Hur mycket tränar ni era hästar?

I

Ivanhoe

Jag har funderingar runt träning. Det är sååå svårt. Jag är en fegis och vill absoluuut inte att min kille ska få ont så jag tror jag tränar honom lite för lamt. Därför skulle det vara roligt att få veta:

Hur ofta hur mycket och hur hårt?
Hur mycket vila? Är det viktigt att hästen blir svettig och trött? Hur mycket ska man vila efter ett sånt pass.

Jag har en 15-årig vallack som tidigare tävlat lätta klasser i dressyr. Hur mycket tränar ni? ...och vad ...och hur ofta ...och hur intensivt ...och ....och för tränare (hur ofta? olika eller bara en?)

Jag har väl iaf fattat att längre och mindre "hetsiga" pass till äldre hästar. Men på vilken nivå....???

Sv: Hur mycket tränar ni era hästar?

Jag har en 6-årig halvblodsvalack som ligger på LA-nivå för tillfället. Han rids 6-7 dagar i veckan. Max 2 dagar dressyr i ridhus/på utebana (ca 40 minuter), resten av dagarna rider vi ut; skrittar en sväng eller lite mer ansträngande jobb med trav och galopp så att han får upp flåset. Jag försöker också att jobba honom över bommar-småhinder varje vecka för att bygga upp styrkan.

Enligt min veterinär bör man låta det gå minst 48 timmar mellan de "hårdare" träningspassen så att musklerna får en chans att återhämta sig. Omväxlande arbete är också viktigt för att inte slita ut hästen.

rider ca 6 dagar/vecka. Brukar bli två dressyrdagar, 2 markarbetsdagar med kavalettiövningar/bara bommar på mark, en hopp och en konditionsträningsdag med intervaller eller liknande.
Sedan är ju långt ifrån alla dagar knutna till ridbana/ridhus.
Dressyr tränas ibland på ett fält eller stubbåker och tränar jag dressyr ute är det i regel i lite högre tempo så det blir lite kondisträning. Istället för att traggla kavaletti uppsöks vissa dagar hellre en backe och klättras i osv
Men i snitt försöker jag hålla den övre strukturen.
Hoppträningen är för tränare och ett av dressyrpassen lika så.

Min pålla dör av tristess när man tränar dressyr 5 dagar i veckan och fungera bäst på pass där hon måste tänka mycket, pressa sig själv och där passen inte blir allt för långa. Hoppning är jätteroligt enligt pållan, jag är väl inte lika road men för pållans skull hopptränas det och ska även tävlas. Har tom bestämt mig för att gå fälttävlanskurs. Pållan kommer vara överförtjust och jag kommer vara livrädd:cool:
Men hon presterar som bäst i dressyren när vi varierar träningen mycket och då är det bara att köra på det.

15 är ju ingen jätteålder på det viset. Tror att även om man dämpar träningen något på äldre hästar så ska man vara noggrann med att inte dämpa den för mycket. Tror även att det är bra att jobba mycket med mjukgörande och elastiserande övningar så att de håller sig fräscha längre.
Hur många träningar för instruktör man rider brukar ju plånboken styra .
Jag gör en träningsplanering och det finns ju vissa moment som är obligatoriska typ uppvärmning och nedtrappning som brukar ta sin tid. Sedan brukar jag välja en till två (för det mesta bara en)övningar ur min pärm med ridövningar som jag vill fokusera på och så tränar jag den så långt som jag har bestämt att det ska fungera. Ibland får man bryta ner en övning i små pusselbitar och förbereda hästen för övningen ex om du ska göra tempoväxlingar i en skänkelvikning på diagonalen så är det praktskt att göra tempoväxlingar och rida skänkelvikningar innan man börjar köra övningen.
Hur länge man rider beror ju mycket på hästens kondition muskler mm. Mina pass ligger på knappa timmen med uppvärmning och nedtrappning inräknat ibland kortare, finns ju ingen anledning att traggla en övning i evighet om hästen sätter den snabbt och enkelt, då är det bättre att berömma den och skritta ut en kort runda i avslappnat tempo.
Tycker det viktiga är att läsa av sin häst vad den tycker är roligt och vad den orkar.
Det finns ju 20-åriga hästar som kan hålla tempo med betydligt yngre eftersom de har hållits igång på ett föredömligt sätt.
Är man orolig för att hästen ska få ont så är ju et hett tips att lära sig lite hästmassage och stretching. För många år sedan stretchade jag en 19-årig häst för första gången i dess liv. Av ren pur lycka och njutning stod den och gjorde några mycket besynnerliga ljud (lät nästan som en hunds smågläfsande). Den typen av hantering är ockå viktig och då gör man ju allt man kan för att undvika värk och stelhet

Ok, men när du tränar i ridhuset (ca 40 min) är det inkluderat uppvärmning och nervarvning?
Min grabb kräver 20 uppvärm i skritt (varav 10 min på lång tygel) nervarvning 10 min(varav 5 min på lång tygel). Det ger en effektivträning på 30 min(korta) och 40 min.
Mina korta träningar är ca 60 min och ska jag jobba ordentligt blir det 70 min. Men det är det jag tror att skillnaden är mellan äldre-yngre häst. Eller borde jag träna kortare tid? Kanske ska tillägga att jag lägger in skritter på lång tygel i den effektiva träningen också. För att inte överbelasta.

Tack för det svaret. Jag stretchar honom då vi har jobbat i ridhuset men massage måste jag nog lära mig. Det var ett bra tips. Han är verkligen vältränad så han har inga problem att hänga med, tvärtom han blir oftast trött sist. Köpte honom nyligen så det är inte jag som tränat honom.
Han har ett klipp som inte är av denna värld.
Jag har också funderat på fältävlanskurs. Grabben är tävlad i det i ett tidigare liv. Är förmodligen rätt sugen på det också... och det skrämmer och lockar mig på sammagång. :smirk:
Det låter som om jag inte är helt på fel väg då. Jag tränar enl ovan.. (se mitt svar till AstonVilla)

Hur ofta hur mycket och hur hårt?

Vi tränar ca 3-4 dagar per vecka, minst 2 hårda pass där jag begär mycket av hästen. Hon vilar alltid en eller två dagar per vecka.
Det är inte så viktigt att hästen blir svettig, alla hästar har juh individuell förmåga att svettas. En del svettas jättemycket av lite jobb och en del svettas inget alls vid ett stenhårt pass.

Jag tränar minst 2 gånger/mån för tränare, ibland blir det mer. Jag rider för ganska många olika tränare, har två stycken som jag tränar regelbundet för men annars så hänger jag med på det mesta faktiskt. Är glad bara jag har någon som tittar på mig.

Min häst är 14 år, i full tävlingskondition, tävlas LB-LA men tränas för MSV.

För lite.... :( Skulle ville träna mkt mer och mer avancerat, men det är sjukt svårt att få til när man ej har nån bra ridbana och ridhus. Och hästen dessutom är svårlastad som bara.... :crazy: Men ska köpa ny transport till honom som är extra stor och stadig så då kanske det hjälper.
Dessutom är jag som du rädd att han ska gå sönder, trots att han aldrig varit halt och verkar väldigt tålig, peppar peppar. Men min gammla häst var/är dålig i benen och det sitter i...

Som det är nu blir det mest att trimma dressyr på vägar och ängar. Mkt fattningar o sånt, men voltarbete är svårt att få till då det nu är så mkt snö. Men men, han är inte så gammal och sent tagen och jag har inte bråttom. Har planer om att ha honom i mååånga år till så ska nog hinna träna ordentligt. ;)

Jag har ett 8-årigt sto, hon har mkt energi så hon rids varje dag. Jag rider väldigt blandad ridning.
Några intensiva dressyrpass (ridhus eller paddock) i veckan, nån dag då vi tar en ½ timmes skritt/travrunda i skogen, en gång i veckan ute i skogen inriktning klättring, förutom klättringen rider vi en runda (till och från klätterbacken) som tar ca.45 min, så då blir de både trav och galopp också.
Resten (ca.1-2 ggr/vecka) rider vi ut ordentliga rundor som består av kondtion (långa galopp och travsträckor), rätt mkt skritt, ibland lite klättring mm.
I snitt varannan vecka (ibland varje) så hoppar min medryttare, så då blir det en mindre dressyrdag.

Mitt sto har mkt arbetsvilja, föredrar hårt arbete framför lugn, men tyvärr måste vi ta de lugnt också för att inte slita ut henne!:bump: :p

3-4 dagar/vecka på den äldsta.
fast nu har hon sluppit dressyr i 2 veckor, lägger in lite såna viloperioder och bara skogsrider/tömkör istället för mental vila.

Jga tränar mitt 6åriga sto ca 1gång i veckan för tränare riktigt hårt, dagen efter får hon vila, sen rider jag 2-3 dagar (40min/st) i veckan dressyr i ridhus paddock, med framskrittning i skogen. Resterande dagar rids hon ut.

Jag tränar vid tävlingssäs. 2 X 2 dagar i r.h. en dag klättring eller canter plus en dag skritt på lång tygel en dag vila.

F n:

En dag dressyr för instruktör, plus ytterligre ett, eller två pass som inte är lika krävande, (5 år), avslutas oftast med en tur ute. Ett av de passen blir ofta tömkörning istället. En dag hoppning, men bara varannan vecka för tränare. Den andra veckan mer lätt hoppning som inleds eller avslutas med att rida ut en sväng och trava och galoppera lite. En mer konditionsträning ute, med mkt canter, ev klättring, bla. En dag vila.

Rider ofta fram ute inför dressyrpassen också.

Jag tycker grundstenen när man avväger arbetet är att man varierar. dvs du kan rida "hårda" pass dagar i rad så länge du varierar arbetet, dvs inte sitter och nöter samma muskler och samma arbete dagar i rad.

jag kan rida ett hårt dressyr pass en dag och dagen efter ett ganska hårt pass utomhus i terrängen. två hårda dagar, sen varvar jag med ett lättare pass dag 3, det kan vara att bryta av med tex tömkörning, som fortfarande är träning, men hästen har bara sig själv att balansera, därmed blir det en annan sorts gymnastik, även om det fortfarande är träning.

min häst, 6 år, går 5 eller 6 dagar i veckan. 2 eller 3 dagar ridhus/ridbana, då jag varvar fokuset på arbetet, kan tex innehålla bommar ett pass, eller ett pass tömkörning om jag är inne på 3 dagar. 2 dagar skogen ganska hårda pass, rider mycket planerat även utomhus. en dag tömkörning, en eller två dagar vila.

Jag rider för tränare en gång/vecka alternativt varannan vecka beroende på årstid.

du behöver inte vara rädd med en frisk 15 åring anser jag, se bara till att variera arbetet ordentligt.

Senast ändrad:

Jag har en 7 åring som ligger på LA nivå tränings mässigt men än så länge bara tävlad upp till LB. Jag rider ca 6 dagar i vackan var av två pass är på banan/ridhus. Sen blir det en del skogs ridning och kondisträning.
Jag tränar för tränare i dressyr två gånger i månaden. Sedan händer det att jag tar en hopp lektion en gång i bland. Bara för att det är kul. Jag tränar även själv mycket bommar på marken och en del små hinder för att då upp styrkan.

Min häst är 6 år och jag rider 5-6 dagar i veckan.

Jag tränar för dressyrtränare två ggr i veckan och banhoppning/terräng en gång i veckan. Resten av dagarna rider jag ut. Då galopperar jag mycket och/eller klättrar och så.

Är det tävling så rider jag också dressyr dagen innan och om det behövs rider jag också ut för att göra av med lite energi (som hon har väldigt gott om).

De veckor hon inte tävlar blir det oftast 2 dagar vila.

Hej!
Det blåste visst nytt liv i den tråden. Kul. :banana:
Hur många tävlingar blir det per termin ungefär? Försöker du att inte tävla vissa veckor för att ni har varit ute mycket eller öser ni på? (Det kanske inte ens finns så många tävlingar att välja mellan...?)

Har en 15-årig valack som tävlas i dressyr. Rider ca 6 dagar i veckan och en dags vila. Rider ut så ofta vädret tillåter. Gärna dressyrträning ute på ridvägarna för att få bättre framåtbjudning och glad häst. Längre uteritter på helgerna med klättring och mkt konditions träning. Longerar med pessoa ca varannan vecka. Blir tyvärr mkt ridhus under vintern så det är mörkt och halt ute. Den här vintern har dock varit underbar med all snö. Tränar för tränare ca 1 gång per vecka. Försöker att rida ordentligt i ridhus ca 2 gånger i veckan. Efter tävling vila eller skrittpass ute.

Jag har en 6:åring som jag rider ca 5-6 dagar i veckan, 1-2 dagars uteritt/promenad och en dags vila. ca 3 dagar per vecka i ridhuset då rider jag 1 till 1½ timma. Jag har en mycket pigg häst som kräver ca 15-30 min skritt i början så det brukar ta ca 40 min innan han slappnar av och kommer till riktigt jobb. Ute blir det mest skritt då han lätt "exploderar" :smirk:

Ivanhoe skrev:
Hej!
Det blåste visst nytt liv i den tråden. Kul. :banana:
Hur många tävlingar blir det per termin ungefär? Försöker du att inte tävla vissa veckor för att ni har varit ute mycket eller öser ni på? (Det kanske inte ens finns så många tävlingar att välja mellan...?)

Det beror juh på hur mycket tävlingar det är. Men som det ser ut just nu i disktriktet är det gott om dom.
Så det blir nog 2-3 tävlingar per månad.

Jag tränar dressyr 6 dagar i veckan! Hon får en vilodag.
Även om jag rider i skogen dressyrar jag!
Mest dressyrpass blir det ju i padocken minst 2 dagar i veckan varvat med ett hoppass också.
Det blir ca 1 timme per gång.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 498
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 503
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 144
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 577
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2