Hur ofta duschar ni era hästar??

Tweety1985A

Trådstartare
Ja, rubriken säger väl allt? Jag undrar alltså hur ofta ni duschar era hästar sommartid! Använder ni shampo varje gång?
Jag duschar min pålle :love: en gång i veckan, ibland fler, sommartid, och då utan schampo. 2-3 gånger under sommaren tvättar jag ordentligt med schampo. Hur gör ni?
:confused:

Enklaste svaret är väl "vid behov". Det brukar kunna bli ungefär en gång med schampo efter byte till sommarhagen, i övrigt kan jag spola av med vatten om jag tycker det behövs. Totalt kanske 2-6 gånger under den varma perioden.

Aldrig.

Jag kan spola eller svampa av henne om hon är svettig eller väldigt lerig, annars anser jag att hon kan hålla sig ren själv och att borstning räcker.

Jag brukar duscha mina hästar en gång om året ungefär (i början av sommaren) och då med schampo. Annars brukar jag bara svampa/spola av med enbart vatten om hästarna är väldigt svettiga efter ridning. Vintertid duschar jag dem aldrig.

Jättefin användarbild! helt rätt ras :D (enligt mig :angel:)
är det en "lånad" bild eller din?
min är lånad.... :angel:

Jag brukar inte duscha min häst mer än en gång om året!!Då jag duschar efter sommarbetert!!Det är inte så bra att duscha så ofta på sommaren, då hästarna behöver sitt underhudsfett om fluger och sånt!!! :)
Hade gött!!! :p

Om han har blivit svettig av ridtur eller transportering blir det en dusch. Kan även duscha av honom på sommaren om det är väldigt hett ute. Då står han och njuuuuter i fulla drag! :)

Igår tvättades mitt ponnysto iaf ;) :devil:
Så det blir väl ca 1 ggr/år.
Nu när mamma har kommit på en sån smart lösning (drar en slang från duschen i huset, genom badrumsfönstret och ut på grusgången) så man t.o.m kan få VARMVATTEN, så kan man ju duscha lite oftare :)

Dom skulle nog tycka att det var riktigt skönt att få stå i ljummet vatten en stekhet sommardag, när flugorna anfaller :crazy: :p
Eller så kan man ju åka och bada :idea:
Om det finns 'plats'.

Jag duschar sommartid av när hästen blivit svettig, använder ibland linimentschampo. Vintertid så duschas han av fläckvis vid sällsynta tillfällen.

Inför tävling och "finare" träningar - alltid stortvätt med schampo och annat... :)

Mvh Huntress

Tvättar med schampo gör jag 2-3 gånger per år, en vårstädning, efter betet samt ev. en gång till på hösten om det är väldigt lerigt ute.
Svansen tvättar jag efter varje brunst, annars vill man inte ta i den :crazy:
Jag svampar bort ev. svettfläckar efter varje ridpass samt spolar av henne om hon är riktigt svettig och jag har tillgång till rinnande vatten (under betet blir det enbart svampning).

Mmmm, känner igen det där, Aladdin står oxå och njuter i fulla drag när han får duscha!!!! :love: Han skulle nog gärna gjort d varje dag! :p När han e svettig efter ett pass spolar jag vid sadelläget och på bringan, samt att jag alltid spolar benen efter ridning, och då märker man att han helst skulle vilja bli indränkt i vattnet!

[ Nån annan som har en pålle som dricker direkt ur vattenslangen??? :rofl: När det gäller fettet i pälsen som e skydd mot flugor o sånt, så verkar d inte ta skada i hans fall, han har så fin lagom fet päls! D e nog mest när man använder schampo jämt, d ska ju torka ut fettet i pälsen. ;)

I början av tävlingssäsongen kan det bli nån dusch(innan all vintersmuts har försvunnit).
När sommar pälsen kommit fram, och hon är blank och fin, ja då duschar jag inte. En ordentlig rykt blir det istället.
Under betet har vi det så lyxigt att man kan bada och simma med hästen så då blir det nån simtur i veckan och pälsen blir jättefin av sjövattnet.

Jag duschar/svampar av dom när dom blivit svettiga (nästan varje dag )schamponerar gör jag bara till stora tävlingar om dom är väldigt dammiga och smutsiga annars ryktar jag noga noga bara.

sommartid en gång i veckan kanske eller när han e svettig.
Med schampo oftast inför tävling..

ehh.. jadu jag brukar duscha d hästar jag haft nångång på sommar-höst åsså båda nångång det är väl det annars tar jag en ordentligt rykt.. har nog mkt att göra med att jag bara har kall vatten i slangen.. å mitt i vintern äre inte så bra om man säger så :smirk:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 578
Senast: Svartkatt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 792
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
433
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Valp 2025