Oj15 minuter, 30 minuter, 15 minuter. Totalt en timmes rast fördelat på tre tillfällen. Bl a för att rökarna ska kunna röka fler gånger än bara lunchen.
Vad långa raster
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Oj15 minuter, 30 minuter, 15 minuter. Totalt en timmes rast fördelat på tre tillfällen. Bl a för att rökarna ska kunna röka fler gånger än bara lunchen.
Däremot tog jag väldigt sällan fikapauser just eftersom jag tog rökpauser istället.
På flera arbetsplatser har jag haft kollegor som fikat mycket längre varje dag än vad jag var borta och rökte.
Oj
Vad långa raster
På flera arbetsplatser har jag haft kollegor som fikat mycket längre varje dag än vad jag var borta och rökte.
J Vi har väl bara en enda rökare på mitt jobb just nu, men hen hoppar över de gemensamma samlingarna för att ta egen rökpaus. Då går hen bara ut och tar sin cigg, kommer sen tillbaka och dricker sitt kaffe framför datorn.
Det är många arbetsgivare som inte ser med blida ögon på det förfarandet. De flesta arbetsgivare tycker jag ser fikarasterna som en bra social samvaro på arbetsplatsen, ett nyttigt komplement till den producerande arbetstiden. En tid för informationsutbyte informellt och att hoppa över det kan i vissa fall leda till medarbetarsamtal om vikten av nätverkande på jobbet.
Vi har bara en halvtimme oavsett hur lång dagFast det är väl en ganska normal rast? De flesta jag känner har en timme lunch, sen skiljer det sig bara hur den fördelas under arbetsdagen.
Får jag fråga vad du jobbar med?Vi har bara en halvtimme oavsett hur lång dag
Fast va? På samtliga av mina arbetsplatser har rasten varit just rast och inte något påtvingat möte i lunchrummet. Jag har aldrig hört talas om en arbetsgivare som kallar in en anställd till medarbetarsamtal endast på grund av att den anställde inte sitter och nätverkar i lunchrummet på rasten.
Det är många arbetsgivare som inte ser med blida ögon på det förfarandet. De flesta arbetsgivare tycker jag ser fikarasterna som en bra social samvaro på arbetsplatsen, ett nyttigt komplement till den producerande arbetstiden. En tid för informationsutbyte informellt och att hoppa över det kan i vissa fall leda till medarbetarsamtal om vikten av nätverkande på jobbet.
Vi har en bra social samvaro på mitt jobb och samarbetar väl ihop, även över olika ansvarsområden. Tack och lov tvingas ingen till att sitta med och vara social på rasterna (även om de allra flesta gör det - av fri vilja).
Jag har aldrig hört talas om en arbetsgivare som kallar in en anställd till medarbetarsamtal endast på grund av att den anställde inte sitter och nätverkar i lunchrummet på rasten.
Det är ju målet, att folk hellre umgås än att går ut ensamma och röker.
Det finns två typer av raster. Dels den obetalda som oftast är lunchrasten som ofta är en timme , men kan vara 30 minuter.Det är många arbetsgivare som inte ser med blida ögon på det förfarandet. De flesta arbetsgivare tycker jag ser fikarasterna som en bra social samvaro på arbetsplatsen, ett nyttigt komplement till den producerande arbetstiden. En tid för informationsutbyte informellt och att hoppa över det kan i vissa fall leda till medarbetarsamtal om vikten av nätverkande på jobbet.
Det finns två typer av raster. Dels den obetalda som oftast är lunchrasten som ofta är en timme , men kan vara 30 minuter.
Dels har många arbetsplatser betalda fikaraster. Det hade vi på mitt förra jobb. Då hade vi kafferast 9 och 15 ca 15 minuter långa utöver en timmes lunchrast. Men om telefonen ringde eller det ju om besök under kafferast en så var vi tvungna att ta det. Det var ju arbetstid.
Förskollärare men hade samma som lärareFår jag fråga vad du jobbar med?
Men det är bara de betalda rasterna arbetsgivaren kan ha åsikter om. Det framgick inte av ditt inlägg. Det finns även arbetsplatser som delar upp lunchrasten. Tex 15 min frukostrast på fm och 45 min lunch. Då är det fortfarande obetald tid och arbetsgivaren kan inget säga.Det behöver du inte förklara för mig, det är mitt jobb att veta detta, och det har jag också förklarat. Det är därför kortrasterna är obetalda, för att de anställda vill kunna röka.
Men det är bara de betalda rasterna arbetsgivaren kan ha åsikter om. Det framgick inte av ditt inlägg. Det finns även arbetsplatser som delar upp lunchrasten. Tex 15 min frukostrast på fm och 45 min lunch. Då är det fortfarande obetald tid och arbetsgivaren kan inget säga.
.Det som ofta blir fel vad gäller rökare enligt min mening är att de mycket ofta går ut och röker på arbetstid dvs på andra tider än de obetalda rasterna.
Oj
Vad långa raster
Du skriver om fikaraster. Sådana kan vara betalda eller obetalda. De flesta övriga i tråden diskuterar obetalda raster. Så det blir helt fel i sammanhanget när du tar upp att arbetsgivaren har åsikter om vad som görs på rasten.Det är ju PRECIS det som framgår av mitt inlägg. Att det är obetalda raster, annars hade de inte fått röka.
Menar du på allvar att arbetsgivaren skulle få bestämma över annat än arbetstiden?!