Det sägs att en nikotinist bara behöver två cigg/dag för att få i sig den mängd nikotin som behövs men nikotinberoende är mycket mer än det kemiska beroendet. Det är det som gör att det är ett så svårt beroende.
Som sagt så blev jag vajpare samma dag jag köpte en penna. Försäljaren frågade mig hur mycket jag normalt rökte och jag svarade typ ett paket om dagen, och då valde han e-juice med 18 mg nikotin. Jag höll på attt storkna när jag ångade och nöjde mig med bara ett par bloss om dagen - jag rökte alltså inte en enda vanlig cigarett sedan den dagen utan ångade bara och omfattningen av mitt ångande blev på en enda dag endast ett par bloss.
Jag började fundera lite...hur mycket rökte jag egentligen, hur mycket nikotin innehöll cigaretter? Av för mig outgrundlig anledning finns detta inte alls angivet på cigarettpaket idag? Det fanns ALLTID förr på cigarettpaketet en innehållsförteckning där nikotinhalt och tjära angavs. Nu säljs cigaretter heeeelt utan innehållsförteckning och jag kan inte riktigt greppa det?
Iallafall så googlade jag, och såg att mina marlboro menthol innehöll o,9 mg nikotin - vilket innebar attt jag vajpade dubbelt så mycket nikotin. Jag köpte raskt annan dos, 6mg och jag kunde ånga utan att håret reste sig på huvudet. Jag ångade ner till nikotinfritt på några veckor. Så superduperenkelt att sluta röka. Jag bara önskar att jag hade upptäckt e-cig mycket tidigare. Och att fler kan göra det.
Dock tror jag att samhället inte är redo för vaping. Det ögat och kulturen säger när de ser mig stå och ånga är att jag röööööker och att det är skaaaaadligt. Fast att det är typ som att stå och fisa, nstan på mer miljömetvetet att ånga än att fisa tom.
Samhället har troligtvis svårt att hålla ungdomar borta från vapingkulturen. Det görs maskiner med tilltalande och coolt yttre, röken görs tätare och cool, och det finns tusentals smaker på e-juice som godissmaker, frukt och red bull osv.
Vapare i vissa länder kombinerar också sina brännare mellan e-juice och annat olagligt. Vilket även jag kan intyga fungerar yppeligt bra, men inte något jag regelbundet utövar. Men jag fattar hur "fel" hela e-cigkonceptet är i tiden.
Men fasen så effektivt det är att sluta röka med e-cig. Jag köper inte att en rökare är slav under nikotinet. Jag tror att rökaren är slav under kombinationen nikotin/tjära/300 andra cancerogena kemiska ämnen/beteendet för att det inte finns annat alternativ. För mig var e-cigövergången ett omdelbart slut för tobaksrökningen som är långt mycket värre än e-juicenikotin-ångande. Jag har fått massa folk att gå över till e-cig där de ochså upplevt samma sak som jag gjort.
(förlåt, det blev ett långt svar men det torde vara relevant ändå ang nikotinet)