Hur ofta kan man va sjuk utan att det är onormalt?

lady_mike

Trådstartare
Jag har alltid varit en frisk människa. Jag har aldrig drabbats särskilt hårt av förkylningar, influensor mm. Dom få gånger jag drabbats har det varit lindrigt. (bortsett från min andra graviditet då jag va sjuk hela tiden).
I augusti fick jag mitt första fasta jobb. Ett kanonjobb som jag trivs med och vill vara kvar på länge.
Men ca 2 veckor efter jag började har jag varit sjuk till och från mest hela tiden. Jag har inte sen augusti varit frisk i över 2 veckor i stöten och sjuk i minst 3 veckor varje gång. Hade senast en grym förkylning följt av en hemsk bihåleinflammation som jag fortfarande känner av. Idag kom febern igen och jag är täppt i näsan.

Detta kan aldrig vara normalt. Jag har funderat på att gå till hc men då jag va 20 blev jag kallad hypokondriker av en läkare och har sen dess en enorm läkarskräck.
Han konstaterade det då jag va dit en hel del under mina tonår pga grymma magsmärtor som i höstas visade sej vara endometrios:meh:. 15 års lidande men 10 år i tystnad pga en korkad läkare...

Ska jag avvakta eller ska jag ta mej i kragen och ringa hc? Detta kan omöjligen vara normalt? Jag har jobbat trots att jag varit sjuk av rädsla att bli av med min jobb. Jag är provanställd än.
 
Sv: Hur ofta kan man va sjuk utan att det är onormalt?

Är det bihåleinflammation behöver du nog antibiotika så då är det bara att gå till doktorn. I regel blir man ju inte kallad hypokondriker. Kanske är det hela en stressreaktion pga ett nytt jobb men du behöver medicin oavsett. Lycka till!!
 
Sv: Hur ofta kan man va sjuk utan att det är onormalt?

Ring 1177 och berätta så kan de vägleda dig om du ska söka vård och var. Brukar alltid ringa dit och kolla innan jag ringer VC då jag också haft tråkiga erfarneheter av läkare som mest tycker man är jobbig och tar upp tid, då kan man alltid säga det var de som hänvisade mig..... De är jättebra att ha att göra med enligt min erfarenhet.
 
Sv: Hur ofta kan man va sjuk utan att det är onormalt?

har inget råd att ge, men känner verkligen igen mig. Tror jag har haft 7 st influensa/förlkyldningar nu sedan i höstas. Dom bara avlöser varandra och jag håller på att bli galen!
 
Sv: Hur ofta kan man va sjuk utan att det är onormalt?

Det førsta jag tænkte var att jobbet ær før jobbigt æn om du gillar det, men jag vet inte...

Jag antar att du tagit antibiotika før din bihålsinflammation. Antibiotikan har den nackdelen att den slår ut en massa sunda tarmbakterier. Immunførsvarets sæter sitter i magen, ju bættre tarmflora dess starkare immunførsvar. Dærfør ska du satsa på sådant som bygger upp. Kapslar med olika sorters mjølksyrabakterier ær så vitt jag vet de enda bakterier som finns att køpa. Men råa blåbær ær av någon orsak vældigt bra før magen, det går lika bra med frysta. Mycket råkost, grøna grønsaker och allt annat som du vet ær sunt. Æt jættemycket c-vitaminer -billig vitkål duger! Mjølk kan vara slembildande så har man som du bihålsbesvær så kan det hjælpa att avstå från mjølk o mjølkprodukter ett tag. (Pyttemængder spelar ingen større roll, en ostskiva eller så.) Jag antar att du redan tagit något vitamin och mineraltillskott, selen har en del brist på.
 
Sv: Hur ofta kan man va sjuk utan att det är onormalt?

Svarar alla.

Jag har inte gått till doktorn tidigare och är helt obehandlad för min bihåleinflammation. Dom behandlar inte så gärna mot det utan säger att man ska använda nasonex som är en nässpray med kortison vilket jag använder.

Men jag gick till hc i fredags. När febern började öka på och det började dunka i ansiktet igen. Jag fick kåvepenin utskrivet men han ville att jag skulle avvakta in i det sista innan jag köpte ut det och se om det gick över av sej själv. Nasonex skulle jag fortsätta med 2 ggr/dag.

Att jag varit sjuk så mkt i vinter hade noll betydelse och det struntade han i.
I morgon åker jag till jobbet som vanligt inte mycket bättre... Jag får hoppas att det är nåt med just denna vinter som gjort detta och att jag blir bättre bara.

Tack för era svar:)
 
Sv: Hur ofta kan man va sjuk utan att det är onormalt?

Kåvepenin fungerar ej för mig vid bihåleinflammation. Rinexin + Nasonex fixar det :-)
 
Sv: Hur ofta kan man va sjuk utan att det är onormalt?

Den varma vintern har gjort att det har varit härliga tider för alla virus och bakterier och du är inte ensam om att ha varit sjuk mycket. Jag tycker att var och varannan människa går omkring och nyser och hostar mest hela tiden.

Jag brukar inte vara sjuk men har haft flera småförkylningar, lite småont i halsen och en riktig grym influensa den här vintern.
Min sambo som inte har varit hemma ifrån jobbet på 13 år låg också sjuk i samma grymma influensa som jag fick och har nu bara någon månad senare drabbats av en riktig ordentlig förkylning. Bara någon månad innan vi fick influensan var han också riktigt förkyld. Jag har aldrig ens träffat en människa med ett sådant otroligt immunförsvaret som min sambo har så att han blir sjuk tre gånger samma vinter är nog första gången i hans liv. I normala fall blir han inte ens lite förkyld ens en gång utan kan möjligtvis ha lite svid i halsen vart femte år som går över på några timmar. Detta trots att våra barn har varit sjuka med allt ifrån svininfluensan till vanliga influensor och förkylningar och maginfluensor som alla andra barn. Att jag har sovit bredvid honom med diverse förkylningar och influensor har inte heller gjort honom sjuk.

Det du kan göra är att be vårdcentralen kolla dina mineralvärden och fylla på där om det behövs och att äta mycket c-vitamin för att förhindra fler sjukdomar. Se också till att du inte fryser för har du virus i kroppen så bryter det lättare ut om du blir nedkyld. Man blir ju inte sjuk av att bli kall men däremot så bryter en sjukdom lättare ut som man redan har i kroppen om man blir kall.

För att lindra bihåleproblemen så skaffa dig en nässköljare http://www.apotea.se/nasaline-nässköljare och skölj näsan flera gånger/dag med ljummet saltvatten. Saltvattnet blandar du enkelt till själv hemma. Hur du gör står på nässköljarens förpackning. Det gör verkligen underverk.

Krya på dig!
 
Sv: Hur ofta kan man va sjuk utan att det är onormalt?

Infektionskänslighet är ett symptom vid hög stresspåverkan eftersom kroppen inte har tid med att bygga upp immunförsvaret. Det kan också vara ett tecken på att något i arbetsmiljön är konstigt t ex mögel. Det kan också vara helt naturligt att du blir sjuk ofta när du är i en ny miljö och inte har immunitet mot de virus som valsar runt där.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 046
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 992
Senast: Raderad medlem 68338
·
Kropp & Själ Börjar bli desperat!!!! Har varit förkyld sen 19 augusti. Sen övergick det sista veckan i augusti till influensa, följt av förkylning...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 195
Senast: BernT
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
26 813
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp