Hur ofta longera?

Sv: Hur ofta longera?

jag longerar ca en kvart åt gången inspänt (skritt och trav med lösare inspänning först), alla gångarter i båda varven. sen tar jag av inspänning och lina och löslongerar för att få en aktivare galopp och för att jobba hästen på en oval bana med tempo växlingar. i linan så är det svårare att hitta öknings knappen men där så får jag uppmärksamheten för att kunna jobba henne lös.

så ca 15-30 min longering blir det, longerar inte varje vecka eller varje månad. det blir mer i perioder när jag tycker att polle ska få jobba utan ryttare.
har alltid en graman som inspäning men spänner aldrig in hästen så den tvingas i "form", har den ganska lös så hon kan gå med huvudet i vädret om hon vill, men den ger ett lätt tryck i nacken viket gör att hon sänker huvudet i en lång låg form(formen kommer av tempo växlingarna och öka/minska volten dock)
 
Sv: Hur ofta longera?

Hur ofta tycker ni att det är ok att longera hästen? Brukar göra det ca var 5:e dag om jag ej orkar rida. Har inga inspänningar. Utan longerar ca 30-40 min, alla gångartet i båda varven. Min häst blir så stel om hon ej är igång varje dag.

Är mera så att hon skall få röra på sig lite.


40 min låter väldigt länge. Tänk på att hästen ju springer runt-runt-runt. Det sliter på benen, skulle du ridit 40 min på volt?

Jag longerar väldigt sällan, mest för att jag tycker det är trist och det ger egentligen inte hästen särskilt mycket om du inte är riktigt duktig på det. Då är det bättre att tömköra, där kan du kontrollera hästen enklare och du kan variera träningen mycket mer.

Vill du longera så gör det i kortare sekvenser men mer aktivit istället. Du kan ju longera över cavalettiserier exempelvis. Det ger mer.
 
Sv: Hur ofta longera?

Jag försöker jobba min 4-åring utan ryttare 1-2 dagar i veckan, blir det två gånger brukar jag ta en longering och en tömkörning.
Jag skulle dock inte ersätta longeringen med tömkörning, på just min häst longerar jag hellre än tömkör, för oftast när jag har longeringspass vill jag åt den låga avspända formen som han bäst hittar med longering.
Har då en vanlig inspänningstygel på utsidan och fäster linan i gjorden genom bettringen. Skulle aldrig longera utan inspänningar, förutom på en unghäst under inlärning såklart.
Tömkörning ser jag mer som ett tillfälle att plocka upp honom i formen mer än vad skulle gjort om jag ridit. Det går såklart att få honom låg i tömkörningen också, men då tar det så lång tid att få honom dit att passet redan hade varit färdigt och jag hade longerat istället. Max 20 min brukar jag longera.

Han är alltid som finast att rida på efter ett longeringspass! Longerar alltid (eller, alla 3 gångerna hittils ;) ) dagen innan tävling, och det har funkat bra!
 
Sv: Hur ofta longera?

Jag longerar dels i utbildningssyfte och dels i avtändningssyfte. Tycker det tillhör grundläggande träning att hästen kan longeras i alla gångarter åt båda hållen i ett rimligt tempo och är så pass lyhörd och fokuserad på mig att jag kan kontrollera den från marken på det sättet. Precis som med alla typer av övningar så är longering något man får underhålla om hästen ska bibehålla färdigheterna fullt ut. Sen kan jag även sätta hästen i lina om hästen har väldigt mycket energi men att jag inte har möjlighet att släppa den lös för att springa fritt. Jag föredrar att hästen bockar och brallar av sig det värsta i linan innan jag sitter upp.

Jag longerar efter behov. Medveten longering (dvs där jag planerar in att imorgon ska vi longera och då ska vi öva på detta och detta) blir max en gång i veckan, men om jag en dag känner att hästen är så pass laddad att den behöver bralla och bocka av sig innan jag arbetar den på annat sätt då sätter jag den i linan oavsett om den blivit longerad tidigare i veckan eller inte. När jag longerar är passen aldrig längre än max 30 min och då ingår fram och avskritting, om hästen longeras i anti-brall syfte brukar det inte bli mer än max 10 min i linan. Är det driv i hästen brukar det värsta brallarna vara avklarade på den tiden så att hålla på längre brukar inte vara nödvändigt, helst ska ju hästen ha lite energi kvar till det riktiga arbetet också.
 
Sv: Hur ofta longera?

Använder longering som främst ett komplement till tömkörning och ridning på främst den äldre hästen. Han skritt-promeneras innan, o får börja i skritt på stor oval, utan inspänning.
Efter 15 min sammanlagt får han börja jogga i båda varven, sedan beror det lite på vad jag ska träna o vad han gjort dagarna innan om o hur jag spänner in.
Varierar från arbete i enbart grimma, tömkörningsgjord med gogue, vanliga inspänningstyglar, oftast har jag kapson.

Mina hästar är lärda att vara mycket lyhörda för kroppsspråk o kommandon, så jag arbetar mkt med övergångar, olika tempon o mer eller mindre undertramp, ofta med bommar och sekvenser där jag tar in dem på mindre volt där de får köra styrka i ett långsamt, svävande tempo o sedan ut på lång lina o öka tempot.
Jag står aldrig o bara låter dem springa runt runt.
Jag går mkt själv när jag longerar så de får lite olika racetrack, raksträcka, röstkommando för att samla upp sig o så förberedelse för att svänga etc Så länge de inte bara springer i obalans anser inte jag att longering sliter. Men självklart får man vara lyhörd för hästens form för dagen o arbeta dem omväxlande. Avslutar med nedjogg och sedan avskritt-promenad.
 
Sv: Hur ofta longera?

40 min låter väldigt länge. Tänk på att hästen ju springer runt-runt-runt. Det sliter på benen, skulle du ridit 40 min på volt?

Jag longerar väldigt sällan, mest för att jag tycker det är trist och det ger egentligen inte hästen särskilt mycket om du inte är riktigt duktig på det. Då är det bättre att tömköra, där kan du kontrollera hästen enklare och du kan variera träningen mycket mer.

Vill du longera så gör det i kortare sekvenser men mer aktivit istället. Du kan ju longera över cavalettiserier exempelvis. Det ger mer.

Har du sett många ridlektioner ? Jag tror hälften av många privatlektioner på 45 min består utan problem av volt ca 30 min... Ett litet ridhus är 20x40 dvs väldigt mkt svängar hur du än vrider på de... Så om hästen så går 40 min på volt så tror jag (och vet) att benen och lederna nog överlever...

Nu förutsätter jag att man då ARBETAR sin häst på lina inte springer "fritt" ...

Mina går nog ca 30 min / longeringspass och då är inte framskrittning/avskrittning inräknat (det existerar knappt).... Ibland mer ibland mindre...
 
Sv: Hur ofta longera?

Longerar inte direkt. Arbetar visserligen hästarna då och då men i kapson alt.repgrimma för att kontrollera rörelserna, kommunikationen och för att se att formen håller. Inget fläng! och definitivt inte i motionssyfte. Aldrig inspända, formen går att få fram ändå. Blir någon gång varannan vecka max och inte mer än 30 minuter.
 
Sv: Hur ofta longera?

Longerar typ aldrig längre , tycker det sliter förmycket på hästen till ingen nytta. Det kan vara under vintermånaderna jag longerar någon gång ibland..
 
Sv: Hur ofta longera?

40 min låter väldigt länge. Tänk på att hästen ju springer runt-runt-runt. Det sliter på benen, skulle du ridit 40 min på volt?

Jag som också brukar longera i 35-40 min, ville bara förklara hur jag gör:

Jag longerar aldrig runt runt i 40 min, utan den tiden är den totala för mig, med trav och galoppinslag :)

Jag lägger in mycket skrittpauser och vi skrittar alltid efter fyrkantsspåret just för att undvika att gå på volten exakt hela tiden.

Sen kan man variera volten, man behöver inte stå stilla på samma volt och jobba runt runt, man kan göra volten mer oval, minska och öka ytan samt följa fyrkantspåret fast det blir ju med avrundning såklart. Vi står aldrig stilla på samma fläck. Förflyttar mig med hästen samt eftergift, likt tömkörningen.

För mig är longering inte att bara stå still upp och ner med hästen springandes runt runt hela tiden, det tror jag också kan vara skadligt om man longerar ofta.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 595
Senast: Freazer
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 656
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp