Hur ofta aktiverar du din 07:a ?

Fashionistan

Trådstartare
Bett till unghäst!!

Vad tycker ni att jag skall ha för bett till min 07:a nu när hon vänjs in? (Och fortsättningsvis)

Funderar på antingen ett Nova bett, rakt utan metallkärna med rörliga ringar?

Eller ett rakt metallbett med fasta ringar?

Senast ändrad:
Sv: Bett till unghäst!!

Vad tycker ni att jag skall ha för bett till min 07:a nu när hon vänjs in? (Och fortsättningsvis)

Funderar på antingen ett Nova bett, rakt utan metallkärna med rörliga ringar?

Eller ett rakt metallbett med fasta ringar?

Jag tog shettisens bett:D. Ett vanligt tredelat metallbett, typ globus, och min bara älskar det! Hon stoppar in det i munnen själv om jag bara håller det i handen:rofl:.

Sv: Hur ofta aktiverar du din 07:a ?

Jag fick också låna ett shettisbett (vanligt tvådelat tränsbett) :D och hon verkar trivas bra med det!

shettisbett, bra idé!! :bow:
Min har nu gått på bete hela sommaren och ska börja vänja henne nu snart, men hon är ganska skygg så man får väl börja försiktigt.
Hur ser era noll sjuor ut? Min ser ju ut som en jätteräka på alldeles för långa ben, jag kan knappt säga att hon ser ut som en häst. ;)

Min ser ut som ett riktigt ungsto! :) Långa fina ben och något smal ännu :)

Najs! :)
Mitt sto är efter en skimmel hingst, så nu undrar jag, när börjar man se om de kommer att bli skimmlar? De flesta säger att hon INTE kommer att bli skimmel, men jag tycker mig ha sett så många "färgväxlingar" i sommar. På våren var hon korpsvart, inga ljusa tassar eller strumpor. Men nu har hon börjat få vita stickehår lite här och där (syns bara på nära håll) och iband kan hon skifta i gult... :eek:

Vad har du tänkt börja rida med?

Har bara vant in på vanligt tvådelat tränsbett. Rider också in på det.

Har faktiskt aldrig testat att rida in på rakt bett.

Man får testa sig fram den dagen vad unghästen förstår. Min fyraåring går inte att rida på tredelat, får ha tvådelat med lösa ringar t ex.

Vad lillebror Lanzelot kan tänkas tycka om får vi se. Han har ännu inte haft träns på sig. Kanske dags att vänja innan vi åker på löshoppning. Det brukar vara tränskrav på sådana ställen.

Tänker att det nog är bättre för dem att det är så rörligt som möjligt så det inte trycker direkt på lanerna.

O jag tror att det är bäst med så stilla som möjligt så att de inte ska bli störda av att det skramlar eller åker runt ;) Ja jag tänkte lära henne med träns så snart vi är i stallet :)

Jag har jobbat i utbildningsstall och har aldrig någonsin sett ett rakt bett i munnen på en unghäst. Det kan bli ganska fel signaler när man tar i ena tygeln. Hela bettet rör sig. Och tungtryck plus lantryck kan verka obehagligt för den ovana hästen. Det kan bli svårt för den att förstå.

Min kunskap om bett är tyvvär inte så stor, men när proffessionella utbildare använder en viss sort så gissar jag på att det är det som är bäst. Jag säger inte att ett rakt bett är helt fel, bara att jag aldrig sett det i en unghästmun förut.

Ska du börja rida in din redan? Är hon inte bara 1,5 år?

Mina unghästar går på lösdrift från 6 månader till 2,5-år. De aktiverar varandra i gruppen på 10-12 föl/unghästar.

Jag anser att hästar skall få vara hästar och busa och leka med andra hästar och stärka sig både i kropp, ben, leder, senor, ligament etc. Det ger en hållbarare häst om de är uppväxta i lösdrift med ett bra foder och mkt rörelse.

Dom hästar som är uppväxta på stall med för lite rörelse och för mkt mänsklig hantering, upplever jag kan bli jobbigare att hantera, rida etc för dom är inte socialicerade på samma sätt. I en grupp hästar så är det rangordning som gäller.

Om du ska vänja in henne med bett så rekommenderar jag ett kort vanligt eller 3-delat bett på 10,5-11cm.

jag hade valt ett tredelat bett, då vanliga tränsbett kommer upp i gommen när man tar i dem, ett tredelat därimot ligger kvar på sinplats utan att trycka i gommen, sen är det ju enormt viktigt att ni har rätt storlek på bettet. går inte säga här vilket som är bäst på just din häst men man får testa olika storlekar, och tänk på att det ska inte stika ut mer än några millimeter på sidan, det ska vara precis så att bettringen löper utan att klämma hästen i mungipan. Lycka till!!

Tvådelat går inte så upp i gommen på dem som man tror.

Tredelat ger mer tungtryck än tvådelat och vissa unghästar blir oroliga i munnen av det. Min bl a som bara knäpper av och vägrar gå fram till bettet. Fick en utskällning av en beridare i Tyskland då jag tränsat hennes unghäst med fel bett-tredelat.:D Hästen gick inte att rida knappt.

Men jag har ridit unghästar på både tre- och tvådelat. Där är det nog lite olika hur de reagerar.

Jag använder rakt novabett till min 07:a...Hon gillar det:)

Jag har ridit in alla på vanligt tvådelat och tänker göra det med min plutt sen när den dagen kommer. Varför, jo jag anser att det tvådelade är det tydligaste bettet för hästen, och ett lagom långt bett går inte upp i gommen.

Ska du börja rida in din redan? Är hon inte bara 1,5 år?

Mina unghästar går på lösdrift från 6 månader till 2,5-år. De aktiverar varandra i gruppen på 10-12 föl/unghästar.

Jag anser att hästar skall få vara hästar och busa och leka med andra hästar och stärka sig både i kropp, ben, leder, senor, ligament etc. Det ger en hållbarare häst om de är uppväxta i lösdrift med ett bra foder och mkt rörelse.

Dom hästar som är uppväxta på stall med för lite rörelse och för mkt mänsklig hantering, upplever jag kan bli jobbigare att hantera, rida etc för dom är inte socialicerade på samma sätt. I en grupp hästar så är det rangordning som gäller.

Nej nej!!! :) men hon ska lära sig att gå med träns! :) Amazing går också med andra hästar och dom busar mest hela tiden :)

Nu har jaju "bara" en shettis, dock -07:a :p. Till henne valde jag ett tredelat muffbett. Det är lite tyngre än ett vanligt tredelat och ligger därmed lite stadigare (sa dem i butiken iaf) i munnen. Hon verkar gilla det iaf.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 555
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 079
Senast: tott
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 503
Senast: machafuko
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 048
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar