett ridpass 5-10 minuter innan jag sitter upp, annars longerar jag 1-2 gånger i veckan. Jag använder inte heller inspänning men är noga med att han går i ett balanserat tempo.

Ett vanligt "rent" longeringspass brukar bli ungefär 15, max 20 minuter. Sen kanske jag lägger på lite arbete från marken efter det.
 
Sv: Hur ofta longera?

kl

jag tömkör hellre.

att bara longera ger inget tycker jag, sliter bara på hästen att springa runt runt
 
Sv: Hur ofta longera?

Jag tömkör också hellre! Det är så lätt att göra fel vid longering! Longering är svårare än vad man tror.
Longerar jag så gör jag det inte länge, speciellt inte unga hästar heller!
Jobbade nyligen hos en os-ryttare och där ingick det att longera flera (ung)hästar, alla hästar hade inspänningstyglar, men dem satt aldrig hårt spänt. De som dock var under inridning gick utan.
Det var vanliga inspänningstyglar som löper mellan framben, genom bettringen och sen till longeringsgjorden (Vad heter dem förretsen?:confused::angel:)
Insidan spändes (såklart) 1 hål kortare.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ofta longera?

Jag longerar min äldre häst ca 1ggr i veckan, unghästen som ser ut som en takås longerar jag minst 2 dgr i veckan, försöker löslongera henne i ridhuset så ofta det går, självklart med inspänning.

Att longera utan inspänning är i vår familj lika bra som att stå å jaga dem i hagen "typ". Klart hästen ska arbeta även på lina...
 
Sv: Hur ofta longera?

Jag är inget fan av longering över huvud taget. Helst inte med min häst som är ganska grov. Tycker att det sliter på benen alldeles för mycket till ingen nytta.
 
Sv: Hur ofta longera?

Samma här som heller tömmakör än att longera i motionssyfte. Ger mer och har bättre kontroll på hästen.

Jag använder longering om hästen e lite sprallig i benen innan upp sittning (hänt en gång). Eller om jag vill kolla ev hälta.
 
Sv: Hur ofta longera?

Jag longerar ganska ofta, men aldrig så länge som 30-40 minuter. Jo, kanske max 30 minuter om jag longerar över cavalletti, men då ingår tiden som går åt för att bygga om serierna också. Ibland longerar jag före ett ridpass 5-10 minuter innan jag sitter upp, annars longerar jag 1-2 gånger i veckan. Jag använder inte heller inspänning men är noga med att han går i ett balanserat tempo.

Ett vanligt "rent" longeringspass brukar bli ungefär 15, max 20 minuter. Sen kanske jag lägger på lite arbete från marken efter det.


Hinner din häst verkligen värma upp på den korta stunden? Bli varm i hela kroppen och hela muskelaturen? Bara skritt i början och i slutet tar ju minst 20 minuter..
 
Sv: Hur ofta longera?

skulle gärna tömmköra, men min kropp klarar ej av det. gör det nån gång ibland, men priset är för högt om vi säger så. Longering är mera som en ledig dag för oss, kolla genom så att hon inte är stel osv. Oftast så travar hon med mulen i marken (mycket låg form ;)) och då vill jag inte spänna in henne, ser så skönt ut när hon gör på det sättet.

Ser att några i stallet longerar flera gånger i veckan, mycket inspänt så det är nästan rollkur på hästen, DET måste väl slita rätt mycket? om man jämför att bara jogga runt i linan. Brukar försöka gå lite så att det inte är en exakt rund volt, utan lite "fyrkantig"
 
Sv: Hur ofta longera?

Longerar ganska sällan.

Longerar ifall jag har ont om tid men känner att hästen behöver röra på sig.

Utan skritt inräknat så longerar jag max 25-30 min, mer än så vill jag inte ha min häst på böjt spår. Skrittar gör vi efter fyrkantsspåret.

Så det är en slarvmotionering för mig om jag inte känner att jag har tid eller ork, vissa enstaka dagar. För oss ger det inget mer än att pålle får lufta benen lite :)

Alternativt så släpper jag han lös på ridbanan och jobbar lite kontaktövningar och busar runt lite.

Vill jag markjobba så föredrar jag tömkörning, jag kommer åt så mycket bättre där det behövs och hästen får jobba mer korrekt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ofta longera?

Hinner din häst verkligen värma upp på den korta stunden? Bli varm i hela kroppen och hela muskelaturen? Bara skritt i början och i slutet tar ju minst 20 minuter..

Longering är uppvärmning. Du behöver inte skritta i 20 minuter för att jogga hästen på lina.
 
Sv: Hur ofta longera?

Uppvärming ja, för fortsatt arbete efteråt. Men när du inte arbetar hästen efteråt? Du skrev att du kanske gör något mer efteråt. En promenad ger väl mer i så fall, om du ändå bara skrittar utan inspänning?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ofta longera?

Jag travar och galopperar på lina i 20 minuter. Det är tillräckligt för att ge hästen ett lösgörande arbetspass eller för att värma upp inför arbete vid hand.

Att värma upp inför ett pass där musklerna ska gå nära max är en annan sak och tar längre tid.
 
Sv: Hur ofta longera?

Min fyraåring får gå löst inspänt på lina max en gång i veckan. Passen blir max en kvart och är mycket för att han ska hitta sin egen balans och kropp då han växer otroligt mycket nu.
 
Sv: Hur ofta longera?

Uppvärming ja, för fortsatt arbete efteråt. Men när du inte arbetar hästen efteråt? Du skrev att du kanske gör något mer efteråt. En promenad ger väl mer i så fall, om du ändå bara skrittar utan inspänning?

Värmer du dinna hästar i enbart skritt?? :confused: I min värld innefattar uppvärming alla gångarter..
 
Sv: Hur ofta longera?

Jag longerar mest i syfte att hästen ska få bort lite spring i benen eller lära sig kommandon. Blir korta pass, absolut max 20 minuter inkl alla gångarter. Skrittar fram/av gör jag inte på lina.

Jag longerar utan inspänningar då jag inte vill ha mina hästar i en felaktig form. Hellre naturlig form än fel anser jag.
Jag vill också ha mina hästar känsliga och vill inte ha nåt som hänger i munnen på dem.
 
Sv: Hur ofta longera?

*kl*

Det går att utföra ett väldigt bra arbete på lina, men det är få som kan. Jag har hittills bara träffat en, men det är helt fascinerande att se.

Men det är svårt och kräver känsla. Det har inte jag och därför longerar jag väldigt sällan. Vi vanliga dödliga och medelmåttiga tenderar bland annat att köra runt hästen med väldigt mycket vikt på innerbogen och det är inte hälsosamt i många varv...
 
Sv: Hur ofta longera?

Lätt är det inte, jag brukar jämföra det med tömkörning med en enda töm. Men man lär sig oerhört mycket om hästen genom att observera hur den bär sig i olika tempon. Och när man väl har tränat upp hästen har man ett fantastiskt sätt att lösgöra den utan att den behöver släpa på en massa vikt. Så jag tycker absolut att man ska prova!

Jag brukar alltid börja inlärningen genom att få dem att hitta en energisk skritt med så stora vilsamma steg som möjligt, och en trav som är så långsam som möjligt utan att energin går förlorad. Jag balanserar huvudsakligen tempot med rösthjälper. När de är stadiga i den raska skritten och den långsamma traven och börjar stretcha överlinjen framåt-neråt kan man börja experimentera med att låta dem trava på lite mer,och så småningom lägga in galoppfattningar.
 
Sv: Hur ofta longera?

Jag lägger in 1-2 dagar med longering för min sent utvecklade femåring. Sätter på en chambon då han är byggd i riktig uppförsbacke och gärna går i en för hög form för att utveckla överlinjens muskulatur. Totalt blir en "normal" longering i alla gångarter ca 20 min. Skrittar igång och av runt stora spåret eller i skogen. Jag ser longeringen som ett jättebra komplement till allsidig hästhållning, gillar även att tömköra i vissa fall.

Longeringen är ett måste i vissa stadier av utbildningen, till exempel när man vill arbeta med galoppen. Min pålle har svårt att fatta vänster galopp och när man sitter på honom är det svårare att påverka tycker jag. Det kommer mer naturligt att ta rätt galopp när det är på volt och han bara behöver jobba med den egna balansen... (matte hänger inte alltid med så bra i kasta-om-svängar :angel:)
 
Sv: Hur ofta longera?

jag longerar mina två stora halvblod(180 o uppåt) en till två gånger i veckan, arbetas i alla gångarter i båda varven, utgår från stor volt (18-20 m i ridhuset större ute) jobbar tempoväxlingar,övergångar, öka/minska volten ,flyttar ut bakdelen osv. inspända på för dagen lämpligt sätt, longergramman eller vanliga inspännigar i olika höjder/ längd beroende på dagsform. båda hästarna tömkörs oxå men inte varje vecka. i övrigt allsidig ridning.båda är tävlande voltigehästar, som även tävlar hoppning o dressyr.
 

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 595
Senast: Freazer
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 656
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp