Hur ofta bör man rida en 23 åring?

prinsonemmy

Trådstartare
hej!

Har en nordsvensk som är 23 år. Han är ganska pigg, men har en gammal skada som ibland kan märkas av, då han lätt blir stel. Han är 155 cm hög, jag är 166 cm, och väger 57 kg. Hur ofta tycker ni att jag bör rida i veckan? och hur mycket?

Tack för svar! :bow: ;)
 
Sv: Hur ofta bör man rida en 23 åring?

Helst varje dag, om du frågar mig. Jag rider själv en pensionär och det är viktigt att hon får komma ut just för att motverka stelheten. Har hon inte ridits på ett par dagar kan det ta 30 min skritt på lång tygel innan hon är med i matchen :)

Normal motionsridning baserat på hur hästens kondition ser ut idag. Gärna extra pyssel efteråt med massage och försiktig stretchning.
 
Sv: Hur ofta bör man rida en 23 åring?

Hej
Jag rider min 25-åring (Arab) 6 dagar i veckan
23-åringen (engelskt Fullblod) rids 4-5 dagar per vecka men det är bara för hon har sämre kondis än 25-åringen, Har bara haft henne i 1 och halvt år och hon var nästan inte riden någonting alls innan hon kom till mig men, ju mer hon blivit riden ju mindre stelhet uppvisar hon.
Så försiktig uppstart med långsamma intervallträningar så blir hon bara bättre o bättre.
Lycka till med din gammel man.
 
Sv: Hur ofta bör man rida en 23 åring?

Jag hade ridit en sådan häst varje dag i alla gångarter. Kanske inga mastodontpass utan bara lite lagom motion för att mjuka upp en gammal kropp och hålla igång blodcirkulationen och kondisen.
 
Sv: Hur ofta bör man rida en 23 åring?

motion varje dag, inte nödvändigtvis ridning, utan en promenad för hand eller en 40min i skritt maskin vore också bra.
lätt lösgörande mjuk träning, var rädd om den gamla skadan och vid kallt väder ett ylletäcke vid fram/avskrittning så hästen inte blir stel.
inget hoppande men mjuk träning i form på bana eller i skogen.
 
Sv: Hur ofta bör man rida en 23 åring?

Vår 29-åring motioneras ca 5-6 gånger/veckan. Mycket skrittpromenader i skogen varvat med dressyrridning på ridbanan.
 
Sv: Hur ofta bör man rida en 23 åring?

Har en 24 åring D-ponnytant som inte vet om det :cool:

Rider 5-6 dagar i veckan varav 2-3 dagar med mycket lösgörande i ridhus/paddock.Resten uteritter med mest skritt så här års i varjefall. Galopp på ängen vågar knappt dottern då araben i henne vaknar och hon tänder dom där raketerna hon har under hovarna:devil:

Hoppa gör vi sällan då ingen av oss är så intresserade men min systerdotter tar med henne på hoppträningar ibland och startar några mindre klubbtävlingar någon gång per år (som hon hittils alltid vunnit:D)Inga höjder, max 80 cm men pållan älskar det och satsar allt:cool:

Hon är oförskämt fräsch och galet pigg. Visst lite stel vid uppvärmningen men vi är noggranna med den samt avskrittning. Gärna lite stretch efter jobbigare pass.

Får ibland frågan: Är det en unghäst det där?:rofl:

Behöver gå ute i stora hagar så långa dagar som möjligt, funderar på lösdrift för att slippa att hon stelnar till i boxen om nätterna.
 
Sv: Hur ofta bör man rida en 23 åring?

Så mycket som den orkar.
23 år är ingen ålder för en pigg och fräsch häst.
Men som de andra sa, variera arbetet, promenera/tömkör/rid lugna pass blandat med "normala" ridpass och gymnastiserande/byggande ridning.

Jag red ett 30-årigt halvblod ett tag, alla gångarter, i skog och mark, men på hennes villkor så klart. Envis gammal fuxtant så hon visade ju tydligt när det var något som inte passade och då får man ju respektera det :)
Men hon var alltid pigg och glad att rida.
 
Sv: Hur ofta bör man rida en 23 åring?

Jag tycker att om han är pigg och orkar och vill så minst varannan dag men gärna ytp 6dagar i veckan känn efter vad du tror att passar honom bäst:laugh:
 
Sv: Hur ofta bör man rida en 23 åring?

Jag rider och tävlar mitt 24-åriga fullblodssto i dressyr :).
Rids lite olika mycket just nu pga snö och skit men arbetas ordentligt som vilken häst som helst :)
dock få hon nån extra skrittur nu ;).
Så länge som håller sig fräscha och må.bra tycker jag kan man köra på :)
 
Sv: Hur ofta bör man rida en 23 åring?

Man behöver ju inte rida för att motionera hästen: på med ett par bekväma skor och promenera bredvid, så får du själv lite motion.
 
Sv: Hur ofta bör man rida en 23 åring?

Håller med det som redan skrivits, det ideala är lite motion varje dag men inte nödvändigtvis ridning. Man kan känna efter utifrån den häst man har, men känns den stel om den stått en dag och behöver lång uppvärmningstid nästa dag, då skulle jag vilja aktivera varje dag. Känns den ok efter en dag men stel efter två dagar så kan man ju lägga en vilodag lite då och då för sin egen skull om inte annat. Osv, utifrån hästen och vad man har förutsättningar för.


Sen en sak jag försöker tänka på (har iofs "bara" en 20-åring, men det känns bra att börja tänka i rätt banor tidigt) är att försöka hålla träningen på ungefär likvärdig intensitet, inte att man plötsligt får för sig att göra något hästen inte är tränad för utan introducerar sånt väldigt försiktigt, undvika att de får träningsvärk. Om de får träningsvärk känns det förmodligen mycket värre i en gammal kropp och sitter i längre eftersom det tar längre tid att bygga upp sig. Bara att byta ryttare kan nog göra skillnad och behöva tas försiktigt ett tag i början, man inverkar ju olika.

Men samma åt andra hållet, att dom om man kan undvika det inte ska tillåtas gå ner sig fysiskt och tappa muskler, för att det blir så mycket värre för dom att behöva bygga upp sig på nytt än att hålla den kondition och muskelmassa dom har, samt att krämpor ofta blossar upp när dom inte har muskler som kan kompensera.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ofta bör man rida en 23 åring?

Som många tidigare sagt så verkar daglig motion i någon form vara väldigt bra för äldre hästar. Lång utevistelse och så lite stående på box som möjligt tror jag också på. Sen är det ju givetvis viktigt hur du rider. Jag skulle skritta en gammal häst mestadels. Riktiga konditionspass skulle jag göra mindre än med en yngre häst för att inte överbelasta. Lösgörande arbete, lättare dressyr, klättring och lyfta på fötterna jobb (ute/cavaletti) tror jag också på. Däremot skulle jag vara mera försiktig med hoppning, speciellt om hästen inte brukar hoppa. Tömkörning tror jag också är viktigt för att bygga muskler och avlasta ryggen. Att alltid skritta vid nedförsbackar rekommenderar jag också för att spara frambenen.

En vanlig vecka för min 26-åring kan se ut så här:
Måndag: dressyrlektion för tränare; skolor, skänkelvikningar, fokus på lösgörande, tempo, gångarter.
Tisdag: Vilodag, gärna med lite uppvärmning. En prommis för hand i skogen eller lite löslongering på ridbanan.
Onsdag: En utetur eller lättare träning på ridbanan.
Torsdag: Vi tränar dressyr själva, tränar på läxan från måndagen.
Fredag: Tömkörning med fokus på formen, magmuskler, smidighet, raka/böjda spår.
Lördag: Utetur med kompisarna, gärna med lite galopp och konditionsträning eller klättringspass.
Söndag: Lungare utetur med mestadels skritt över stock och sten
 
Sv: Hur ofta bör man rida en 23 åring?

Glömde skriva att jag skulle försöka hålla igång så mycket som möjligt över året. Om hästen måste ges någon längre viloperiod skulle jag lägga in den under betesperioden då hästen antagligen rör sig mycket själv. Vintervila tror jag inte är så bra, eftersom hästar oftast rör sig mindre i hagen på vintern.
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 157
Senast: warg
·
Ridning Hej! Min valack som jag ägt i fem år nu har plötsligt blivit jätterädd för allt när jag är ute med honom När jag leder honom så kastar...
Svar
13
· Visningar
1 787
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 560
Senast: Sassy
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 671
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp