Hur noga är det på utställningar?

Sv: Hur noga är det på utställningar?

En bra hund kan visst få dålig kritik vid vissa tillfällen, ja visst du har rätt...det har jag själv varit med om :angel:

Jag försökte mest förtydliga. En superhund får ju oftare bra kritik, än en som är havtaskig. Dock kan ibland båda bli champion, fast den senare en "utslitningschampion"...alltså det krävs massor fler utställningar för den att nå dit.

Vad gäller rasstandard, så ska domare självklart döma efter varje hunds standard. Dock kan domare tolka en standard olika.
Står det t ex kort skalle, så kan det tolkas olika om hur kort skallen ska vara
Ska hunden ha en lång rygg, så kan även där tolkas olika hur lång en lång rygg ska vara.

Jag har varit på en utställning i hela mitt liv! ställde shäfer valpen! Och det var en tysk dommare! Muttrade i skägget!
Och jag fattade noll haha:rofl:
:D ja jag hatar när dom pratar på sitt språk och amn inte förstår.. :mad: :p
en domare som jag ställde för muttrade för min hund e utåttåad och hon stod och drog och bände på han framben i flera minuter och skaka på huvet.
hon bad mig springa med han och sen drog hon i frambenen igen.. :rofl: såg allmänt tjurig ut. jag hade givit mycket för att höra vad hon sa.
men hon gav han CK och blev 4 BH i skittuff konkurans :o (84 anmälda i rasen)så de behöver inte betyda att de e dåligt!! :d

Senast ändrad:

En bra hund kan visst få dålig kritik vid vissa tillfällen, ja visst du har rätt...det har jag själv varit med om :angel:

Jag försökte mest förtydliga. En superhund får ju oftare bra kritik, än en som är havtaskig. Dock kan ibland båda bli champion, fast den senare en "utslitningschampion"...alltså det krävs massor fler utställningar för den att nå dit.

Vad gäller rasstandard, så ska domare självklart döma efter varje hunds standard. Dock kan domare tolka en standard olika.
Står det t ex kort skalle, så kan det tolkas olika om hur kort skallen ska vara
Ska hunden ha en lång rygg, så kan även där tolkas olika hur lång en lång rygg ska vara.
abslout, jag förstog hur du menade. men eftersom det är många gröna med i tråden som kanske ställer för första gången snart så kändes det lite farligt att uttrycka sig så.
jag menar att om dom får en 2a så kanske dom tror att deras hund är värdelös och aldrig mer ställer - men att det egentligen är en världsstjärna bara det att de inte var just den domarens typ av hund. ;) så jag ville poängtera att alla hundar oftast får dåliga resultat då och då och att ofta kan de bli bättre när hunden blir äldre och vuxit i kropp och rörelser.
förstår du hur jag menar?? :)

Gud vad smart att föra anteckningar! Haha, den svarta lilla boken kanske kommer till nytta iaf!:rofl:

Vill man vta mer om hur domare dömer, så kan man faktiskt gå in på hunddata.

Man kikar på sin ras och letar efter de hundar man har sett i verkligeheten (som man vet är utställda). Man kikar på den hundens resultat och vilken domare som dömt den vid de olika tillfällena....enkelt, eller hur :rofl:

Detta att domare från olika länder (även olika svenska domare) gillar olika typer håller jag med om.
Min ras finns i två godkända hårlag, men båda bedöms som en ras och döms ihop. Dessa hårlag skiljer sig ofta åt en del även i typen: den ena är lite grövre och har oftast lite större skalle än den andra. Jag vet att t ex finska domare ofta gillar den smäckrare typen och då försöker jag oftast undvika utställningar där dom dömer...självklart :p

Gud vad smart att föra anteckningar! Haha, den svarta lilla boken kanske kommer till nytta iaf!:rofl:

haha ja d e eju skitbra!! annars kommer man inte ihåg vad man tyckte för den domaren. jag skriver ned om dom är värda att ställa för igen och vad dom föredrog för typ.

så om det är en domare jag vet gillar jättesmå hundar som är jättehåriga så ställer jag inte min stora jättenakna om det är långt å åka. är det nära så ställer jag bara för att jag kan få en enkel 1a som inte kostar mig nåt att ta.

Fast en 2:a är ju egentligen inte dåligt (även om jag inte vill ha det, men det är en annan sak :p). En 2:a står ju ändå för gott avelsresultat.

haha ja å då får man hoppas att man sett ett antal av alla som ställdes i samma konkurrans så man vet vad de dömde emot åxå.. et par hundra hundar sådär!! haha kanske ska skaffa en kamera åxå :D

jo de låter precis som min ras - kines. vi ställer ju både nakna och puffar tillsammans och de nakna har ju 5 nakenhetsgrader.. :crazy: så de blir lite variation.. :)
helt stört med tanke på att tex pudel och schnauzer säras på färg till och med..

Senast ändrad:

Fast en 2:a är ju egentligen inte dåligt (även om jag inte vill ha det, men det är en annan sak :p). En 2:a står ju ändå för gott avelsresultat.

jo men jag vill då inte ha en två på min, har aldrig fått de än å vill inte ha en. det yucker jag är ett misslyckande :angel:
fast de e ju inte dåligt egentligen - men så tråkigt att gå ur ringen på en gång :D
man behöver väl bara fått en 2a på en tik för att få rabatt på valpregestreringen va??

Tror faktiskt det räcker med en 3:a idag för att den ska kallas "meriterad" och få den billiga registreringsavgiften :o

Fast båda föräldrarna måste ha det, inte bara tiken. Är ena föräldern inte utställd, så blir det ändå den dyra avgiften på stamtavlorna...även om tiken är Nordisk champion

jo men jag vill då inte ha en två på min, har aldrig fått de än å vill inte ha en. det yucker jag är ett misslyckande :angel:
fast de e ju inte dåligt egentligen - men så tråkigt att gå ur ringen på en gång :D
man behöver väl bara fått en 2a på en tik för att få rabatt på valpregestreringen va??

På tal om placeringar osv.
Hur funkar detta med 2or, 1or osv?

Ja, jag är riiiktigt grön på detta.:angel:

Så mao är dom inte så noga med sådant på utställning?

Berr ju på om rasen har obligatorisk mätning eller inte.. Jämtarna mäts varje utställning och är de för små eller för stora åker de ut med en nolla, eftersom de då inte är rastypiska.

Om det fattas en p2:a på en hund som annars skulle fått en kv1, så får den en kv2. Fattas det två p2:or, så får den en tvåa etc.

På jämtarna är de rätt hårda på exteriörbedömningen, vilket är rätt och riktigt eftersom det är en arbetande hund. Inte heller kan en ej jaktprovsmeriterad hund ta CERT på utställning och man kan heller inte få SUCH om inte hunden först blivit SJCH, vilket också är helt rätt och riktigt enligt mig.

Någon nämde att en hund inte får ha mer än 3 fel, då får man inte ställa ut. Jag tror jag vet vad som menas med det.

Det finns något som heter Rapporteringskod A.
Detta kan ges till hundar som försöker bita domaren, visar aggressivitet mot andra människor eller hundar, försöker bita andra hundar mm.
Detta kan även ges till väldigt rädda/skygga hundar.

Får en hund Rapporteringskod A vid 3 olika tillfällen (olika utställningar) så får denna hund både utställningsförbud OCH registreringsförbud på avkommor.

Het korrekt!!

ja jag kan inte dem korrekta benämningarna på dem men en 1 så är hunden bättre än standarden - hur den nu kan vara det - men men.. haha
2 väl godkänt avelsresultat
3 så är den godkändt avelsresultat typ..

om den får en 1a så tävlar den vidare om konkuransen. det är ettor man strävar efter. så fort den får en två eller sämre så "åker man ut"

kan leta efetr de exakta bedämningarna..

en ganska bra länk om man är grön - lite allmän fakta.

Senast ändrad:

ja så kanske de va till och med. helt förkastligt egentligen. fast en 3a betyder ju godkänt avelsresultat satt..

ja jag kan inte dem korrekta benämningarna på dem men en 1 så är hunden bättre än standarden - hur den nu kan vara det - men men.. haha
2 väl godkänt avelsresultat
3 så är den godkändt avelsresultat typ..

om den får en 1a så tävlar den vidare om konkuransen. det är ettor man strävar efter. så fort den får en två eller sämre så "åker man ut"

kan leta efetr de exakta bedämningarna..

kv1= Mycket gott avelsresultat
kv2= Gott avelsresultat
kv3= Godtagbart avelsresultat

Åh jösses, nu fattade jag inget av förkortningarna, Haha!
Vad står p1,p2 osv för??

Jag håller i övrigt med dig, tycker att det borde vara så där noga inom alla raser som det är med jämtarna. spc. på de arbetande/bruks raserna.

:D

Berr ju på om rasen har obligatorisk mätning eller inte.. Jämtarna mäts varje utställning och är de för små eller för stora åker de ut med en nolla, eftersom de då inte är rastypiska.

helt rätt egentligen!! men jobbigt för de tar ju lite mera tid. skulle man egentligen inte kunna slutmäta en hund efter en viss ålder så att dem har en angiven mankhöjd i ett intyg som visas upp av tex vetten och han mäter in alla hundar.. så slipper de ta sån jäkla tid i ringen. är drygt nog som de är :angel:

Vad står p1,p2 osv för??

det är väl premolar 1 och 2. alltså tänderna. de mellan hörntanden och kindtänderna.
eller har jag fel?? molarer heter väl kindtänderna och pre borde ju vara de före?? :o

Vad står p1,p2 osv för??

Jag håller i övrigt med dig, tycker att det borde vara så där noga inom alla raser som det är med jämtarna. spc. på de arbetande/bruks raserna.

p2 är en tand :p
taender.jpg

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 084
Senast: Farao
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 915
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 514
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Hejhej, jag har lurkat utan konto här på Buke ett litet tag nu, men bestämde mig för att skapa ett konto för att kunna få lite hjälp med...
2
Svar
39
· Visningar
5 251
Senast: Lyraolissy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka