Hur ofta "behöver" man röka?

Det låter jättemärkligt. Rasten är beroende på hur många timmar man jobbar per dag. En heltid ska ha 45 minuter rast och en som jobbar 75% har 30 min rast. (Var brytningen gick minns jag inte)

Sen har de allra flesta pedagogisk lunch, så rasten är verkligen bara rast.

Nu har jag 15+30+15 och att hinna äta och känna att det är rast på 30 minuter är lite stressigare.
Ja vi har bara 30 min rast
Och pedagogisk lunch

Jag är rökare men röker inte på betald arbetstid.
När jag jobbade skift och hade "betald matrast" eller vad det heter så har jag för mig att rasten fick inte vara kortare än 20 eller 30 min men bör inte vara längre än 35-40 min.

Det jobbet installerade rökrum vilket var det bästa faktiskt. Det var så snuskigt där inne att jag ville inte röka där. Och att byta om för att gå ut och röka tog för lång tid eller var bara jobbigt i allmännhet :up:

Däremot gillar jag inte klagande på rökare som går ut på sin betalda rast och tar ett bloss, vilket jag och 3 andra gjorde på ett annat jobb.
15 min morgonrast, lunch, 15 min em rast.
Vi fick höra det lite då och då och vår arbetsgivare erbjöd även hjälp med sluta-röka om vi ville...

Jag har dock haft kollegor på flera jobb som har andra, enligt mig värre, olater.
Tex sitta på toa 30-40 min /dag eller de som är mycket sjuka och har i system att komma till jobbet och sitta av första delen av dagen och sedan stämpla ut för sjukdom och därmed slapp karensdag, klassiker :grin:

Jag har 30 min lunch och jobbar heltid, vill jag kan jag ta längre och jobba lite längre den dagen men det är skönt att sluta tidigt
Nästan inga rökare hos oss på jobbet och de som röker gör det på rasterna

Jag har bara betalda raster. Gick ut och rökte/går ut och röker e-cigg när det passar. Kan bli ofta och kan bli sällan. Ingen blir sur. Folk går och tar kaffe/the osv med. Huvudsaken är att det inte inkräktar på arbetet.

Det är större problem med de som fikar totalt timmar per dag...

Är det lärarnas avtal du syftar på nu? Eller generellt?
Jag vet inte. Någonstans måste vår skola hämtat de reglerna ifrån. Eller var det en bestämmelse bara på vår skola? Jag har alltid trott att det var några avtal som kom högre upp ifrån. Tex att vi fick jobba max 5 h utan rast och hur många minuters rast vi hade per dag. Administrativa personalen hade andra avtal än oss lärare.

Jag vet inte. Någonstans måste vår skola hämtat de reglerna ifrån. Eller var det en bestämmelse bara på vår skola? Jag har alltid trott att det var några avtal som kom högre upp ifrån. Tex att vi fick jobba max 5 h utan rast och hur många minuters rast vi hade per dag. Administrativa personalen hade andra avtal än oss lärare.
I bevakningsavtalet är det inte konstigt med 12 h utan rast, dvs ät i beredskap. På platser med lite mer action kan man dock få en sådär 40-45 min lunch med så det diffar ju väldigt beroende på avtal.

I bevakningsavtalet är det inte konstigt med 12 h utan rast, dvs ät i beredskap. På platser med lite mer action kan man dock få en sådär 40-45 min lunch med så det diffar ju väldigt beroende på avtal.
Ja nu jobbade både hon och jag i skolan, så jag tänkte att skolorna hade samma avtal.

Där jag jobbar här vi 3 rester (2 betala och 1 obetald).

Dom flesta har har en balans så det inte går att röka annat än på rasterna medan andra balanser så det blir naturlig paus under passet och finns rökruta nära sin balans så är det ju inga problem då det bara är att fimpa och börja jobba när jobb kommer in.
Jobbar ca 2000 på mitt jobb och skulle gissa på att det är under 100 som kan komma ifrån och röka när det inte är rast.

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 555
Senast: starcraft
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 008
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
702
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama