Sv: Hur ofta bör man rida en 23 åring?
Som många tidigare sagt så verkar daglig motion i någon form vara väldigt bra för äldre hästar. Lång utevistelse och så lite stående på box som möjligt tror jag också på. Sen är det ju givetvis viktigt hur du rider. Jag skulle skritta en gammal häst mestadels. Riktiga konditionspass skulle jag göra mindre än med en yngre häst för att inte överbelasta. Lösgörande arbete, lättare dressyr, klättring och lyfta på fötterna jobb (ute/cavaletti) tror jag också på. Däremot skulle jag vara mera försiktig med hoppning, speciellt om hästen inte brukar hoppa. Tömkörning tror jag också är viktigt för att bygga muskler och avlasta ryggen. Att alltid skritta vid nedförsbackar rekommenderar jag också för att spara frambenen.
En vanlig vecka för min 26-åring kan se ut så här:
Måndag: dressyrlektion för tränare; skolor, skänkelvikningar, fokus på lösgörande, tempo, gångarter.
Tisdag: Vilodag, gärna med lite uppvärmning. En prommis för hand i skogen eller lite löslongering på ridbanan.
Onsdag: En utetur eller lättare träning på ridbanan.
Torsdag: Vi tränar dressyr själva, tränar på läxan från måndagen.
Fredag: Tömkörning med fokus på formen, magmuskler, smidighet, raka/böjda spår.
Lördag: Utetur med kompisarna, gärna med lite galopp och konditionsträning eller klättringspass.
Söndag: Lungare utetur med mestadels skritt över stock och sten