Hur ofta är ni i stallet?

Sv: Hur ofta är ni i stallet?

Jag är i stallet en gång om dagen, kanske två. Oftast tre timmar per dag ibland bara en eller två - beror på hur länge jag rider. Eftersom att nästan allt ingår behöver jag bara mocka, packa lite hö och förbereda kraftfodret så tiden ägnas mest åt att pygla med hästen och rida :)

Känns ovant då jag hade eget stall och fick sköta allt själv med min förra häst. Det gjorde att jag tappade suget/lusten med häst (stressigt med tidiga utsläpp och allt annat när man gick i skolan). Nu står jag inhyrd 2 km från mitt hus.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

Varje dag, en gång om dagen. Rider jag båda hästarna tar det upp till 4 timmar, rider jag bara en så tar det 3 timmar. Rider jag ingen, ca 1-1,5 timme
 
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

6.25-6.45 morgonfodring/utsläpp/mockning gäller att vara snabb :p

sen 16.30- 16.35 insläpp/lite mat

18.00-19.30. Ridning/kvällsutfodring (tiden här kan variera lite) ska jag iväg o träna eller rida i ridhus är jag dock borta minst 2 timmar.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

Har eget stall så det blir några gånger om dagen. Klarar väl stallet på en halvtimme om jag inte rider eller ca 2-2,5 timme om jag rider. Då räknar jag in fordringar och in- och utsläpp i den tiden.
Har inga avstånd till varken foder eller hagen så det går mycket snabbare nu när hästen är hemma än när hon stod inackorderad.
 
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

Varje dag eftersom jag har hästarna hemma. 2 st.

Morgon varje dag 20-30 min: Fodra, byta täcke främst. Tiden pga att den ena hästen äter länge. Pysslar med den andra under tiden.

Stallfix varje dag 1 h: Mocka, fixa foder, vatten osv.

Ridning beroende på träning ca 2-2.5 h: ridning inkl borstning o fix av utrustning.

Intag varje dag ca 20-30 min: fixar ordning boxarna om de ätit middag inne på em, fodrar, fixar hösilage i hagen till nästa dag osv.

Utöver det tillkommer främst mockning i hagen runt/i ligghallen (som inte är strödd och där finns hösilage på fri tillgång) som görs när det är möjligt (dvs inte stenfruset ;)) minst 1 g/vecka. Gammalt hösilage tas bort oftare, de äter inte allt spill. Var 5-7 dag tar jag ut mer blött i boxarna och fyller på en bal torv, det tar tid främst att fördela torven.

Så 2 h/dag i snitt typ exklusive allt vad ridning/motion heter.

Jag förstår som vanligt inte hur det kan gå så fort för alla andra :mad: Men jag gillar tiden jag lägger i stallet, förutom att hästarna inte är så renliga, det är lite surt och tar mycket tid! Men jag väger all mat noga, skurar hinkar, sopar rent där de får hösilaget, skakar av täcken vid byten morgon/kväll, borstar alltid benskydd/schabrak, sköljer bett, sopar osv varje dag.

Mockningen och att fylla hönätet samt hänga upp det i hagen är mina irriterande grejer varje dag som jag tycker tar för mycket tid. Dessutom är det segt att fördela torven typ var 5-7 dag som den behöver fyllas på, tar en bra stund om man inte vill ha en massa klumpar som man sedan har ett helvete att inte mocka ut helt i onödan.

Och när det är väldigt kallt tar insläppet längre tid eftersom jag vill hälla på varmvatten som kokas upp i vattenkokare. Har jag ridit hinner de 4 omgångarna typ klart om jag sätter på första direkt när jag kommer in.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

ca två timmar. brukar vara ca 5 dagar i veckan, medryttaren två. ibland händer det dock att jag inte hinner på mina dagar, tex skola+arbete eller liknande, men står på helpension så hon får mockat och hö (kraft måste man blanda själv)
 
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

En gång per dag om jag inte av någon anledning fått hjälp en dag för att göra något annat. Det tar oftast ungefär 4 h per gång.
 
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

Minst en gång om dagen oftast två om det inte är något väldigt speciellt då fixar stallägarna mina hästar, dvs ger hö plus vatten och kollar att dom mår bra.
Sammanlagt blir det mellan 1 timma till 6 timmar per dag.
Beror helt på. Har 5 hästar på lösdrift så det finns att göra kan man ju säja, samtidigt som jag inte alltid måste göra så mycket om jag inte orkar.
 
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

Två dgr i veckan är jag ute 2,5h och då hinner jag ju rida o så. Sen 2_3 dgr till och bara kollar igenom honom. Han står på lösdrift med fullservice så jag behöver bara göra det jag vill när jag åker ut. Har två småbarn o bygger hus så tiden finns inte att leva hästlivet som förr. Men det kommer. :)
 
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

Har hästarna hemma ..... Alltså blir det stallet varje dag... Knappa timmen på morgonen innan jobbet. Då släpps de ut och stallet mockas.
På kvällen dryga timmen då nya höpåsar packas och allt förebereds till nästa dag. Lite pyssel med hästarna i samband med insläpp.

Har bara en ridbar häst hemma, unghäst och hon rids varannan dag i genomsnitt... Då blir det ytterligare någon/några timmar i stallet förutom de som läggs där dagligen.
 
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

Har stallet hemma så är ute en 2-3 gånger om dagen, dvs ta ut hästarna, gå in och värma mig, rida, gå in och värma mig, mocka och ta in hästarna, gå in och sova :P
 
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

Är i stallet 4-5 dagar/vecka. Är där vanligtvis 1-2,5 timmar beroende om jag rider eller inte, pratar mycket med stallkompisar m m.

Har egen häst (medryttare de dagar jag inte är i stallet).
 
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

Jag är i stallet nästan varje dag.

Det är väldigt olika hur lång tid det tar beroende på om jag har in/utsläpp, inte rider, rider eller åker iväg och tränar.

Som kortast tar det 20min för mig att greja stallet och bara göra det viktiga och som längst kan det ta massor med timmar ;)

Men en vanlig dag med ridtur tar 2-3h, när häst nr 2 kommer hem räknar jag med att det kommer att ta 3-5h/dag.

Åker generellt ut 1gång om dagen då jag har ganska långt till stallet, men ibland blir det flera.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

Minst en gång om dagen, 2 om jag t.ex. har morgonfodring (kollektivstall) men vill rida på eftermiddagen.

Tiden varierar mellan 45 minuter (en bråttom-dag när jag bara mockar, fixar iordning hönät, hinkar, vattenhink och gosar&visiterar hästen i hagen) och 4-5 timmar (allt nyss nämnt, plus t.ex. fylla på vatten i hagen, mocka hagen, rida, borsta, stretcha, trickträna och gosa, och kanske annat meck som att rulla in en ny hösilagebal eller dra ner en ny halmbal etc.)
 
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

Du måste ha tokiga rutiner eller vara oeffektiv, hur kan du dra ut så långt på stalltiden?

Om jag är extrem noga och pysslar i långsam takt så lyckas jag inte komma upp i den tiden..
 
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

Varje dag, minst fyra ggr om dagen eftersom jag har eget stall, tiden varierar lite men ca 3 h på vardagarna, mer på helger. Två hästar men jag rider/tränar bara en av dem (den andra tillhör en vän).
 
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

2-3 gånger om dagen

Morgon fodrar, vattnar och mocka
Kväll samma som morgon
Tredje blir rida och pyssla men hände ganska ofta att det blir ihop med morgonen eller kvällen.

Då inte medräknat dom gångerna det blir en sväng ut för morot och puss.

Kram
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Som rubriken lyder.. vilken gren/grenar eller annat inom häst sysslar ni med och hur kom det sig att ni började med just det?
2
Svar
36
· Visningar
1 852
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Just nu har jag ca 12 min att köra till stallet, 1 mil. Mest grusvägar att rida på och vi rider oftast själv då de bara finns en annan...
2
Svar
31
· Visningar
2 494
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Utifrån en artikelserie som finns i Tidiningen Ridsport funderar jag på det här med mobbing i stallet. Själv mobbades jag hårt i...
2
Svar
21
· Visningar
2 319
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 111

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp