Hur ofta Dressyr rider ni Andra(s) hästar?

mackan

Trådstartare
Just det- hur ofta rider ni andra hästar än er egen, i ordentligt markarbete/träning?
Tänkt på detta de senaste veckorna då jag ridit en kompis häst några gånger/vecka parallellt med min egen, då kompisen är bortrest. En mycket välriden högt utbildad häst, som är en läromästare i det att han kan Allt, men gör det om man själv gör rätt...
har ju ridit unghäst i ett par år nu, och det är klart det blir skillnad.
både nyttigt att känna en som "kan" riktigt högre upp (hästen tävlar MSV), men även lite självförtroende för en själv... Bytte lite på honom nu ikväll utan några som helst spänningar/problem hos mig själv, medans på ungisen det blir spänt och han inte riktigt förstår alltid, utan gasar upp sig. (alltför stadig i förvända galoppen...) och då tror jag genast att jag är totalt värdelös och gör HELT fel...

Nu vill jag höra om Er!

Sv: Hur ofta Dressyr rider ni Andra(s) hästar?

Jag rider ju bara andras hästar. :D Dock rider jag samtliga av anledninga att de inte hinns med / behöver utbildas så det blir i princip enbart grundridning, vilket fungerar fint för mig.

Men nu ska jag ju bli hästägare. :angel:

Jag försöker rida skolhäst ca två gånger i veckan, just för att det är så nyttigt att rida olika hästar och inte bara harva omkring på sin egen.

Nu har jag dessutom haft hand om en stallkamrats häst i två veckor när hon varit på semester, men den rider jag inte annars, bara när hon inte kan.

Och så får jag rida min ridlärares hästar/tillridningshästar ibland, men det blir rätt oregelbundet.

Jag sätter mig på det mesta, bara de inte är alltför vilda!

Rider andras hästar jämt.:D Rider markarbete på de som behöver ridas ordentilgt och rider ut på de som alltid får harva runt på banan.

Oftast för ägarna inte hinner/kan/förstår.

Tycker det är jätte kul och lärorikt. Det svåra är ju att säga nej:p

Perioder väldigt sällan, perioder väldigt ofta. Det är olika helt enkelt.
Däremot är det ju bra om man får rida lite andra hästar, man blir ju som nybörjare på annan häst igen

jag rider 1-2 andra hästar i stallet ibland.
för att ägaren inte hinner eller om dom vill att jag känner lite på hästen, osv.
föredrar att rida min egen dock

Nästan aldrig... Tyvärr eftersom det är så nyttigt att få rida andras hästar, både väl utbildade och ungisar. Däremot är jag rätt snål om min egen så byta hästar går fetbort.

Rider ju många andra hästar, men det är ju tillridning mest så det är ju enbart grundridning, eller ibland sitter jag upp på någon elevs häst Rider helst inte andras hästar i onödan ,har nog med dom jag har :D

mackan skrev:
Just det- hur ofta rider ni andra hästar än er egen, i ordentligt markarbete/träning?
Tänkt på detta de senaste veckorna då jag ridit en kompis häst några gånger/vecka parallellt med min egen, då kompisen är bortrest. En mycket välriden högt utbildad häst, som är en läromästare i det att han kan Allt, men gör det om man själv gör rätt...
har ju ridit unghäst i ett par år nu, och det är klart det blir skillnad.
både nyttigt att känna en som "kan" riktigt högre upp (hästen tävlar MSV), men även lite självförtroende för en själv... Bytte lite på honom nu ikväll utan några som helst spänningar/problem hos mig själv, medans på ungisen det blir spänt och han inte riktigt förstår alltid, utan gasar upp sig. (alltför stadig i förvända galoppen...) och då tror jag genast att jag är totalt värdelös och gör HELT fel...

Nu vill jag höra om Er!

Jag rider ibland en till , ev två till, men de är ännu grönare så det blir jämförelse åt andra hållet. :smirk: Åh vad jag ibland (alltid) har saknat vår välutbildade gamle man, o även hingsten som jag red förrut som var välutbildad. Inte bara för att det är nyttigt när man rider ung häst att känna "hur det ska vara" utan även för att allt var så lätt. Han var så underbar när man kämpat och känt sig usel med unghästen, bara att sitta och finlira med i första hand sätet, gjorde att jag kände att jag kan, han var också ung och outbildad en gång och så här går det nu! :)

Jag saknar honom så.:cry:

Men lilla damen är så fantastiskt ambitiös o nu blir det istället så att jag känner på henne vad långt hon kommit i jämförelse med 4-åringarna. :idea: Det ger också lite självförtroende att se och känna hur smidig stark och liksidig hon är:) idag jämfört med förra året.

Visst återstår massor på en 5-åring, vi är bara i grunden än. Men oj vad mycket som ändå hänt! Trots att jag sista året inte haft någon äldre att jämföra med.
Men visst skulle det behövas. Vet bara inte hur jag skulle ha tid med allt:crazy: Vill ju i första hand hinna med henne, med fler får jag sluta jobba:idea: . Men det blir ju inte tyvärr inte ekonomiskt realsistiskt.:crazy:

Jag rider alltför sällan andras hästar, men blir jag tillfrågad att ha en väns häst hemma för att rida eller komma till dem så gör jag det.

För mig blir det ofta så att de brister jag har på min egen, kan jag rätta till när jag rider andra hästar, och sedan ta med mig det på min egen igen, och då har jag blivit mer medveten och kan förändra.

Förra veckan red jag faktiskt en c-ponny, och i somras hade jag 3 islänningar på bete, varav jag fick hjälpa till med den ena, och det var otroligt utvecklande.

jodå jag rider oxå till och från en kompis hästar inget regelbundet
utan åker ut och känner hur det ska vara för att sedan försöka själv på egen kuse.

nu till vintern när det blir kallt och snö då ska jag åka till min tränare och rida någon av deras hästar

Jag rider jättesällan andras hästar. Vilket är synd, för jag tappar timingen i rörelserna om man inte tränar på dem. Tidigare jobbade jag på ridskola och då red jag diverse hästar - mycket ponnyer eftersom jag är så liten. Det var väldigt givande, men flera år sedan nu.

Men nu har en tjej i stallet bett mig starta hennes häst några gånger, så då får vi se om jag kanske får rida annan häst lite mer. Om jag hinner.

Jag rider en outbildad sjuåring med massa energi i rätt så ofta, nån gång i veckan minst är det väl tänkt. Jag skulle vilja rida mycket mer, men jag har varken tid eller råd med att rida många hästar tyvärr.

Jag rider ganska ofta andras hästar fast i mitt fall blir det tvärt om. Min egen häst är ganska välutbildad (MsV) och jag har förmånen att få titt som tätt rida till mina elevers hästar. Både bebisar och andra. Nyttigt och kul.

Senast ändrad:

jag rider ¨många olika hästar väldigt ofta, jag har tre egna som jag rider som alla är väldigt olika varandra och ligger på olika nivåer, sen ridre jag ibland hästar till kompisar, och jag hjälper min syster med både hennes egna två storhästar plus försläjningsponnyer och hästar som kommer och går hela tiden, sen så känner jag en stor hästhandlare som bor här nere där jag får rida hur mycket jag vill..

Hjälp!
Har ni längre dygn i Skåne? Vill jag också ha!:D

mimus skrev:
Jag rider alltför sällan andras hästar, men blir jag tillfrågad att ha en väns häst hemma för att rida eller komma till dem så gör jag det.

För mig blir det ofta så att de brister jag har på min egen, kan jag rätta till när jag rider andra hästar, och sedan ta med mig det på min egen igen, och då har jag blivit mer medveten och kan förändra.

Oj vad många svar!
Håller med - det är precis den känslan jag får också, man får ett perspektiv.
sen är det ju som flera andra också påpekat - TIDEN. Om jag kan få säga upp mig från heltidsjobbet och ändå ha full lön så skulle jag rida andras hästar dagarna i ända gladeligen. :D

Gjort hela sommmaren och ska fortsätta med det på Annie (till vintern) och Vermont-avkommorna (5-års championat nästa år kanske) :D . Sen får vi se hur det utvecklar sig

Rider min kompis häst ibland och se jobbar jag hos en hoppryttare där jag rider näst intill varje dag:) så ganska ofta;)

mackan skrev:
sen är det ju som flera andra också påpekat - TIDEN. Om jag kan få säga upp mig från heltidsjobbet och ändå ha full lön så skulle jag rida andras hästar dagarna i ända gladeligen. :D

Oh ja; jag önskar detsamma. Jobbet är ivägen för mitt liv! Men det är ju pengarna. :crazy: Och arbetskamraterna är trevliga så jag kunde ju hälsa på dem ibland:idea:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 498
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 084
Senast: Bison
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 115
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 665
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025