Hur noga är det på utställningar?

Sv: Hur noga är det på utställningar?

Jag brukar alltid ¨gå in på hund data söka på domarlistorna tar upp namnet för att se vad han/hon har dömt hur dom dömt.
Vissa domare är jätte snåla med Hp och Ck.
Vissa domare vet man inte äns vad dom vill ha för typ av hund.

Jag gör som ovanstående åker på dom utställningar där jag vet att mina hundar har en chans att lägga ut en massa pengar på att få en kritik är inge kul.
Sen ska man inte gå så mycket på kritiken kan man se över en 10 st och se en jämn och bra gång så kan man se de som posetivt.

fast om du inte vet vilka alla hundar den domaren har dömt är och vet hur dom ser ut så kan du ju knappast veta varför den inte gett HP och CK... en domare delar ju inte ut dem om de inte finns nån hund som förtjänar det. så du kan ju hitta en domare som gett ut flödigt med HP och CK för att den dömt jättefina hundar hela tiden. sen den gången du ställer så är kvaliten på hundarna betydligt sämre och han delar inte ut ett enda HP och CK.
så amn ska känna till VÄLDIGT många hundar för att det ska vara ett bra sätt att bedöma en domare på.

bättre är att få erfarenhet av dem och få råd av andra som ställer mycket om man är väldigt grön.

Är det inte så på schäfer att man ska typ springa med drag i kopplet? Och helst någon som springer före och gapar på hunden?

Schäfern ska- på utställning- ha ett visst drag framåt, ja. Det har något att göra med hur vinklarna bedöms att göra. Dock är det förbjudet att utifrån ringen påverka hunden, även om det i princip förekommer på alla schäferutställningar att folk står utanför ringen och lockar på hunden/visar någon leksak eller liknande för att få fram det där draget i kopplet som förväntas.

Schäfern ska- på utställning- ha ett visst drag framåt, ja. Det har något att göra med hur vinklarna bedöms att göra. Dock är det förbjudet att utifrån ringen påverka hunden, även om det i princip förekommer på alla schäferutställningar att folk står utanför ringen och lockar på hunden/visar någon leksak eller liknande för att få fram det där draget i kopplet som förväntas.

Men kan man inte ta ett fiskespö med en korvbit på och vifta framför hunden när man springer runt i ringen då? Då borde man få värsta fina draget och gången på hunden samt att det borde bara tillåtet?!
:angel::rofl:

Men kan man inte ta ett fiskespö med en korvbit på och vifta framför hunden när man springer runt i ringen då? Då borde man få värsta fina draget och gången på hunden samt att det borde bara tillåtet?!

undra vad ringsekreterarn skulle säga om du kom in med det!!?? :rofl::rofl:

Näe, blir man straffad tror du?:angel:

Haha, men jag vet inte. Utställningsförbud i ett år eller livstid kanske?:D

Ingen aning, man kanske ska fråga någon totalt hund ointresserad som möjligt och anmäla denne till en utsl. och be denna göra det-då får vi svar på frågan iaf!:idea::rofl:

haha fan va najs de hade vart!! ja hade garvat ihjäl mig. jag har en hund jag kan anmäla om du fixar nån du akn lura att ställa den! men då måste du säga att man ska ha en sån för att locka dem att stå fint. deal??:rofl::rofl::rofl:

haha fan va najs de hade vart!! ja hade garvat ihjäl mig. jag har en hund jag kan anmäla om du fixar nån du akn lura att ställa den! men då måste du säga att man ska ha en sån för att locka dem att stå fint. deal??:rofl::rofl::rofl:

Hahahah, Deal! På fullaste allvar också! :rofl::bow:

Jag tror jag har några som lätt skulle ställa upp!:devil:

Ska vi prova och se vad som händer? :D

Går man in och söker på hundarna och ser vilka domaren har dömt så kan dom i vår ras se vilken typ dom gillar vi har 3 olika i vår ras.
Gillar dom inte min typ så ställer jag oftast inte.
Man lär sig kennel & uppföddare imp ja jag kan nog dom flesta i vår ras.
Vissa domare kan vara väldigt snåla med Hp och Ck dom kan till och med strunta i oh ge någon valp Hp så att de inte blir någon Bir valp i rasen eller någon BIM i dom vanliga klasserna.
Sen finns de dom domare som kan ge Ck till 1-2-3 i tex unghundsklassen då är han ju generös då brukar de sluta med att nästan alla hundar är med i bästa tik klass och hälften skulle inte äns va där kan man tycka.

Många domare tittar på saker på hunden som ingen annan gör andra vågar inte titta på tänderna själva.
Vissa vill ha fri gång andra vill ha mycket drive ja shit man har ett register på sina bra&dåliga domare.

jo men då är du väldigt insatt i din ras inom utställningsvärlden. nu var det nybörjare som undra hur man vet vilken domare man ska ställa frö - du akn väl inte tro att dom kan läsa utifrån SKKs databas vilken do ska ställa för? det kan man göra när man är erfaren och känner till utställningsvärlden..

Du kan ju ställa ut hunden oavsett hur den ser ut och även fast hunden är långt ifrån rasstandarden. Vet att domaren kan kontrollmäta hunden om han/hon tycker den ser stor ut, har dock aldrig hänt mig trots att vår whipp är misstänksamt stor:angel:Beror väl lite på vad de gillar fört yp av hundar också, inte alla som dömmer efter rasstandarden helt och hållet heller.

Förbjudet ok! Aja på den jag var på gjorde ju ALLA det.. Och inte lite heller! Jag fick en chock när kom dit. Alla bara sprang runt och gapade:o

Man kan klkart inte känna till precis alla men till 99% så vet jag vilka hundar det är så vida de inte är en imp som jag aldrig träffat på.

Jag torr nog att många domare går mer på hur du ställer hunden än de rasviktiga hur den rör sig osv så jag tror nog att domaren är lite genrös ibland och väldigt snål i bland.
Domare och utställare som är kompisar är ju oxå jätte kul=) Jag håller på att utb mig till ringsekreterare nu kanske har man större % att lyckats då!!

Man kan klkart inte känna till precis alla men till 99% så vet jag vilka hundar det är så vida de inte är en imp som jag aldrig träffat på.
ja men fortfarande är jag inte ett dugg intresserad av vad du kan om din ras - för det hjälper inte en nybörjare ett dugg om det inte är så att du har samma ras och kan berätta helt och hållet för henne om dessa domare..

De är många jag "känner igen" som skiter i vissa utställningar på grund av att en domare "inte gillar stuket på deras"... så ja de verkar funka ;)

Jag sg att jag hade svarat på något annat..Skrivit samma sak två gånger.
Sorry=):bump:

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 084
Senast: Farao
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 915
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 514
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Hejhej, jag har lurkat utan konto här på Buke ett litet tag nu, men bestämde mig för att skapa ett konto för att kunna få lite hjälp med...
2
Svar
39
· Visningar
5 251
Senast: Lyraolissy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Räkna ut kaloriintag?