Hur mycket väger eran hund?

Fiffi1

Trådstartare
Jag var in till veterinären med katten och passade då på att väga hunden. Det är en schäfer på nio månader och han väger 40 kg! :eek:
Jag förstår att det är lite väl mycket. Hur mycket bör de väga i den åldern?

Han är inte tjock men skulle kunna tunnas ur lite, vi ökade maten i september, oktober för vi hade problem att han var så smal och sedan har vi behållit den mängden. Vi minskade ca 2dl för ca två veckor sedan.

Alla har sagt att han är enormt stor men det är en långhår så det ser väl ut mer än det är. Tänkte mäta honom ikväll för han är ganska hög också. Han har alltid varit aktiv men om han är för tung så är det ju inte bra under uppväxten. Bör jag minska maten ännu mer? Idag äter han 14 dl/dag av Royal C.
 
Sv: Hur mycket väger eran hund?

Min fullvuxna Jämthundhane väger ca 28-30 kg och är 60 cm hög.
Bc-hanen väger ca 26 kg och är något lägre i höjd.

Båda är i bra kondition och välmusklade.

Känns revbenen om du stryker hunden över sidan med ett lätt tryck, så är hunden inte tjock.
 
Sv: Hur mycket väger eran hund?

Man känner revbenen när man trycker lite lätt, träffade schäferfolk för ca två veckor sedan och de sa att det var lite för mycket över revbenen. Han var inte för tjock men man skulle känna revbenen utan att "trycka". Jag har gått efter att känner man revbenen är de inte för tjock. 26 kg vägde han när han var 5 mån och då var han väldigt gänglig, hög och smal. Jag gick på valpkurs då och då var han inte tjock, ledarna där var väldigt noga med att tala om - hellre för smal än en tjock unghund.

Jag har använt mig Frolic som belöning och schäferfolket sa att det var bättre med levergodis för det var inte lika mycket fett i det. Men jag hade precis köpt ny Frolicpåse så jag har inte bytt ut det än.
De talade även om att om de hade fått mycket belöningsgodis kunde man minska maten den dagen, det hade jag inte tänkt på.
 
Sv: Hur mycket väger eran hund?

det var länge sedan jag vägde mina hundar, men labben är ca 63 cm i mankhöjd och väger ca 38-39 kg. revbenen ligger precis under huden, men syns inte. schäfern väger nog 29 kg nu och är lite småfet. hon är ca 58 cm i mankhöjd.

det går inte att säga att en hund ska väga si eller så mycket, inte ens om man tittar på mankhöjden. man måste känna på hunden för att veta om den är fet.
 
Sv: Hur mycket väger eran hund?

men hur mycket frolic får han egentligen? när jag tränar har jag med mig en påse med 8 köttbullar, och det är till två hundar. oftast har jag köttbullar över när vi är färdiga, trots att tiken alltid avslutar sitt pass med en hel näve.
 
Sv: Hur mycket väger eran hund?

Min beardis väger 22 kilo nu ungefär, 21 kg är hans normalvikt. Vet inte hur hög han är, mellan 40-50 cm kanske. Han är fullvuxen men ganska liten, vår andre beardis hade en normalvikt på 30 kg ...
 
Sv: Hur mycket väger eran hund?

Ha ha, ja det såg ut på min text som han åt en hel del men det är inte så mycket, jag delar de stora på hälften eller mer, de små får han hela. Om jag lägger en uppletanderuta så blir det fler men det gör jag ju inte varje dag. Och det är inte godis varje dag, bara om vi ska ut i skogen och göra något särskilt eller om vi gör något nytt.

Han är kanske inte för tung då, jag tyckte bara att 40kg var mycket men han är väldigt stor. Så mycket muskler kan han väl inte ha än, så han kommer säkert att stiga i vikt längre fram.
 
Sv: Hur mycket väger eran hund?

det går inte att säga att en hund ska väga si eller så mycket, inte ens om man tittar på mankhöjden. man måste känna på hunden för att veta om den är fet.

Precis. Min italienartik 38 cm hög och väger ungefär 6,5 kg. Vikt enligt rasstandard är max 5 kg. Hon skulle kunna gå ned några hekton på sin höjd, men absolut inte 1,5 kg!
 
Sv: Hur mycket väger eran hund?

Min schäferhane som blir 2 år i Mars väger 39kg och för dagen är det en bra vikt på honom. Han kommer att muskla på sig en del till men han kommer nog aldrig bli en tungviktare, han är inte den modellen. Jag tycker han är lagom stor för det han ska användas till och vill absolut inte ha en för tung hund då det bara kommer bli en börda för honom.
Men som andra sagt, det går inte att avgöra hur mycket en hund "ska" väga, det får man anpassa efter individen.
 
Sv: Hur mycket väger eran hund?

När jag var till vet senast vägde jag vorstehn och han vägde då 32 kg, det jag fäste mig vid var en bildserie på en hund sedd uppifrån.
Ett antal bilder från undernärd, mager....till fet.
Jag hade en undernärd hund! Enligt bilderna då, enligt vetten var han alldeles perfekt och hon har egna vorstehhundar så hon borde väl veta.
Han var då i full höstkondition och bara muskler och skelett, nu har han bantat (löptik här hemma) till 29 kg och är läskig att ta i det är lite väl mycket skelett om man säger så, varenda ryggkota sticker upp.
Man måste ju se lite till hundens kroppsbyggnad också inte bara vikt och utseende. Min hund är 66 cm hög och hans normalvikt ligger nog på 32-33 kg fullt utväxt.
 
Sv: Hur mycket väger eran hund?

Storvuxna hundar brukar växa istället för att lägga på sig i "tonåren" och en för snabb tillväxt kan ge skador i lederna pga för hög belastning så man ska vara lite försiktig.
Spontant tycker jag 14 dl låter väldigt mycket, brukar stå på fodersäcken vad som är lagom portion av ett visst foder, näringsinnehållet är ju väldigt olika från foder till foder så att säga att en viss mängd är lagom generellt går inte.

Min hund är btw en Berner Sennentik på 61cm, hon väger 33,5 kg (har bantat ner henne från 37 kg pga artros). Hon äter 6dl per dag av Hill's j/d, men hon är mycket lättfödd : )
 
Sv: Hur mycket väger eran hund?

Jag har en rottweiler tik på 7 mån. Hon väger 32 kg och är 55 manken.
Många säger att hon är för tung. Men hon är perfekt i hull- Äter 9 dl Lamm o Ris bäst in schow

pratade med uppfödaren i går. Hon tyckte jag skulle strunta i alla som sa att hon va för tung.
Tycker jag att man känner revbenen och hon är lagom i hull så låt hon va så.

Hon rör sig mycke och växer gör mycke.
 
Sv: Hur mycket väger eran hund?

Mina väger 57,9 resp. 56,8 kg och de växer fortfarande. Slutvikten hamnar nog runt 70-80 kg =)
 
Sv: Hur mycket väger eran hund?

jag är absolut inte expert, men jag skulle känna att det var bättre att vänta tills han är fullvuxen med att banta om han inte är direkt fet.

Min rottistik är ca 65 cm hög, väger 42 kg och är perfekt i hull, lite mer muskler skulle kanske inte skada.

Lillan (cocker) är ca 39-40cm hög, har inte vägt henne men tippar på drygt 10 kg. Hon är också lagom!
 
Sv: Hur mycket väger eran hund?

Schipperken väger 6 kg och min stora väger 35kg. Han ska upp lite till i muskler. Räknar med 37-39 som slutvikt.:)
 
Sv: Hur mycket väger eran hund?

Vägde våran lilla voffla idag. (5månader, 2veckor), o vågen stannade på ganska prick 18kg.

/Tobbe
 
Sv: Hur mycket väger eran hund?

Min Rottmanpojke är 60 cm över manken och väger ca 44 kg, fast han är väl kanske lite mullig, som matte :angel:


Han vägde 37 när jag fick honom, fast då tyckte jag allt att han var lite tanig över framdelen, det som har gett honom mer vikt nu är att han breddat lite över framdelen och fått lite mer massa över lag.
 
Sv: Hur mycket väger eran hund?

Våran shäfer/labrador korsning väger ca 55 kg. Våran schäfer väger ca 40 kg. Båda är fullvuxna.
 
Sv: Hur mycket väger eran hund?

Min briardtik väger 26,5kg ca. Hon är ganska liten och tunn i typen, så hon är normalviktig för sin storlek. Men nåt kilo muskler till skulle inte skada, jobbar på det för fullt! ;)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Håller på och prövar mig fram genom foderdjungeln och behöver tips på vad som är värt att testa. Idag äter hon brit care duck & rice...
2
Svar
24
· Visningar
4 815
Senast: Monifa
·
Hundhälsa Nu behöver vi alla råd vi kan få för vi känner oss helt maktlösa :crazy: Har en hund på snart 1½ år som har varit svår med maten från...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 200
Hundhälsa Hej! Har en hund som är överviktig. Och vill gärna få lite råd om hur ni andra har gjort för att få ner eran hund. Ja har en liten...
Svar
3
· Visningar
1 119
Senast: Lokkur
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 757
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp