Sv: Hur mycket tränar ni era hästar?
rider ca 6 dagar/vecka. Brukar bli två dressyrdagar, 2 markarbetsdagar med kavalettiövningar/bara bommar på mark, en hopp och en konditionsträningsdag med intervaller eller liknande.
Sedan är ju långt ifrån alla dagar knutna till ridbana/ridhus.
Dressyr tränas ibland på ett fält eller stubbåker och tränar jag dressyr ute är det i regel i lite högre tempo så det blir lite kondisträning. Istället för att traggla kavaletti uppsöks vissa dagar hellre en backe och klättras i osv
Men i snitt försöker jag hålla den övre strukturen.
Hoppträningen är för tränare och ett av dressyrpassen lika så.
Min pålla dör av tristess när man tränar dressyr 5 dagar i veckan och fungera bäst på pass där hon måste tänka mycket, pressa sig själv och där passen inte blir allt för långa. Hoppning är jätteroligt enligt pållan, jag är väl inte lika road men för pållans skull hopptränas det och ska även tävlas. Har tom bestämt mig för att gå fälttävlanskurs. Pållan kommer vara överförtjust och jag kommer vara livrädd
Men hon presterar som bäst i dressyren när vi varierar träningen mycket och då är det bara att köra på det.
15 är ju ingen jätteålder på det viset. Tror att även om man dämpar träningen något på äldre hästar så ska man vara noggrann med att inte dämpa den för mycket. Tror även att det är bra att jobba mycket med mjukgörande och elastiserande övningar så att de håller sig fräscha längre.
Hur många träningar för instruktör man rider brukar ju plånboken styra .
Jag gör en träningsplanering och det finns ju vissa moment som är obligatoriska typ uppvärmning och nedtrappning som brukar ta sin tid. Sedan brukar jag välja en till två (för det mesta bara en)övningar ur min pärm med ridövningar som jag vill fokusera på och så tränar jag den så långt som jag har bestämt att det ska fungera. Ibland får man bryta ner en övning i små pusselbitar och förbereda hästen för övningen ex om du ska göra tempoväxlingar i en skänkelvikning på diagonalen så är det praktskt att göra tempoväxlingar och rida skänkelvikningar innan man börjar köra övningen.
Hur länge man rider beror ju mycket på hästens kondition muskler mm. Mina pass ligger på knappa timmen med uppvärmning och nedtrappning inräknat ibland kortare, finns ju ingen anledning att traggla en övning i evighet om hästen sätter den snabbt och enkelt, då är det bättre att berömma den och skritta ut en kort runda i avslappnat tempo.
Tycker det viktiga är att läsa av sin häst vad den tycker är roligt och vad den orkar.
Det finns ju 20-åriga hästar som kan hålla tempo med betydligt yngre eftersom de har hållits igång på ett föredömligt sätt.
Är man orolig för att hästen ska få ont så är ju et hett tips att lära sig lite hästmassage och stretching. För många år sedan stretchade jag en 19-årig häst för första gången i dess liv. Av ren pur lycka och njutning stod den och gjorde några mycket besynnerliga ljud (lät nästan som en hunds smågläfsande). Den typen av hantering är ockå viktig och då gör man ju allt man kan för att undvika värk och stelhet