Hur nervösa är ni vid en hopptävling?

R

roover

Jag undrar;

Hur nervösa är ni vid en hopptävling? Har aldrig tävlat själv (förutom i en rykttävling, haha) så jag vet ju inte riktigt. Har scenskräck så jag undrar lite hur det är på tävlingar? Håller ni på att dö av skräck eller njuter ni bara? :)

Mvh /janna*

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur nervösa är ni vid en hopptävling?

Tycker att framhoppningen är värst :eek: det är oftast trångt, stressigt och fullständigt hysteriskt!

Tävlandet i sig går ju ganska snabbt :p Klart att man känner prestationsångest ibland - men oftast är det ROLIGT :D

Haha varje framridning/framhoppning tänker jag att jag aldrig mer ska tävla, jag är så sjukt nervös..

Väl inne på banan är det det roligaste som finns! Tävla är livet :banana:

(synd att man är så jävla kass bara)

haha, underbara svar! :D Jag tror jag förstår er ;) ska ha det i baktanke ^^

Jag är nästan aldrig nervös. visst är det stirrigt på framhoppningen. men försök bara att inte stressa upp dig. rid som vanligt!

När jag tävlar "gamlingen" som jag tävlat sedan 99 så är jag sällan nervös eftersom jag känner honom väl och vet att han grejar det. Däremot så är det alltid lite pirrigt i kroppen eftersom man ser framemot tävlingen och tycker att det skall bli kul.

På den yngre förmågan blir jag dock lite nervös vid tävling eftersom han är så grön och jag inte riktigt vet hur han reagerar för olika saker på till exempel en hoppbana.

Har dock hört att det är bra att vara lite nervös eftersom man skärper till sig då.....

Jaa nu när det var WC från Mechelen på tv kan jag ju säga att jag nästan satt och skakade när Mc Entee och Hassmann red :angel:

Är inte nervös innan eller nått men när jag står och väntar på att få komma in blir jag ALLTID kissnödig men det försvinner när vi får komma in :p antar att det lilla omärkbara nervositet jag har angriper blåsan :rofl:

nu har jag en egen hästsom jag hopptävlar med.
men jag har ridit på ridskola under 9 år.
och med ridskole häsatrna anårdnar dom ju
clearrounder och sreiehoppningaar m.m
när jag har deltagit i dom så har jag alltid
vart jätte nervös.
men nu när jag har slutat där och bara rider min egen för tränare och lärt känna den bra,
så är jag aldrig nervös på hopptävlingarna, för jag litar och känner mig trygg på min häst.
ett tips lär känna hästen till HUNDRA innan man ger sej ut på tävlingar (;
Lycka Till :D

Är inte nervös direkt mer uppspelt eller vad man ska säga...
Precis innan jag går in brukar jag ta ett djupt andetag å inställa mig helt på vad jag ska göra - adrenalinet går genom kroppen liksom.. jaja låter lite flummit kanske :p

Jag blir nervös när vi inte kommer iväg i tid. Min värsta mardröm (ok, kanske inte riktigt den värsta, men...) är att inte hinna till start. För att lugna ner mig då, brukar jag tänka att det finns ju inget jag kan göra åt det när jag sitter i bilen, och jag startar ju alltid mer än en klass så jag hinner iaf till den andra klassen! Som tur är har jag dock aldrig missat någon start, men det har blivit en stressig framridning ett par gånger...inte bra!!

Annars är jag nog väldigt lugn. Tar det som en kul grej, för det är ju vad det är! Älskar att vara inne på banan, publik är bara kul!

Min ponny tycker inte om framhoppningen. För trångt, för mkt skrikande "ungar", tycker han. Det kan jag hålla med honom om. Det finns alldeles för många som tror att de äger framhoppningsbanan, tar plats, tar ett av hindren "för sig själv" o.s.v.
Själv har jag blivit påriden ett par gånger (av samma ryttare) på framhoppningar! Hon ser sig inte för, bara sätter full sprutt på sin ponny och galopperar in i andra - högerregel har hon nog aldrig hört talas om!

Jag är oftast helt lugn under framhoppningen, men dom där sekundrarna man står och väntar precis innan man får komma in på banan så kan det börja knyta sig i magen lite :crazy: Men så fort vi kommer in så glömmer man bort att vara nervös :)

Jag är mest nervös på framhoppningen och precis innan man ska in
på banan, men väl inne släpper det och då är det bara hästen och jag :bump::D

Jag har iofs typ "tävlat" i hoppning endast två gånger, själv oavsett om det är dressyer eller hoppning tycker jag att det är värst att vänta på att man ska göra i ordning hästen och rida fram.
Och sen precis innan man ska in på banan är också jobbigt.

Blir irriterad inne på framhoppningen för det är jämt sån röra tycker jag :mad:

Inne på banan andas jag typ 2 ggr under hela rundan:D
Men det är skitskoj!

Virveln skrev:
Tycker att framhoppningen är värst :eek: det är oftast trångt, stressigt och fullständigt hysteriskt!

Tävlandet i sig går ju ganska snabbt :p Klart att man känner prestationsångest ibland - men oftast är det ROLIGT :D
håller med dig helt, så är det för mig med..hah, å på frammhoppningen vill man alldrig mera tävla :rofl:

Haha tack för svaren! :) Jo, själv lär jag börja tävla (om hundra år) genom ridskolan och deras hästar men jag ska försöka, ser verkligen fram emot ridningen i vår, ska bli bäst! :D
Tack igen :)

När jag var mindre och började tävla var jag sjukt nervös, kunde inte somna kvällen innan och jagade föräldrarna med blåslampa på morgonen. Blev jättelätt förbannad för minsta lilla.

Nu när man har gjort x antal starter under åren så får jag bara ett sug i magen innan jag skall in. Väl inne på banan kan jag ibland komma på mig själv att tänka på helt orelevanta saker, lite dålig på att fokusera :smirk: . Så nej, nervös kan jag väl inte kalla det men det måste finnas någon spänd känsla, ett sug, annars hade det inte varit någon grej att tävla!

men gud, jag var sämst på det här med att försöka få till "citat svar", lalalala

(därför det blir lite flera meddelanden från mig, :P)

SanchoPancho skrev:
Så nej, nervös kan jag väl inte kalla det men det måste finnas någon spänd känsla, ett sug, annars hade det inte varit någon grej att tävla!

Haha det är nog sant! ;)

Gott Nytt Hästår, hörni! :bump:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 019
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 960
Hoppning Vilken nivå/höjd måste man tävla på för att kunna vinna prispengar på hopptävlingar i Sverige eller närliggande länder i Europa? När...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
12 259
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 715
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar