Hur noga är det på utställningar?

Sv: Hur noga är det på utställningar?

kv1= Mycket gott avelsresultat
kv2= Gott avelsresultat
kv3= Godtagbart avelsresultat

Kan du eller någon inte berätta lite mer?
BIR bäst i rasen mm vad de vanliga förkortningarn står för!
Och om det finns något mer ord som e bra att veta?:bow:

saxat från länken

NÄR GÅR MAN IN I RINGEN?

När numret på din hund ropas upp är det dags att gå in i ringen, eller göra sig beredd om ringsekreteraren ber om det. Går det bra ska ni in flera gånger.

Här beskrivs de tillfällen när man kan bli inropad. Observera att det bara är i den första, kvalitetsbedömningen, som alla kan vara helt säkra på att få delta.

Kvalitetsbedömningen. Alla som får förstapris (rött band) ska snart in en gång till (övriga är utslagna) för…
Konkurrensen inom klassen. Alla som får certifikatkvalitet CK (rosa band) ska snart in en gång till (övriga är utslagna) för…
Konkurrensen inom könet. Den som blir bästa hanhund BH-1 (rött band) ska in en gång till (övriga hanhundar är utslagna), men först efter att alla tikar blivit bedömda. Den som blir bästa tik BT-1 (rött band) ska direkt in en gång till (övriga tikar är utslagna) för…
Bäst I Rasen (BIR) & Bäst i Motsatt kön (BIM). Den som blir BIR (röd/gul rosett) ska, oftast efter en paus, in en gång till (den som blir BIM är utslagen) för…
Bäst I Gruppen (BIG) – men bara om det är en SKK utställning! På Bassetklubbens utställningar utgår detta led. BIG-tävlingarna börjar vanligen någon gång under eftermiddagen och då tävlar man mot andra raser. Den som vinner gruppen BIG-1 ( röd rosett) ska in en gång till (övriga är utslagna) för…
Best In Show (BIS) där man tävlar mot övriga gruppvinnare. Om grupptävlingarna delats upp på två dagar hålls BIS-finalen den sista dagen. Blir du exempelvis gruppvinnare en lördag får du i så fall lov att komma tillbaka på söndagen.

sen har du CK som är certifikat kvalitet - domaren delar ut det till första och ev andra placerade i konkuransen i klassen (om han vill - han behöver inte dela ut nåt alls!) och då går hunden vidare och tävlar i klassen mot könet
CERT som är certifikat - certet delas ut av den högsta placerade hunden som inte är such (svensk utställnings champion)
CACIB som är internationellt cert - delas ut till den högst placerade hunden som inte är intuch (internationell utställningschampion) och reserv cacib (r-cacib) till hunden efter som ej är intuch

Senast ändrad:

PÅ en utställning görs först en kvalitetsbedömning. Där ges dessa sk 1:or, 2:or och 3:or. Även en 0:a kan ges (icke rastypisk)
Ibland händer det även att någon får något som kallas för KEP och det står för Kan ej prisbelönas och det kan bero på t ex att hunden för dagen är halt (domaren kan inte se rörelserna) hunden har tappat den mesta pälsen (domaren kan ej avgöra pälskvalitén) eller liknande.

Därefter gå det bästa (dom som fått 1:a i kvalité) vidare till något som kallas för konkurrens. Där placeras de de i rangordning efter hur bra dom är jämfört med de andra i samma klass. Vissa får något som kallas för Ck (Championkvalité) eller HP (hederspris). Valpar kan bara få HP, aldrig Ck.

När alla klasser är klara så går de bästa tikarna med Ck, respektiver bästa hanarna med Ck i korkurrens med varandra. Dessa bedöms inbördes och placeras efter kvalité. Det hela avslutas med att den bästa hanen och den bästa tiken jämförs och någon av dom blir BIR (bäst i rasen) och den andra BIM (bäst i motsatt kön). Likaså alla valpar med HP fungerar det lika med.

Hoppas jag på ett snabbt och enkelt sätt fått fram det jag vill förklara här :p

sen va gällande felen så beror det på rasstandarden. om det står svart på vitt att en hund inte FÅR se ut på ett visst sätt så är det ju ett grövre fel och åker antagligen ut på en tvåa eller värre. men om det är ett litet fel, tex med tanden så får du kritik om det och sen ställs hans tand mot den andra hunden som har en lite för lång svans och den tredje som har för dåigt vinklade bakben. så väljer ju domaren vilken han tycker stämmer mest överrens med standarden.

.
Men en tvåa är väl att vara rastypisk åtmintonde?! Eller har jag fattat det helt fel?
Är mina hunar sååå fula:confused:
Dom har nämligen bara fått tvåor:o
Har bara ställt Gabbi två ggr och Kiera en gång men ändå:cool:

Men en tvåa är väl att vara rastypisk åtmintonde?! Eller har jag fattat det helt fel?

Ställer du dina hundar helt själv! Eller har du en hjälp reda med dig? Bara nyfiken?:D

nej nej nej jag uttryckte mig lite klumpigt :o:o
dom e inte dåliga på nåt sätt - bara det att dom inte förr domaren tillräckligt i smaken eller var för stor eller för liten. eller kanske ett litet fel.
så tvåa är bra - men man kan inte tävla vidare på dem. så menade jag. jag har alltid som mål att få ettor och gå långt - så för mig är en tvåa dåligt! men det är för att jag har sånna höga krav

:D:D ååh vad gulligt ord!! :love: handler tror jag du menar :D eller menar du bara borsthjälpen?? han kanske man kan kalla hjälpreda.. hihi

haha handler!! jaja hmm E det så den som visar hunden heter!:o

Vad då Har du borst hjälp också?

Dom som kastar kanske inte läser utställningstrådar ändå;)

Ställer du dina hundar helt själv! Eller har du en hjälp reda med dig? Bara nyfiken?:D
Gabbis första utställning var en stor en i Timrå (feb) som anordnas här varje år! Hon skulle bli två i april och jag, i min enfald, trodde hon skulle ro hem hela kalaset, hur kunde hon inte göra det?? Hon var ju bara finast!!:smirk:

Uppfödarna hade fixat en proffshandler och gumman skulle bara blända dem:D
Gabbi med handler åkte ut med en tvåa:o

Efter det så ställde jag Gabbi själv en gång (trea?) Kiera har jag ställt på Timrå med, för en hollänsk domare som inte ens tog i vovva??
Hon vägde 31,5kg vid den tiden men var inte så hög (57cm) Å han tyckte "need more bone":eek: Vi åkte ut med en tvåa:cry:
Måste ju bara få tillägga att hon hade lite dominanssvans i ringen, om vilken han skrev "very happy tale":cool:
Fiiin bruksdommare!

Jag som inte är så insatt i schäfrar på utställning men har bekanta som föder upp schäfer har fått för mig att får man en 2:a på en schäfer är det bra! Iaf så är det så dom resonerar, vet inte om det är ngt generellt.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 084
Senast: Farao
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 915
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 514
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Hejhej, jag har lurkat utan konto här på Buke ett litet tag nu, men bestämde mig för att skapa ett konto för att kunna få lite hjälp med...
2
Svar
39
· Visningar
5 251
Senast: Lyraolissy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Räkna ut kaloriintag?