Hur nedärvs intelligens?

Madick

Trådstartare
I min bekantskap finns ett vuxet syskonpar som är klart under medel i intelligens. Båda har partners som tvärtom verkar ligga över snittet. Nyfiken som jag är undrar jag ju då hur deras barn kan tänkas bli. Är det ena mer dominant än det andra eller blir det en mix så barnen blir "medel"?

I min bekantskap finns ett vuxet syskonpar som är klart under medel i intelligens. Båda har partners som tvärtom verkar ligga över snittet. Nyfiken som jag är undrar jag ju då hur deras barn kan tänkas bli. Är det ena mer dominant än det andra eller blir det en mix så barnen blir "medel"?
Jag läste någonstans att man ärver sin intelligens från sin mamma. Kommer inte ihåg om det var studier på möss eller människor.

Är kanske för 20-25 år sedan jag läste det så det är inte direkt dagsfärska studier :D

Jag läste någonstans att man ärver sin intelligens från sin mamma. Kommer inte ihåg om det var studier på möss eller människor.

Är kanske för 20-25 år sedan jag läste det så det är inte direkt dagsfärska studier :D
Ah intressant. Mamman till syskonen verkar inte heller vara helt som hon borde medan pappan är en rätt normal prick.

Eftersom syskonen är av vardera könet kan det då bli en skara smarta ungar och en skara idioter (i uttryckets gamla form).

Vill bara förtydliga att jag inte har en aning om det stämmer att barn ärver sin mammas intelligens.

Har som sagt bara läst om det i en artikel för många år sedan. Sanningshalten i det påståendet har jag dock inte en aning om.

Vill bara förtydliga att jag inte har en aning om det stämmer att barn ärver sin mammas intelligens.

Har som sagt bara läst om det i en artikel för många år sedan. Sanningshalten i det påståendet har jag dock inte en aning om.
Äh, det är ju inget livsviktigt, bara något jag började fundera över.

Enligt professor Martin Ingvar ärvs intelligensen till 80% från modern.
Hoppas inte :D

Här är en intressant artikel
http://www.dn.se/kultur-noje/essa/ett-gott-arv-ar-mer-an-bara-silverskedar/
Den säger lite annorlunda tror jag, lite mer från modern men uppfattar det inte som hela 80%.

När det gäller ekonomi, rätt och slätt hur man klarar att hantera pengar så läste jag en artikel bara häromdagen att det är helt och hållet nurture, de hade jämfört adopterade barn med sina föräldrar och bioföräldrar. De tog helt sina föräldrars attityd.

Har också hört det där med att man ärver sin intelligens från mamman. Dock är väl jag något av ett levande bevis på att så (troligen) inte är fallet. Anses av många som väldigt smart, har haft extremt lätt för mig i skolan osv. Smart helt enkelt, om man nu kan uttrycka det så. Min mamma är en typiskt medelsmart person. Absolut inte dum på något sätt, men inte supersmart heller. Min pappa däremot är som mig, alltid haft lätt för sig, alltid beskrivits som smart av andra osv. Så jag måste ha ärvt det av honom :D

Tror inte det går att säga något helt säkert om hur intelligens nedärvs. Ganska vanligt att ett syskon (äldsta?) gör det betydligt bättre i skolan än ett annat. Så är fallet för nästa alla syskonpar jag känner.

Och hur mäts "intelligens"? Genom rena iq test eller genom höga betyg i alla ämnen i skolan? Jag har träffat på personer som stolt visat upp papper på sitt medlemskap i mensa, men som i båda tal och skrift verkade (milt sagt) mindre begåvade och helt saknade almänbildning.

Båda mina föräldrar gjorde det bra i skolan, pappa var bäst. Jag hade toppbetyg i alla ämnen (förutom några enstaka som jag inte gillade och inte gjorde någon insats öht, där fick jag B) hela vägen genom grundskolan och gymnasiet. På universitetet har jag också mestadels A i alla moment. Men, jag är inte alls säker på att jag skulle scora jättehögt på ett standard iq test med div figurer och tal eftersom jag finner sånt totalt ointressant och intetsägande. :p

Det finns nog väldigt många sätt att definiera och mäta "intelligens".

Jag har klart min pappas sätt att tänka, och det har min syster också. Vi alla jobbar med kommunikation. Min mamma är chef och det är ingen av oss andra ett dugg intresserad av (fast jag är projektledare men det skyller jag på hästarna). Mina styvsyskon har fått mycket från sin pappa också, men det ena syskonet har en förlossningsskada så där har alla "mindre eftertraktade" egenskaper som hen hade kunnat ärva slagit igenom... Det friska styvsyskonet har i stället dragit nytta av de egenskaperna och det intellekt hen ärvt men mycket av deras logiska tänkande känner jag igen från pappans sida, och inte från min styvmammas...

Tror inte det går att säga något helt säkert om hur intelligens nedärvs. Ganska vanligt att ett syskon (äldsta?) gör det betydligt bättre i skolan än ett annat. Så är fallet för nästa alla syskonpar jag känner.

Och hur mäts "intelligens"? Genom rena iq test eller genom höga betyg i alla ämnen i skolan? Jag har träffat på personer som stolt visat upp papper på sitt medlemskap i mensa, men som i båda tal och skrift verkade (milt sagt) mindre begåvade och helt saknade almänbildning.

Båda mina föräldrar gjorde det bra i skolan, pappa var bäst. Jag hade toppbetyg i alla ämnen (förutom några enstaka som jag inte gillade och inte gjorde någon insats öht, där fick jag B) hela vägen genom grundskolan och gymnasiet. På universitetet har jag också mestadels A i alla moment. Men, jag är inte alls säker på att jag skulle scora jättehögt på ett standard iq test med div figurer och tal eftersom jag finner sånt totalt ointressant och intetsägande. :p

Det finns nog väldigt många sätt att definiera och mäta "intelligens".
Det här gäller personer där man när man lär känna dem förstår att det saknas några pusselbitar. Svårigheter i vardagslivet, arbetslivet och inlärning, hur de uttrycker sig osv. Som "byfånen" men aningens mer sofistikerade.

Dock verkar de inte inse sin begränsning själva. Det är lite som att se falsksångare på Idol, oavsett vad juryn säger är de fortfarande övertygade om att de sjunger klockrent.

HAHA - Min dotter är nästan löjligt lik sin pappa i fråga om begåvning och intelligens - hennes betyg ser ut som en kopia av hans! :D Så det är nog inte ett hundraprocentigt samband i alla fall!

Intressant! Jag är äldst av två syskon i min familj. Båda mina föräldrar ligger säkerligen runt eller över medel. Min pappa är en "logiker" (kan man ens säga så?). Han har lätt för matematiska och logiska problem. Min mamma har en analytisk förmåga och ett fotografiskt minne som inte är av denna värld - detta härstammar från hennes far och jag har fått samma. Jag har i princip glidit mig genom hela skolan och gick ut från högskolan med diplom och utmärkelsen bästa student. Jag har även i arbetslivet klarat mig galant, alltid haft lätt för mig och passar in överallt, de flesta chefer jag haft har alltid gett mig väldigt goda vitsord (jag är hantverkare så fastän studierna gick lätt har jag ändå inte tummen mitt i handen ;) ). Allt detta är ursprungligen från min morfar. Han var en väldigt duktig målare, skrev låtar (som kom in på topplistor i England), han hade fotografiskt minne och han glömde aldrig något, hade han läst något kom han ihåg det även 40 år senare. Korsord var något av en favorit och han gjorde bara de med högst svårighetsgrad. Tyvärr är han inte längre i livet. Min yngre syster har inte haft lika lätt för sig i skolan, men hon har aldrig haft problem i arbetslivet. Hon använder hellre kroppen, men är absolut inte ointelligent, hon har bara haft det mer kämpigt och har troligtvis inte ärvt min morfars intelligens (eller vad man ska kalla det). Så i vårt fall har en av oss ärvt från mamma och den andra från pappa.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 817
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
2 453
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 566
Senast: Liran
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 192
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar