Hur ofta kan jag rida med chambon?

Riley

Trådstartare
Sedan en tid tillbaka rider jag min 8-åring under omutbildning med jämna mellanrum med chambon, för att uppmuntra henne att sänka halsen. Dels då hon annars knatar runt med huvudet i vädret - jag tror dessutom inte att hon riktigt förstår att hon kan/får sänka huvudet - och musklar en väldigt osmickrande underhals. Dels då stjärnkikarstilen gör att hon får svårt att slappna av, bara är spänd och tittar runt på allt annat istället.

Med chambonen blir hon väldigt mjuk och fin, jag upplever att det blir samma effekt som när jag arbetar henne från marken och ger tryck och eftergift i nacken med handen för att få henne att sänka huvudet och på så vis spänna av.

I dagsläget använder jag chambonen enbart vid dressyrpass på ridbanan, vilket är ca 2 gånger i veckan. Men nu funderar jag lite på att eventuellt använda den vid uteritter också, just för att hon inte ska gå med huvudet i vädret. Känns lite som att hela grejen med att sätta rätt muskler osv. går förlorad om hon ändå arbetar i total icke-form 60% av tiden.

I sådana fall planerar jag att enbart använda den vid exempelvis klättring och liknande där meningen är att hon verkligen ska arbeta, inte "ut och rida järnet och bara ha roligt"-ritter.

Vad har ni för åsikter? Vågar jag använda den oftare, eller ska jag hålla mig till att ha den på vid dressyrarbetena på banan?

(Jag är medveten om att man inte "ska" rida med chambon utan egentligen longera, men jag anser den vara den snällaste och bästa av de hjälptyglar som finns, samt det faktum att den bidrar till att hon arbetar bättre med bakbenen och ryggen, så inga diskussioner om det eller hjälptygelns icke/vara överhuvudtaget, tack. :))

Sv: Hur ofta kan jag rida med chambon?

Kanske kan börja under tex klättringen med chambonen och sen efterhand plocka av den under passet så kanske effekten hänger kvar? Iallafall under klättringen uppåt då hästen bör lite automatiskt söka sej neråt/framåt.

Jag har aldrig riktigt hanterat en chambon. Kan man koppla på och av den från ryggen tro? Får inte riktigt en bild i huvet hur den sitter ens just nu.

Det kan ju vara en vägledning som visar att det är okej att sänka sej och det är inget fel, men man får passa sej så man inte blir så beroende av den.

På uteritter hade jag föredragit thidemantygel istället för chambong eftersom man kan släppa efter och ge mer frihet just vid klättring då. Jag tror att det inte spelar så stor roll om man använder lite hjälp några dagar i veckan under en tid så länge man vet vad man gör. Det viktiga är ju att man ofta kollar av, minst en gång i veckan, så att inte hästen börjar ta stöd på hjälptygeln eller bara knäcker av i nacken.

Vad man använder för hjälptygel är ju mer en smaksak men det viktiga är ju att man vet vad man gör och verkligen kan se skillnad på en knäckt nacke och en häst som är följsam och eftergiven.

Lär dig RIDA hästen i form istället! Personligen avskyr jag hjälptyglar.
Försök att istället förstå varför hästen inte jobbar korrekt, det beror ju på någonting? Det kan bero på två saker enligt mig: Dålig ridning, eller problem i hästens kropp nånstans. Det är bara att luska ut vad som felas!!

*facepalm*

Ja det där var ju verkligen ett konstruktivt inlägg som hjälpte TS mycket :grin:. Du tror inte att hjälptyglar heter just så för att de ska användas som just det, en HJÄLP att få hästen att arbeta i rätt form? Det är en sak att bruka och att missbruka. Prettoanswers like yours make me sick.

Givetvis ska man alltid sträva efter att kunna rida hästen i god form utan några hjälptyglar, men under vissa tillfällen i omskolning av t.ex ridtravare eller andra hästar som lyckats få till en väldigt felaktig muskling av halsen (exempelvis) så kan man faktiskt behöva ta HJÄLP av HJÄLPtyglar.

I övrigt håller jag med om vad TinyWiny sa, särskilt detta
Jag tror att det inte spelar så stor roll om man använder lite hjälp några dagar i veckan under en tid så länge man vet vad man gör. Det viktiga är ju att man ofta kollar av, minst en gång i veckan, så att inte hästen börjar ta stöd på hjälptygeln eller bara knäcker av i nacken.
. Någon väldigt mild hjälptygel under klättringspass då och då, bara för att guida hästen i rätt riktning, skulle jag aldrig emotsätta mig.

En chambon ser ut/fästs så här: http://www.hooks.se/Assets/ProductImages/Large/310144/310144_01.jpg

Det jag kan göra från ryggen är ju att knäppa loss hakarna från bettet och istället fästa dem i ringarna som sitter i nackstycket; Risken då är väl att remmen mellan frambenen blir för lång, så att hon riskerar att snubbla på den. I annat fall är det ju inte så svårt att hoppa av och koppla loss alltsammans, dock måste jag då även lossa sadelgjorden helt.

+ TinyWiny och MosterMia:
Hästen rids för instruktör under ett av dressyrpassen i veckan, och hon skulle garanterat anmärka på om hästen knäpper av i nacken, inte får eftergift vid rätt tillfälle, und so weiter. Jag märker också klar skillnad när den sitter på, det blir en helt annan bakbens- och ryggaktivitet och en mer psykiskt avslappnad häst. Så, så här i början tycker jag att chambonen behövs med jämna mellanrum för hästens skull, men meningen är förstås att kunna ta bort den helt och hållet så fort som möjligt.

DoubleFacePalm.jpg

:D

Lär dig RIDA hästen i form istället! Personligen avskyr jag hjälptyglar.
Försök att istället förstå varför hästen inte jobbar korrekt, det beror ju på någonting? Det kan bero på två saker enligt mig: Dålig ridning, eller problem i hästens kropp nånstans. Det är bara att luska ut vad som felas!!

Men nu handlar det ju inte om att få hästen att arbeta i rätt form utan hjälpa den att kunna lära sig slappna av i hals, nacke, rygg för att kunna hjälpa hästen att muskla om sig och förstärka överlinjen, och man måste ju börja någonstans?

Jag har jobbat mycket med omskolning av just från travhäst till ridhäst och flertalet har haft flaggstångshalsar (lika styva och raka som en flaggstång) och ja, då har hjälptyglar behövts, för en travhäst är inte lärd hurvida en viss tygelhjälp ska få den att sänka huvudet eller att det är ok att faktiskt arbeta i en lägre form under ryttare, det har varit invant så pass länge att gå i den höga formen att hela hästen kropp har musklat om sig och anpassat sig efter just det arbetet den var menad för, men det är inte sagt att hjälptyglar är fusk eller att det beror på dålig ridning, att hästen inte arbetar i form behöver inte alls betyda dålig ridning, det beror helt på vad hästen används till.

Till TS: Jag ser absolut inget fel i att du använder en chambon vid ridning, det har jag gjort flera gånger, eftersom det hjälper hästen att kunna söka sig nedåt framåt med huvudet och halsen istället för bara nedåt som en gramantygel lätt har tendes för, försök även gärna att tömköra hästen med en chambon någon gång ibland också så h*n får lite gratisskjuts på väg till en omkusklad kropp genom att inte behöva fokusera på att balansera upp ryttaren på ryggen. Så länge du använder hjälptyglarna ungefär lika ofta som du inte använder dom och använder dom korrekt och vid rätt tillfällen så ser jag absolut inga problem med hjälptyglarna.

Lycka Till

Lill Malin

*facepalm*

Ja det där var ju verkligen ett konstruktivt inlägg som hjälpte TS mycket :grin:. Du tror inte att hjälptyglar heter just så för att de ska användas som just det, en HJÄLP att få hästen att arbeta i rätt form? Det är en sak att bruka och att missbruka. Prettoanswers like yours make me sick.

:bow::bow:

Du kan använda en chambom vid all ridning utom hoppning, då hästen behöver sträcka först något upp på huvudet för att folusera på hindret och sedan kunna länga ut halsen.
Men som sagt i all övrig riding fungerar den, även om jag själv mest använder den till longering.

Vad man kan behöva tänka på (förutom att den ska vara rätt spänd givetvis) är att hästen kan bli tröttare och få lite träningsverk innan musklerna byggts om.

Men sådant får man ju alltid hålla utkik efter.:D

SÅ mitt tips är att du dagen efter dvs ca varannan dag lägger in arbete utan hjälptygeln. Kanske en dag i hage=vila, en dag med bara skritt på lång tygel. Vilket för övrigt är mycket främjande för travare som ska omskolas, samt ev lite gymnastikhoppning.

Lycka till.

kl
kan du inte använda en Goguetygel då du rider istället? det är ju typ som ett chambon men för ridning (eller?)

lånade en sån an min tränare innan då min häst går med huvudet i vädret konstant och är svår att få i form, och efter att ha använt den på träningen några gånger så hittade jag lättare pollans knappar för att få henne att söka sig framåt även utan hjälptyglen.
dock så gillar jag inte att nästan alla hjälptyglar sitter i bettet,
grannen har en som ser ut som en grimma utan käkrem och ett band från grimman till sadelgjorden vad heter dom?
den är inte elastisk men ger eftergift när hästen går i form och verkar vara bra, nån som vet vad det är för ngt?

Klart du kan rida ut med den om du vill, prova en gång och se hur det fungerar och hur hon reagerar med den på ute. Jag skulle dock inte ha den alltför ofta, men kanske på en uteritt, så har hon den 3 dagar i veckan?

Du kan prova med en graman, den är lättare att ge efter på än thiedemantygeln, men påverkar ju inte nacken på samma sätt som chambonen - och jag förstod det som att det var just trycket i nacken som fick henne att "släppa"?

Halvt kl, angående andra hjälptyglar:

Anledningen till att jag använder chambon och inte gogue, är att jag tycker goguen håller in nosen på ett sätt som chambonen inte gör. Jag vill inte heller använda en tygel där jag måste sköta eftergiften, jag har en tendens att bli väldigt uppslukad av ridövningarna, och risken finns nog att jag då glömmer att ge efter både en och två gånger. Tycker det känns bättre och tryggare att hon får ge sig själv sin egen 100% garanterade eftergift, så att säga.

Förresten - hur kommer det sig att man inte "ska" rida på chambon? Är det just för att remmen mellan frambenen riskerar att hänga lite väl långt ner, eller vad är grejen?

Du kan använda en chambom vid all ridning utom hoppning, då hästen behöver sträcka först något upp på huvudet för att folusera på hindret och sedan kunna länga ut halsen.

Nu hoppar vi ingenting ännu (vilket till stor del kan bero på att jag dör av skräck av blotta åsynen av en cavaletti :angel:), men ska vi göra det i framtiden kommer jag absolut inte använda chambonen då. Dels på grund av redan nämnda skäl, dels för att jag där är rädd att hon ska fastna med framhovarna i remmen.

Tack för de övriga tipsen också! Ska tänkas på. Som det är nu brukar jag låta henne stå dagen efter ett dressyr/tränarpass, både för den fysiska återhämtningen men också den mentala då det trots allt är mycket nytt hon får ta in, så det ska jag fortsätta göra.

Senast ändrad:

Men då testar jag att rida även något klättringspass med chambonen på. Som sagt, tanken är förstås inte att använda den vid all ridning. Om vi bara är ute och lallar eller busrider, sådant som inte innebär eller fokuserar på någon direkt muskeluppbyggande träning, ställer jag inga krav på henne och då får hon göra som hon vill.

Och meningen är naturligtvis att hon så småningom själv, helt fritt och naturligt, ska välja att arbeta med hals och huvud i en lägre form. I dagsläget tror jag att det beror mycket på att hon inte riktigt förstår att hon kan och får gå med huvudet längre ner. Som f.d. travare har det naturliga för henne ändå alltid varit att arbeta i en högre form (och även ta stöd i bettet på ett annat sätt), så jag menar att det här framför allt sitter i skallen. Samma skäl som till att det tog ett tag att kunna ställa henne, då hon behövde lära sig att man nödvändigtvis inte måste klampa på åt samma håll som mulen pekar åt.

I vilket fall kommer jag att fortsätta ta hjälp av kunniga tränare under hela hästens framtida utbildningstid, och ET och massör tas ut med jämna mellanrum. Så åter, skulle hon börja knäppa av i nacken eller på annat vis reagera negativt på chambonen, kommer jag definitivt bli medveten om det, oavsett om jag noterar det själv från ryggen eller ej. :)

Lite fler tips för uppbyggnad:D

Skrutta runt i skritt på ett kalhygge.

bommar på marken (man kan skritta över om man tycker det är otäckt) väldigt bra för att få hästen att länga ut överlinjen

tömköra (funkar fint även med chambon, men hästen "slipper" bära upp en ryttare också

rejäla skrittpass på varierande underlag stärker upp mycket, mycket mer än man tror.

Lycka till!

Vi är mycket ute i skogen och skrittar på lång tygel; Det enda problemet är väl att jag har vissa svårigheter med att få hästen att faktiskt jobba i skritten och inte bara lalla runt i sin värld. Senast blev vi frånskrittade av en B-ponny... :angel:

Om vi skulle ge oss ut på ett kalhygge skulle vi garanterat slå ihjäl oss efter fem minuter, men små stigar med lagom mycket rötter och större stenar brukas däremot flitigt. Känns som om det är alldeles lagom jobbigt för henne i dagsläget, nu när hon precis fått tillräckligt mycket koll på fossingarna för att sluta snubbla på enstaka medelstora stenar på i övrigt helt släta och fina grus/sandvägar...

Bommar har jag däremot tänkt att försöka komma igång med lite mer (i skritt, annars hoppar hon, stort), både för att hon ska få arbeta med ryggen och lära sig hålla koll på fötterna. Där vill jag dock prata lite med tränaren först och få tips på hur man kan variera övningarna, passande avstånd mellan bommarna osv. Som f.d. travmänniska ;) behöver jag också en viss omskolning innan jag drar igång, även om det rör sig om nybörjarsimpla övningar.

Senast ändrad:

Jag hoppas du inte tar det här som bara en dryg kommentar. Men en bra tränare ska kunna hjälpa dig med problemet utan hjälptyglar på någon eller några lektioner. Det ÄR inte så svårt ens på en startande travare.
Jag skulle byta tränare.

Jag har jobbat på travet och ridit mycket dressyr på travare(och tränat omskolnings-travisar efter det). Det behövs inte hjälptyglar. De som hävdar att det gör det har bara inte lärt sig hur man klarar sig utan.

För hjälptyglar ger inte en korrekt form. De hjälper inte ens på väg till en korrekt form.

Tyvärr finns det gott om dåligt utbildade tränare som inte klarar av att hjälpa eleverna och måste ta till hjälptyglar.

Du verkar ju annars bry dig väldigt mycket om hur din häst mår och har det.
Så med en kunnigare tränare skulle du kunna få mer hjälp att göra så din häst mår ännu bättre.

Nej, jag tar det inte som en dryg kommentar, men jag håller inte med (utöver punkten att hjälptyglar inte ger en korrekt form, vilket å andra sidan inte heller är poängen med mitt användande) och har som sagt undanbett mig "hjälptygelns vara eller icke vara"-diskussionen.

Var snälla och håll er fortsättningsvis till ämnet om ni har något att tillägga i frågan angående hur ofta och när jag kan/bör använda hjälptygeln. I annat fall kan ni väl helt enkelt starta en ny tråd.

Jag hoppas du inte tar det här som bara en dryg kommentar. Men en bra tränare ska kunna hjälpa dig med problemet utan hjälptyglar på någon eller några lektioner. Det ÄR inte så svårt ens på en startande travare.
Jag skulle byta tränare.

Fast det är otroligt olika, jag har jobbat på travet också och jag har sett en hel del hästar där som går som giraffer jämt och ständigt, som är så stela att det är löjligt. Sen finns det dom som faktiskt jobbar hästen i okej form även under körningen och där hästen faktiskt är ganska så smidig trots minimal ridträning.

Det är ju väldigt olika och har man råkat få en travhäst där tränaren aldrig brytt sej om det här med smidighet så är det verkligen inte lätt att rida ner hästen i rätt form.

Hästen måste ju komma på att det är skönare att faktiskt sänka nacken och slappna av i ryggen och då är en snäll hjälptygel inte helt fel som vägvisare. Bara det inte är en hjälptygel som rent drar ner och in hästens huvud där hästen istället blir ihopdragen, det är en annan sak. Men när jag ser på bilder på chambonen så ser det inte ut som att nosen dras ihop utan att den helt enkelt uppmuntrar att sänka nacken och få fram nosen istället.

Jag skulle byta tränare.

Håller faktist med där. Jag tog hjälp från start då jag köpte min outbildade travhäst. Efter 8 mån lärde jag mig att rida henne i korrekt form. Hellre det än att ta genvägar som kanske ändå blir senvägar.

Sen tror jag tvärtemot många här, att det visst ofta har med dålig ridning att göra. Har sett min tränare göra underverk på dom mest stela, spända travare med världens stelaste strutshals. Jag själv skulle omöjligt kunna, men hon kan, så jag tror det nästan alltid sitter i ryttaren. Därmed inte sagt att man är en dålig ryttare om man inte kan, man behöver bara hjälp utav en duktigare människa för att klara det själv så småningom.

Liknande trådar

Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 435
Senast: KSF
·
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 976
Senast: Lazio
·
Dressyr Jag har läst otaliga trådar här på forumet och har ofta sett inlägg där folk ska förklara hur de rider en stel/ knepig häst i form. I...
2
Svar
30
· Visningar
8 224
Senast: bigganl
·
Utrustning Varning: LÅNGT PK-inlägg På en ridskola i trakten, där jag sporadiskt "tvingas" se på ridlektioner, (har nog bara sett dressyrpass...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 981
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Nyårstråden
  • Vad gör vi? Del CCVI
  • Secret Santa 2024