Hur ofta kan man löshoppa?

S

Skuggabaldur

Nu kommer jag väl med en jättekorkad fråga, men eftersom jag är insnöad på islandshästar och inget vidare intresserad av hoppning, så har jag aldrig läst på så mycket om sånt.

Har iaf en islandshäst som jag löshoppar ibland. Vi har flyttat till ett stall där det finns hinder och grejor så det är roligt att göra lite annat ibland. Men nu undrar jag hur ofta man kan löshoppa egentligen? 1 gång i veckan? Om man vill att det ska "göra nytta"?
Vi har gjort det kanske en gång varannan vecka nu och inte så många språng och inte högt (50 cm kanske).
Hon har bra kondition och så i övrigt och gillar att hoppa.

Sv: Hur ofta kan man löshoppa?

Personligen tycker jag inte att en gång i veckan är för mycket, vad jag förstår så hoppar hästen ingenting utöver löshoppningen heller. Om du varierar övningarna och håller det på låg/lagom nivå så är 2 gånger i veckan inte heller fel! Man kan göra mycket mer än bara räcke-oxer.

Lycka till! :)

min löshoppas inte speciellt mkt eftersom jag ej har tillgång till paddock/ridhus. hon är löshoppad 4 ggr å nu är hon 3 år gammal. sist hoppade hon 1 meter lätt som en plätt men dom ska tycka det är roligt också.

Nä, hon hoppas inget mer än löshoppning. Gillar inte att hoppa uppsuttet (jag är en fegis;)), så det händer väldigt sällan.

Har provat med studshinder och så gjorde jag nåt jag trodde var en oxer, men det kanske är ett stigsprång? Hade iaf två bommar, den första lite lägre än den sista. Jag vet, jag kan inte förklara, hoppas ni fattar ändå!

Finns det fler alternativ man kan prova?

Olika gymnastikserier är jättebra, ett par studsar-något galoppsprång-ett par studsar till ex. Går att variera i all oändlighet! :idea:

Då ska jag prova det! Min pålla har lite "hängmage" just nu - behöver träna upp bukmusklerna eller vad man säger. Och det måste väl hoppning vara bra för... eller?

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 883
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 407
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 261
Senast: Bison
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 102
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna