hur mycket?

Sv: hur mycket?

Jag har spån, tycker det känns mkt fräschare än torv, och är lättmockat. Min matglada kuse äter ihjäl sej på halm.

Nu har jag bädd och det funkar väldigt bra. Kalkar ordentligt emellanåt, fyller på med 1/2 spånbal 1gg/v. Mockar väldigt snålt, inget rent spån följer med ut, kiss som kommit upp på ytan tas bort. Bädden är väldigt fräsch och ljus, 15-20 cm jämntjock.

Tidigare kunde jag inte ha bädd eftersom min häst betedde sej som en elvisp i yngre dar, men med åren har hon stillat sej.

Använder torv till min häst och tycker att det funkar bra. Spån är bra också, men pållen hostar av det, då det kan damma mycket när det är nytt... Jag lägger in 3 kärror i veckan med torv till pållen och ibland blandar jag in en spånbal, men det händer inte så ofta. Tycker egentligen att det är bäst att blanda spån och torv...

Vi har lite kutterspån i botten och sedan rejält med havre eller vetehalm.
Så pass mycket att man själv ligger bra.

Vi har inga skav på haser eller nåt.
Faktum är att även skitgrisarna är lättare att mocka åt då.

AM

I det stallet jag är ingår det halm i boxhyran. Men jag tycker inte om att använda bara halm (dels luktar hela stallet urin, och dels kan "stökiga" hästar böka runt så att de senare ligger på bara det hårda golvet. Har torvbädd under halmet, ca 1-1,5 decimeter och sedan rikligt med halm över det. Funkar bra, men är jobbigt att mocka.

Har haft spån innan, och det föredrar jag. Är lättmockat och ser rent och trevligt ut. Brukade ha ca 1-1,5 decimeter.

Jag använder halm, svårt att mocka med i början men nu när man e van är det lättare än annat strö tycker jag.
Eftersom min häst äter mkt halm så strör jag med minst en bal/dag, men vissa dagar äter han mer så boxen är halvfull eller mindre och då strör jag dubbelt så mkt.

Det bästa strömedlet tycker jag är halm,min pålle stod på det förra året,det höll honom sysselsatt (och fet :D )
nu har stallägaren bytt till spån (alla måste använda det)
så pålle lär väl bli mindre bukig i år....
går åt 1 spånbal i veckan.

Hej på er :D
Har ni provat med tidningspapper ngn gång?
I min förra sköthästs stall använde dom det och det var lättmockat, och framförallt billigt. Det dammar heller inte och hästen varken hostar, får trycksvärta eller liggsår.
Det blir ganska mjukt och det suger upp bra. Det enda som är lite dåligt är ju att man måste sätta ganska mycket för att det ska bli mjukt och att det inte är särskilt fint. I det stallet använde de en slags maskin som strimlar sönder tidningspapper, det är bar aatt lägga upp det på bandet och sen så kommer det ut färdigstrimlat :p
Jag tycker ändå att spån verkar bäst, fast jag vet ju inte. Vi har torv i ridhuset och det bli ju jättepackat! så det verkar inte heller bra..
Spån dammar ju en del, men det får man väl ta.
Halm suger ju inte upp ngt alls nästan och det gör hästen tjock och det är svårmockat och det luktar illa. Sååå... ja, jag tycker spån & tidningspapper är bra!

/Jessica

Spå har jag - inte kutterspån utan mycket lättare och finare spån. har ca 10 cm i boxen. vill inte att det ska bli för mjukt eller för hårt.

Får mitt spån gradis från skolan - vilket betyder att jag måste genomgå det noga - men det är det värt. :)

Jag hade också en riktig stökfia :eek: men det löste jag genom att låta min hingst gå in i hennes box och lägga en hög där :D Hon tyckte nog att han hade valt ett bra ställe att sköta sina behov på så nu är det ordning och reda även i hennes box :bump:

Jag använder halm eftersom det ger hästarna sysselsättning + att det är billigast.
använder lagom mkt halm

Har använt halm i alla år men ska från och med nästa stallsäsong gå över till spån. Anledningen är att jag framåt januari får syndigt ont i handlederna av mockningen. Kommer att köpa dammfritt spån och ge dem halm till natten att gnaga på när natthöet tagit slut...

Nu går det åt ca 8-10 halmbalar i veckan till 2 boxar 8,5 och 6 kvm.
//marti

Jag har bara halm, brukar lägga i en bal. Ibland när jag mockar ut hela boxen (Vilket brukar bli varje dag eftersom han är en riktig skitgris) så får han två för att det inte ska bli för tunt.

Jag brukar ha 10 cm sågspån i botten (har eget minisågverk) och en halvmeter halm ovanpå det. Mjukt och muuusigt. :p

Góffi har jordbox och sedan halm (han har inte cement till underlag över huvudtaget..) och Boromir har cementbox med halm. spån är tråkigt för hästen för det är ju inte mycket att ligga på ju!! :confused: dessutom kan ju hästen äta halm om den fortfarande är hungrig när höet tagit slut.

Jag har spån då det är billigast och lättast att få tag i där jag bor. Tycker att det funkar bra, dammar inte speciellt mycket heller. Jag har rätt så mycket spån, minst 1½ - 2 dm sen lite "halvbädd" längst ner. Sen kör vi ut det på ängarna som gödsel så det är inga problem med efterhanteringen heller..

Halm.
Min häst hostar av spån.

Använder så mycket halm att jag själv kan ligga i boxen mycket bekvämt :) Om det är super kalla grader utomhus får han ännu lite extra utöver mycket:)

Liknande trådar

Hemmet Som en relativt van användare av utedass så är jag (smärtsamt) medveten om att de kan vara allt från helt luktfria till att lukta helt...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 259
Senast: Palermo
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
408
Senast: Elo
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama