Hur ofta "behöver" man röka?

alazzi

Trådstartare
Allvarligt menad fråga. Vissa kollegor springar ut varje timme, medans andra klarar att vänta 4,5 timme till rasten.

Beror nog på hur ofta de är vana vid att röka, kan ta snusning som exempel, då jag själv gjort det.
Jag vet folk som snusar upp en snusdosa om dagen, medan jag som inte snusade så mycket klarade en dosa på 1-2 veckor beroende på hur mycket jag snusade.

Vet att det är likadant med rökningen.

Oj det är väl jätteolika?

För egen del kan jag t.om. känna skillnad från dag till dag (jag snusar). Ibland är jag nästan konstant sugen och ibland går det timmar utan att jag ens direkt tänker på det. Och ibland känner jag mig bara totalt jätteOsugen.

Frågar du rökande kollegor: ofta.

Men vi har rökfri arbetstid, vilket innebär att man får ägna sig åt den lasten om det går att utöva under obetalda raster (tre gånger om dagen, om det inte är för långt till rökställe så det inte hinns med på kvartsrasten).

Hur ofta behöver man kissa? Hur långt är ett snöre?

Finns inget svar på den frågan, men som rökare kan jag gå en hel dag utan att röka helt utan problem, likaväl som det finns dagar då jag skulle kunna röka en cigg i timmen.

Allvarligt menad fråga. Vissa kollegor springar ut varje timme, medans andra klarar att vänta 4,5 timme till rasten.
Det är så olika på person och omständigheter.
Jag var expert på "ska bara ta en cigg först och sedan ska jag..." vilket kunde resultera i en cigg i halvtimmen i värsta fall. Samtidigt hade jag inga problem med att inte röka på flera timmar om jag var hemma hos någon som inte själv röker, en hel konferensdag utan cigg funkade också (men visst blev man sugen ). Utöver det så planerade jag omedvetet in att komma i god tid till saker så jag kunde ta en cigg innan. jag gick till nästa busstation för att kunna ta en cigg på vägen. Visste jag att jag inte skulle kunna röka på ett antal timmar tog jag två på raken innan... Ja, så kunde det hålla på. Nu är jag rökfri sedan några år och vill aldrig någonsin tillbaka till det helvete/ slaveri som nikotinberoende innebär (eller innebar för mig i alla fall).

Så det jag skulle vilja säga till dig är: Ha förståelse för vilket beroendeframkallande skit det är med nikotin och att många skulle mycket hellre kunna låta bli att gå ut och röka stup i kvarten än vad de kan eller vågar erkänna för sig själva eller andra.

Det är så olika på person och omständigheter.
Jag var expert på "ska bara ta en cigg först och sedan ska jag..." vilket kunde resultera i en cigg i halvtimmen i värsta fall. Samtidigt hade jag inga problem med att inte röka på flera timmar om jag var hemma hos någon som inte själv röker, en hel konferensdag utan cigg funkade också (men visst blev man sugen ). Utöver det så planerade jag omedvetet in att komma i god tid till saker så jag kunde ta en cigg innan. jag gick till nästa busstation för att kunna ta en cigg på vägen. Visste jag att jag inte skulle kunna röka på ett antal timmar tog jag två på raken innan... Ja, så kunde det hålla på. Nu är jag rökfri sedan några år och vill aldrig någonsin tillbaka till det helvete/ slaveri som nikotinberoende innebär (eller innebar för mig i alla fall).

Så det jag skulle vilja säga till dig är: Ha förståelse för vilket beroendeframkallande skit det är med nikotin och att många skulle mycket hellre kunna låta bli att gå ut och röka stup i kvarten än vad de kan eller vågar erkänna för sig själva eller andra.
Nej jag klagar inte på rökarna, men jag har undrat över hur olika det verkar vara. Skulle tro att många passar på att ta extra raster och skyller på röksug, men det är verkligen inte min sak att ha synpunker.

Min partner är som en duracellkanin på jobbet och såg rökning som en perfekt micropaus. Därmed blev det väl pauser så ofta han tyckte sig behöva vila hjärnan.

Behöver beror på tillfälle. På jobbet går jag gärna ut då och då men kan mer eller mindre ”hålla mig” hela dagen om det är ett måste.

I ett paket är det 19 cigg och oftast har jag paketet ca 2-3 dagar men ibland går det 1 helt paket på en ”festkväll” och är jag sjuk håller det en vecka.

Röker nog nästan aldrig mer än 10 cigg en vanlig dag.

Så allt beror verkligen på årstid, sällskap och tillfälle.

Frågar du rökande kollegor: ofta.

Men vi har rökfri arbetstid, vilket innebär att man får ägna sig åt den lasten om det går att utöva under obetalda raster (tre gånger om dagen, om det inte är för långt till rökställe så det inte hinns med på kvartsrasten).
Har ni tre obetalade raster på en dag?
Vi har en halvtimme per arbetspass

Nej jag klagar inte på rökarna, men jag har undrat över hur olika det verkar vara. Skulle tro att många passar på att ta extra raster och skyller på röksug, men det är verkligen inte min sak att ha synpunker.
Nej, jag menade inte att du klagar, det var inte meningen att få det att låta så. Jag vet inte hur det är för andra, men för mig var det inte en chans till extrarast som var det primära utan möjligheten att "hinna röka för man vet ju inte när nästa tillfälle kommer". Knäppt, japp :banghead::banghead::banghead::arghh::arghh::arghh:

Jag brukade ta en på förmiddagen, en på lunchen och en på eftermiddagen. Hade jag haft ett extra jobbigt samtal eller möte kunde det bli någon till för att få en paus och smälta det och samla ihop mig. Däremot tog jag väldigt sällan fikapauser just eftersom jag tog rökpauser istället.
På flera arbetsplatser har jag haft kollegor som fikat mycket längre varje dag än vad jag var borta och rökte.

När jag jobbade på ett ställe så försvann alla rökarna och kunde vara borta länge
Jag hade ju inte tid att springa och leta så jag blev utan rast på ett 11timmars pass
Och jag har fler dåliga erfarenheter av rökare som arbetskompisar så jag föredrar att man kan röka före och efter arbetet

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 555
Senast: starcraft
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 008
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
702
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama