Hur mycket..?

M

mulle_mustang

Hej!
Jag funderar på att köpa en shettis eller minishettis senare i år. Håller på och väger för- och nackdelar mot varandra just nu.

Min fråga lyder: Hur mycket kan/bör en mini dra i "vanlig" rockard?
Vill veta om det är lämpligare att satsa på den större modellen eller inte.

Tacksam för svar och åsikter/synpunkter.

För att kunna svara på frågan så vore det intressant om du skrev vad det är du vill ha ut av ditt hästägande och körningen.

Ska du bara hobbyköra med lätt rockard så kan du ha en minishettis. En minishettis kan klara lättare dressyr- och precisionstävlingar också om kusken och groomen är lätta.

Vill du tävla kompletta körtävlingar på lokal och regional nivå så behöver du en normalstor shettis, gärna maxad.

Har du högre ambitioner än så bör du antingen skaffa en stor ponny, eller två normalstora shettisar så att du kan köra par.

Tyvärr har enbet A-ponny sämst status av alla kategorier på körtävlingar och det har gjorts väldigt många försämringar i TR under senare år. Internationellt får de inte ens tävla längre. Det är knappt någon över huvud taget som startar i svår klass, och även i medelsvår är det mycket tunnsått. Körning är tyvärr inte en sport för alla raser längre :crazy:

Det är mest hobbykörning jag har tänkt mig. Jag är ingen riktig tävlingsmänniska, anser att jag inte behöver bevisa för alla vilken division jag spelar i. Om man kan säga så.

Så du anser att en mini klarar en vuxen + rockard hobbykörning?

Tack för att du tog dig tid!

av egen erfarenhet skulle jag absolut inte skaffa mig en minishettis att köra med :( min ena ponny är en normalshettis fast mkt liten, han orkar inte dra speciellt mycket. oavsett om man vill ägna sig åt fritidskörning eller tävlingskörning vill man ju ändå att ponnyn/hästen skall orka med sin uppgift.
skaffa dig en normalstor vanlig shettis så har du bättre förutsättningar för kul körning.

min lilla går som förlöpare med en annan liten kille :D

Min ena ponny är 89 cm hög och har gått SM i både brukskörning och körning :D

Men då är han en liten kämpe som älskar att jobba häcken av sig. Så jag håller med "deppad" om att det är bättre att skaffa en lite större shettis så att man har lite kapacitet till godo, i stället för att ligga å gränsen hela tiden.

När du åker och tittar på häst, se till att du få en som är framåt. Även om det är en unghäst så ska det märkas när du leder den, du ska inte behöva driva utan den ska suga framåt hela tiden. Ta en som är nyfiken och uppmärksam på sin omgivning, med glittrande intelligenta ögon.

Smartast är att köpa en som redan är inkörd, du kan t ex annonsera i Ponnyronden efter en som gått på travet.

Ok, tack för tipsen!
Det är inte helt säkert att jag ska köpa shettis, det måste lösa sig ekonomiskt först. Sitter lite tajt just nu.
Men men, får se vad som händer.
Tack än en gång!

Normalstora shettisar brukar ju vara lite billigare än mini, men priset spelar ju faktist ingen roll. Det är annat som kostar mera. Men en mini orkar ju inte lika mycket som en större shettis och det är väl den enda nackdelen. Men köp inte en jättelite mini om du ska ha den till körning. Ska du tävla eller så?

Jo, det har jag ju märkt. Det är ju inte inköpspriset som är det dyra i det långa loppet, oberoende på vilken ras man köper.
Tävling är jag inte så värst intresserad av, det är mest hobbykörning jag tänker på, om jag nu köper en shettis. Som det har utvecklat sig under hittils verkar det som om jag blir hästlös ett tag till, förutom mitt halvblod jag har. Men jag har alltid varit "ponny människa" och kommer nog alltid att vara det. Problemet jag har är att jag måste betala allt själv om jag skaffar häst/ponny, vilket innebär att jag måste skaffa jobb. Man kan inte under några omständigheter hålla ens en fallabella på ett halvt studiebidrag (450kr).
Tack ändå för att du har visat intresse för mitt "problem"!

Hej!

Naturligtvis så kan en lite större shettis dra mer än en mindre!
Med en liten rockard, rätt sele och rätt anpassning orkar en minishettis dra ganska mycket. Men i en rockard finns det ju inte mer plats än till två personer! Två pers klarar den lätt om de väger 150-200 kg ihop.

M. v. h. Lisa

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 314
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 907
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka