Hur ofta "behöver" man röka?

Det är många arbetsgivare som inte ser med blida ögon på det förfarandet. De flesta arbetsgivare tycker jag ser fikarasterna som en bra social samvaro på arbetsplatsen, ett nyttigt komplement till den producerande arbetstiden. En tid för informationsutbyte informellt och att hoppa över det kan i vissa fall leda till medarbetarsamtal om vikten av nätverkande på jobbet.

Har jag aldrig råkat ut för. Snarare uppskattade mina arbetsgivare att jag hoppade över den gemensamma fikan.
Dessutom var det sällan någon värdefull information som jag gick miste om, det ena sällskapet brukade diskutera sina barn och det andra sina barnbarn.

Det är många arbetsgivare som inte ser med blida ögon på det förfarandet. De flesta arbetsgivare tycker jag ser fikarasterna som en bra social samvaro på arbetsplatsen, ett nyttigt komplement till den producerande arbetstiden. En tid för informationsutbyte informellt och att hoppa över det kan i vissa fall leda till medarbetarsamtal om vikten av nätverkande på jobbet.

Fast om nu arbetsgivarna ser rasten som en stund för nätverkande snarare än en paus kanske man skulle uppmuntra rökning. Jag minns ju när vi fortfarande hade små "utvisningsbås" i källaren och min dåvarande rökande kollega alltid visste mest om vad som hände på företagets avdelningar. Det visade sig att de få rökarna på varje avdelning hade ett riktigt informellt nätverk där nere i källaren där man delade med sig om allt vad som var på gång... :)

Jag nöjer mig med att konstatera att det inte är en issue på min arbetsplats.
Det är en dålig plats att röka på, och det accepterar de som eventuellt skulle röka.

Det är ju PRECIS det som framgår av mitt inlägg. Att det är obetalda raster, annars hade de inte fått röka.

Menar du på allvar att arbetsgivaren skulle få bestämma över annat än arbetstiden?!
När jag jobbar på anstalt är det no smoking hela dagen som gäller. Iofs kan man på lunchrasten hinna med att gå igenom vakten och ut genom 2 grindar (som man måste besvära vakten att öppna- det gillar vi inte) och ta ett bloss. Sen samma väg tillbaka gå igenom metalldetektorn, o.s.v
ett jävla bestyr + att gå 1.2 km tillbaka till avdelningen.
Inte värt besväret på dagen, på natten är det enklare för dom som jobbar.

På den tiden jag var rökare så gjorde jag det vid typ alla tillfällen jag hade möjliga.

Den dagen jag köpte en e-penna slutade jag röka och blev en nikotin-vajpare vilket innebar att jag tog enstaka bloss per dag, och trappade ner nikotinhalten till noll men ångar fortfarande (nikotinfritt) ibland bara för att det är gott.

Om folk fattade hur effektivt och mycket hälsosammare e-cig är i jämförelse med tobaksrökning är, och om folk dessutom kunde acceptera att vajpare inte röker utan ångar skulle många irro-moments inte existera längre.

När jag ännu rökte så kunde jag lätt hålla mig en arbetsdag, då vår arbetsplats är rökfri, så att röka skulle varit för bökigt.

Mitt ex å andra sidan skulle adrig ha kunnat hålla sig så många timmar (om han inte använde andra nikotinpreparat), han har iofs aldrig arbetat på en rökfri arbetsplats heller.
Han kunde dock arbeta medan han rökte (om man gick ut för att hämta något t.ex.)

För min del har det egentligen mest handlat om en inställningsfråga, när jag jobbat på ställen där man fått röka har suget varit mycket större också.
Ett ställe jag jobbat på någon sommar så var det nästan alltid sådant stoj i kafferummet, så jag tog alltid min kaffekopp och gick ut och tog en cigg. Skulle antagligen göra likadant idag, fast utan cigg då.

Ja, var var jag...Jo, det jag ville komma till var att det finns inget enhetligt mallsvar för hur mycket man "behöver" röka.
Så tror jag nog också att de som använder rökande som ett sätt att komma undan att jobba hittar andra sätt att smita om man tar bort rökandet (fast rökandet märks ju kanske lättare än annat).

Jag skulle bli vansinnig om jag var tvungen att vara på jobbet obetalt en halvtimme för att mina kollegor skulle få röka. .

Varför skulle du behöva det :confused:

Vad de gör -vare sig det är täta toabesök eller några rökpauser- påverkar ju inte din arbetstid eller lön liksom.

Jag förstod det som att detta var extra schemalagda obetalda raster utöver de vanliga fikarasterna, eftersom det fanns en önskan att arbetsgruppen skulle fika tillsammans. I så fall blir ju arbetsdagen längre.

På mitt jobb har vi inga rökare, dom har blivit bortsållade ganska fort av den enkla anledningen att våra raster är bort förhandlade med facket. Jag jobbar 8,5 timme per pass. Äter lunch på min arbetsplats.
En rökare började hos oss, slutade efter ca 4 månader när hen insåg att hen inte klarade av att låta bli att röka.

Det sägs att en nikotinist bara behöver två cigg/dag för att få i sig den mängd nikotin som behövs men nikotinberoende är mycket mer än det kemiska beroendet. Det är det som gör att det är ett så svårt beroende.

Jag tror att alla beroenden är mycket mer än det kemiska beroendet.
Självklart! Annars skulle alla som någon gång brutit ett ben vara heroinister. Menade inte att nikotin är ensamt om att fungera så men jag tror att nikotinberoende på flera sätt är det svåraste beroendet att bryta. (Men inte det svåraste att leva med.)

Det sägs att en nikotinist bara behöver två cigg/dag för att få i sig den mängd nikotin som behövs men nikotinberoende är mycket mer än det kemiska beroendet. Det är det som gör att det är ett så svårt beroende.

Som sagt så blev jag vajpare samma dag jag köpte en penna. Försäljaren frågade mig hur mycket jag normalt rökte och jag svarade typ ett paket om dagen, och då valde han e-juice med 18 mg nikotin. Jag höll på attt storkna när jag ångade och nöjde mig med bara ett par bloss om dagen - jag rökte alltså inte en enda vanlig cigarett sedan den dagen utan ångade bara och omfattningen av mitt ångande blev på en enda dag endast ett par bloss.
Jag började fundera lite...hur mycket rökte jag egentligen, hur mycket nikotin innehöll cigaretter? Av för mig outgrundlig anledning finns detta inte alls angivet på cigarettpaket idag? Det fanns ALLTID förr på cigarettpaketet en innehållsförteckning där nikotinhalt och tjära angavs. Nu säljs cigaretter heeeelt utan innehållsförteckning och jag kan inte riktigt greppa det?
Iallafall så googlade jag, och såg att mina marlboro menthol innehöll o,9 mg nikotin - vilket innebar attt jag vajpade dubbelt så mycket nikotin. Jag köpte raskt annan dos, 6mg och jag kunde ånga utan att håret reste sig på huvudet. Jag ångade ner till nikotinfritt på några veckor. Så superduperenkelt att sluta röka. Jag bara önskar att jag hade upptäckt e-cig mycket tidigare. Och att fler kan göra det.
Dock tror jag att samhället inte är redo för vaping. Det ögat och kulturen säger när de ser mig stå och ånga är att jag röööööker och att det är skaaaaadligt. Fast att det är typ som att stå och fisa, nstan på mer miljömetvetet att ånga än att fisa tom.
Samhället har troligtvis svårt att hålla ungdomar borta från vapingkulturen. Det görs maskiner med tilltalande och coolt yttre, röken görs tätare och cool, och det finns tusentals smaker på e-juice som godissmaker, frukt och red bull osv.
Vapare i vissa länder kombinerar också sina brännare mellan e-juice och annat olagligt. Vilket även jag kan intyga fungerar yppeligt bra, men inte något jag regelbundet utövar. Men jag fattar hur "fel" hela e-cigkonceptet är i tiden.
Men fasen så effektivt det är att sluta röka med e-cig. Jag köper inte att en rökare är slav under nikotinet. Jag tror att rökaren är slav under kombinationen nikotin/tjära/300 andra cancerogena kemiska ämnen/beteendet för att det inte finns annat alternativ. För mig var e-cigövergången ett omdelbart slut för tobaksrökningen som är långt mycket värre än e-juicenikotin-ångande. Jag har fått massa folk att gå över till e-cig där de ochså upplevt samma sak som jag gjort.
(förlåt, det blev ett långt svar men det torde vara relevant ändå ang nikotinet)

Vi har ett par rökare. De går ut och röker lite då och då men eftersom vi alla jobbar projektbaserat så är ju det viktigaste att projektet blir klart inom utsatt tid. När det behövs jobbar de in den tid de röker (för vi är så sociala att vi nästan alltid äter lunch och fikar tillsammans). Sen är det naturligt i jobbet att ibland behöva ta en paus för att boota om hjärnan ungefär. För rökarna blir det väl rökning då. Själv brukar jag ta tio minuter på Buke.

Nu säljs cigaretter heeeelt utan innehållsförteckning och jag kan inte riktigt greppa det?
Ja det är mycket märkligt att mängden nikotin inte står numera! Med alla andra bestämmelser kring cigg och snus (konstnärliga varningsbilder etc) så känns det knasigt att innehållet inte måste redovisas. Hallå EU!?

Har samma erfarenhet som dig att när jag provade att vajpa så höll jag på att storkna. Tycker det blir en väldigt annan känsla utan allt det andra som en cigg eller snus innehåller. Inget för mig just nu men vem vet i framtiden.

Ja det är mycket märkligt att mängden nikotin inte står numera! Med alla andra bestämmelser kring cigg och snus (konstnärliga varningsbilder etc) så känns det knasigt att innehållet inte måste redovisas. Hallå EU!?

Har samma erfarenhet som dig att när jag provade att vajpa så höll jag på att storkna. Tycker det blir en väldigt annan känsla utan allt det andra som en cigg eller snus innehåller. Inget för mig just nu men vem vet i framtiden.
Ja, det är EU som har bestämt att bilderna måste uppta minst 65% av paketens fram och baksida, men jag får inte riktigt fram något om varför innehållsförteckningen tagit vägen. Den borde ju få plats ändå kan jag tycka, det finns ju 35% kvar av utsidan, och hela insidan.
Jag tycker det är ganska basic, att innehållsförteckning ska finnas. Det är något generalknas med det där.

Jag väljer vajpning alla dagar i veckan om man ställer tobaksbruk mot vajpning. Jag vajpar bara då och då numera. Men - Jag drar inte i mig på långa vägar så skadliga saker och jag utsätter inte min omgivning för passiv rökning och - får ett helt annat beteende och bruk - behöver inte gå ut på ständiga rökraster och luktar inte illa. Jag skulle önska att fler skulle upptäcka vajpningen och med hjälp av den komma ifrån tobaksbruket.

Allvarligt menad fråga. Vissa kollegor springar ut varje timme, medans andra klarar att vänta 4,5 timme till rasten.

Ungefär som att vissa springer på toa oftare och andra kan hålla sig längre?
Eller vissa som sitter 30 min på toa på arbetstid....

Det är väl olika för alla antar jag

Förskollärare men hade samma som lärare
Det låter jättemärkligt. Rasten är beroende på hur många timmar man jobbar per dag. En heltid ska ha 45 minuter rast och en som jobbar 75% har 30 min rast. (Var brytningen gick minns jag inte)

Sen har de allra flesta pedagogisk lunch, så rasten är verkligen bara rast.

Nu har jag 15+30+15 och att hinna äta och känna att det är rast på 30 minuter är lite stressigare.

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 555
Senast: starcraft
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 008
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
702
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama