Hur ofta duschar ni era hästar?

Sv: Hur ofta duschar ni era hästar?

Inte så ofte..Kanskje en gang i blandt innan tavling,hvis dom er mg. skittne :smirk: Prøver heller å borsta dom rena,pelsen ser mye bedre ut da, synes jeg.. :smirk:

Hum. Eftersom jag har en häst som är KRITVIT på en stor del av kroppen och har för vana att sova i sin skit så tvättar jag nog hästkraken ca 4 gånger på sommaren, då han tycker det är skönt. Kanske 1 gång på hösten och 1 på våren, sedan ingen på vintern. :p

Okej, jag har nämligen aldrig schamponerat min häst! Har haft han ett år. Spolat av honom ordentligt har jag gjort på sommarn. Och det har han tyckt om!

domino skrev:
Kanske inte nu på vintern men typ vår/sommar/höst?
Då menar jag med schampoo.

Jag tvättar innan varje tävling, vilket kan bli typ varje vecka vissa månader :crazy:

Fast jag använder ett specialschampo som inte torkar ut huden.

När jag är iväg på meeting (tvådagars) så blir det flera gånger eftersom hon svettar enormt.

Annars på sommaren så tvättar jag av dem med vatten efter varje pass.

Vad skönt att läsa att nån tänker på hästens hud. I mitt förra stall tvättade man hästarna titt som tätt med yes diskmedel. Kan tänka mig hur illa deras hud måste varit. Jag skulle aldrig använda diskmedel!

hum, såg inet att det bara var med schampoo :o

då blir det kanske 2 gånger på sommaren.
och när jag använder schampoo använder jag bara sådana som inte torkar ut.

MercedesBenz skrev:
Vad skönt att läsa att nån tänker på hästens hud. I mitt förra stall tvättade man hästarna titt som tätt med yes diskmedel. Kan tänka mig hur illa deras hud måste varit. Jag skulle aldrig använda diskmedel!

:eek:

Jag använder ibland linimentschampoo, men det är endast efter hård ansträgning.

Jag är livrädd för just hudproblem!

Yes, är det verkligen sant :eek:

Ja det är tyvärr det. Jag frågade dem om det verkligen var bra. De sa då: Jaaa, pälsen blis ju renare och mindre fettig...
MMMMM inte konstigt... Sen att de använde det inför varje tävling oxå....uscha på tanken...

Jag har aldrig gjort det och har på de två år jag haft hästen inte haft behov av det heller!

MercedesBenz skrev:

:eek: Men gud, tar inte Yes bort hudens och pälsens naturliga egenskaper? Stackars hästar..

Inför endel tävlingar om hästen är extremt smutsig. El om hästen är extremt smutsig/svettig el dyl iallmänhet så kan jag osså duscha.
Kanske totlat 2-4 ggr/år. Inte mer iaf.

Vår och höst, med schampo. Förr när vi tränade mycket brukade jag duscha av henne efteråt med, fast utan schampo då.

Jag har haft min häst 6 år och bara duschat helt med schamponering 1 gång och det var förr förra sommaren, tycker nästan det bara blir kasst av det :crazy: annars spolar jag av rätt ofta när jag ridit en varm sommardag eller om det är typ 30 grader och hästarna behöver svalkas.

Brukar tvätta med bara vatten om han har blivit svettig när man ridit.
Använder schampo innan tävlingar och liknande eller när man skäms för att manen och svansen har bytt färg till brungrönt.
(Brukar egentligen behövas ganska ofta eftersom hästen har låång vit man och svans och dessutom älskar att rulla sig i lergropar men en vecka senare så ser han lika dan ut igen :crazy: )

Jag har ju haft vit häst i över tio år, så jag har tvättat en del ja.... :smirk: Numera tvättas han inte så ofta, och för det mesta bara på sommaren. Men då han reds så hände det ofta att han tvättades 1gg i veckan. Ibland mer! han har ALDRIG haft hudproblem, sköljer man bara ordentligt så är det nog ingen fara. Han gillar att bada. Skimlar MÅSTE man ju tvätta, går inte att borsta dom rena.

Min fux har jag bara tvättat några ggr, han blir ju inte skitig på samma sätt, han går ju att borsta ren, och han är inte så förjust i att bada.

Tvättar hästarna med schampo 1-2 gånger/år. Däremot kan jag skölja av hästarna med bara vatten efter ridturen en varm sommardag.

Varfor duscha en hast?????
Kan forsta om man har en skimmel och ska pa tavling, men inte annars?

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 864
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Har sen flera år haft det problemet och nu hitta ett schampoo som faktiskt funkar. System4. Men jag tycker inte mitt hår blir jättebra...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 659
Senast: Unafraid
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 406
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka