Hur noga är det på utställningar?

Sv: Hur noga är det på utställningar?

Jag som inte är så insatt i schäfrar på utställning men har bekanta som föder upp schäfer har fått för mig att får man en 2:a på en schäfer är det bra! Iaf så är det så dom resonerar, vet inte om det är ngt generellt.

om du bara får 2or så kan du ju aldrig bli champion eftersom du inte för tävla vidare. men en tvåa är inte dåligt

Som alla säger: Kom ihåg att det är samma hund du tar med dig hem som du kom med!:D:bump:

ja precis. och eftersom det är många som säger det typ jämt och ständigt till alla så måste det ju förr innan den frasen uppfanns vart många som slutade tycka om sina hundar efter dålig dag i ringen.. :p

Jag som inte är så insatt i schäfrar på utställning men har bekanta som föder upp schäfer har fått för mig att får man en 2:a på en schäfer är det bra! Iaf så är det så dom resonerar, vet inte om det är ngt generellt.

Så säger mina uppfödare iaf:D

ja precis. och eftersom det är många som säger det typ jämt och ständigt till alla så måste det ju förr innan den frasen uppfanns vart många som slutade tycka om sina hundar efter dålig dag i ringen.. :p

Fyyyy vilken otrevlig tanke:eek:

Jag vet, på min ras blir alla jätte besvikna om de får en tvåa. Funderade bara på om det är olika vad som anses som bra på olika raser.

Är det inte så på schäfer att man ska typ springa med drag i kopplet? Och helst någon som springer före och gapar på hunden?

Hon vägde 31,5kg vid den tiden men var inte så hög (57cm) Å han tyckte "need more bone":eek: Vi åkte ut med en tvåa:cry:

Ja min e 8 månader och väger redan 32 och hon e stor! Jag tror hon kommer bli över tik måttet!:(

Är det inte så på schäfer att man ska typ springa med drag i kopplet? Och helst någon som springer före och gapar på hunden?

Nu har ju jag bara vart på tre utställningar och på Gabbis så var jag tvungen att gå å gömma mig:o Hon är så mammakär och dom två andra har jag ställt själv utan hjälp utifrån men visst fan är det ett jävla liv i schäferringen..
Riktigt pinsamt tycker jag:mad:
Plus att jag har haft fullt sjå med att hålla reda mig själv!
Har försökt att fått det till miljöträning och som en utflykt för mig å vovvsen men kan inte hjälpa att jag känner att det är alldeles för mkt väntan i förhållande till hur mkt det händer:o
Lillan har jag ställt bara för att jag är halvfodervärd på henne (uppfödaren ville ha åtminstonde en tvåa)!

Fyyyy vilken otrevlig tanke:eek:

:crazy: var de riktat till mig?? de e inte jag som uppfunnit den standardrepliken och den lär begynnas nån stans ifrån och av nån anledning.. de e inte jag som slutar tycka om min hund om de går dåligt :crazy:

:crazy: var de riktat till mig?? de e inte jag som uppfunnit den standardrepliken och den lär begynnas nån stans ifrån och av nån anledning.. de e inte jag som slutar tycka om min hund om de går dåligt :crazy:

Näe det var inte riktat till dig det var bara tanken på att repliken uppfanns för att det finns människor som tkr sämre om sin hund efter ett misslykat resultat:mad:

Nu har ju jag bara vart på tre utställningar och på Gabbis så var jag tvungen att gå å gömma mig:o Hon är så mammakär och dom två andra har jag ställt själv utan hjälp utifrån men visst fan är det ett jävla liv i schäferringen..
Riktigt pinsamt tycker jag:mad:
Plus att jag har haft fullt sjå med att hålla reda mig själv!
Har försökt att fått det till miljöträning och som en utflykt för mig å vovvsen men kan inte hjälpa att jag känner att det är alldeles för mkt väntan i förhållande till hur mkt det händer:o
Lillan har jag ställt bara för att jag är halvfodervärd på henne (uppfödaren ville ha åtminstonde en tvåa)!

Ok jag fick nästan för mig att det inte gick att ställa själv!:D

Ok!
Men det e ju dumt!;)
Skulle gärna testa ställa men tycker det e svårt att hitta något nära mig!

Vad gäller rasstandard, så ska domare självklart döma efter varje hunds standard. Dock kan domare tolka en standard olika.
Står det t ex kort skalle, så kan det tolkas olika om hur kort skallen ska vara
Ska hunden ha en lång rygg, så kan även där tolkas olika hur lång en lång rygg ska vara.[/QUOTE]

En taxuppfödare jag känner skulle ha sitt 3.e cert på en utställning och åkte ut med ett blått band och då hade han inte varit superflitig med utställningar:confused::confused: Så rasstandarden kan definitivt tolkas olika.

Jag brukar alltid ¨gå in på hund data söka på domarlistorna tar upp namnet för att se vad han/hon har dömt hur dom dömt.
Vissa domare är jätte snåla med Hp och Ck.
Vissa domare vet man inte äns vad dom vill ha för typ av hund.

Jag gör som ovanstående åker på dom utställningar där jag vet att mina hundar har en chans att lägga ut en massa pengar på att få en kritik är inge kul.
Sen ska man inte gå så mycket på kritiken kan man se över en 10 st och se en jämn och bra gång så kan man se de som posetivt.

Näe det var inte riktat till dig det var bara tanken på att repliken uppfanns för att det finns människor som tkr sämre om sin hund efter ett misslykat resultat:mad:

så är det ju tyvärr i alla sporter som har med djur att göra - det finns folk som tycker mer om resultat än sitt djur. tyvärr

Tror du missförstår mig.
Förstår att kriterierna är de samma men på dvärgschnauzer som jag ställer ut blir folk riktigt missnöjda med en tvåa medan jag har fattat att det framförallt på schäfer anses som bra med en tvåa bland många uppfödare!

Tror du missförstår mig.
Förstår att kriterierna är de samma men på dvärgschnauzer som jag ställer ut blir folk riktigt missnöjda med en tvåa medan jag har fattat att det framförallt på schäfer anses som bra med en tvåa bland många uppfödare!

det spelar ingen roll - det är samma priser och samma status på dem. utan etta kan du aldrig meritera hunden.

sen om shcäferägarna blir såå nöjda över tvåorna så är det väl för att schäfrarna inte håller den kvaliten så dom kan få ettor och då nöjer sig med tvåor.
men en tvåa är en tvåa oavsett ras!!

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 084
Senast: Farao
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 915
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 514
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Hejhej, jag har lurkat utan konto här på Buke ett litet tag nu, men bestämde mig för att skapa ett konto för att kunna få lite hjälp med...
2
Svar
39
· Visningar
5 251
Senast: Lyraolissy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Räkna ut kaloriintag?