hur mycket?

Sv: hur mycket?

*Maria* skrev:
vad använder ni för strö? hur mycket t.ex. halm lägger ni i boxen? vilket strö är bäst?

MVH

Jag har halm... halmen går upp till knäet.. typ! :D Jag tycker att halm är det bästa, kanske inte ur mockningsperspektiv men bäst för hästen...

Dessutom ser en nymockad halmbox så mysig ut.. :D

Jag använder halm. Detta mest för att det ingår i stallhyran

Annars skulle jag använda torv som jag tycker är det bästa.

Jag har både spån och halm.

Spånbädd till min stora häst ca 30 cm tjock, mockar bara ut bajset som han lägger i en stor klick lite vid sidan.
Fyller på med nytt en gång i veckan eller vid behov. Han får även halm tillsammans med höet så han har tuggsysselsättning.

Ponnyn har halmbädd, och är väldigt grisig, :crazy:
sprider ut bajs och hö i hela boxen. Jag tar ut all bajs och försöker rätta till bädden utan att gräva i den för mycket. Han får ny halm vid behov.

Jag brukar ha som riktmärke i halmbädd att man skall kunna släppa grepen ned i bädden och skall inte höra pinnarna slå i golvet.

Hästarna är ute från 06:00 på morgonen till ca 21:00 vardagar & 09:00-22:00 helger. Har dom hemma på egen gård.

hej. jag använder halm. jag lägger in 1 bal varje dag(ca 5kg). tycker det är bra för då har han ngt att pyssla med under natten :rofl: :rofl:

Jag har halm. Permanentbädd. Bädden är ca 20 cm hög + att jag lägger en massa torr halm över! Mkt enkelt å mocka! =)

Jag har halm vilket jag gillar bäst. Mängden har jag så mycket att när jag slår ner ordentligt med grepen så ska det bara höras halm, inget från golvet.

Jag har torv, många säger att det är svår mockat men jag klarar det aldelles utmärkt ;) Vilket som är bäst vet jag inte. Halm äter ju vissa, endel tåler inte allt heller.. det är olika från vad häst och ryttare tycker tror jag nog :smirk:

Brukar alltid lägga på lite extra på vintern.. ca 8-10 cm där dom ligger. Ute i kanterna brukar jag inte ha så mkt. På vår och höst har jag lite mindre och brukar bara strö ut lite när det behövs..
När jag har mockat ut lägger jag på ungefär 2,5 - 3 st ( 55kg har jag för mig det är i var och en ) så behöver man inte fylla på så ofta.
Lägger in mkt innan det fryser med eftersom balarna fryser och då är det ett helvete att lägga på nytt !! Brukar ha en inne i stallet så man kan strö på lite då och då nu på vintern ..

jag använder halm. dels för att halmen ingår i hyran men fremför allt för att min häst tycker om det. han blir väldigt lätt uttråkad och har han halm så har han alltid nått att göra. jag tycker att det är enkelt att mocka i halm även om min häst är en riktig gris. hur mycket halm jag lägger in beror på hur mycket jag tar ut, och lite till.. i boxen kan man inte höra golvet igenom när man slår med grepen.

Jag använder torv som strö.
Jag har ett tjockt och mjukt lager.
Jag själv är mest nöjd med torv.

Spån - dammar
Halm - bökigt att mocka i
Torv - bör vändas då de plattas till

hur blir en torvbädd bra?? kalk pratas det om men vad är det för slags kalk?

Var försiktig med att lägga in mycket halm till hästen. Det är jättelätt att de vrickar sig i boxen och de kan få förslitningsskador när de står ojämnt.

Liknande trådar

Hemmet Som en relativt van användare av utedass så är jag (smärtsamt) medveten om att de kan vara allt från helt luktfria till att lukta helt...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 259
Senast: Palermo
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
408
Senast: Elo
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama