Hur mycket strö går åt?

Suskiv

Trådstartare
Om man ska fylla en tom box med strö hur mycket går det åt då?

Jag står och velar mellan halmpellets och kutterspån. Gillar båda.
 
Sv: Hur mycket strö går åt?

Jag brukar nog ha in åtminstone 4 balar kutterspån i en box på runt 10 kvadrat. Fyller sedan varje dag i några dagar tills (permanent-) bädden satt sig, beror på hur hästen beter sig.
 
Sv: Hur mycket strö går åt?

Beror ju helt på om boxen är 9 eller 15 kvm, ute eller innebox. Rörig häst eller stillsam kamel.
 
Sv: Hur mycket strö går åt?

i 9-12kvm box brukar jag ha 4 balar kutterspån. Halmpellets går det nog åt minst 8 påsar.
 
Sv: Hur mycket strö går åt?

Jag hade inte gått under 5-6 men troligen mer (spån). Just nytt spån flyttar sig otroligt lätt.
 
Sv: Hur mycket strö går åt?

Min är på 14-15kvm har jag för mig (stor fölbox) och det går åt minst 3 st större spånbalar vid uppfyllning från noll.

Fyller jag nytt vill jag lägga in mycket för annars så flyger bara spånet omkring och hästen står på golvet
 
Sv: Hur mycket strö går åt?

Min box är 11 kvm. Gick åt 3 spånbalar när jag fyllde upp. Är ett 15 - 20 cm lager, blir aldrig några kala fläckar utan håller sig fint.
Strör en bal per vecka.
 
Sv: Hur mycket strö går åt?

Om man ska fylla en tom box med strö hur mycket går det åt då?

Jag står och velar mellan halmpellets och kutterspån. Gillar båda.

Vilken omöjlig fråga att besvara!

Jag använder torv.
När jag ströar upp, lägger jag in 4-6 torvbalar per box. Det blir en torr, mjuk och tjock bädd. Sedan tar jag ut allteftersom, och det går åt i snitt en bal per vecka.
Mina boxar är ca 8-9 kvadratmeter stora (har C-ponny tom liten storhäst).
 
Sv: Hur mycket strö går åt?

Alla gör olika!

Vi har torv, lägger in 2-3, och sen successivt vid behov tills det blivit bädd. Helt värdelöst att lägga in massvis om man vill ha bädd. Lite först, vänta tills det blivit tillräckligt "smutsigt" för att fastna och sen rent och fluffigt ovanpå, inte mängder, utan så det blir mjukt bara.
 
Sv: Hur mycket strö går åt?

Jag brukar stoppa in minst tio säckar halmpellets i en 9 kvm box. Då behöver jag inte lägga in nytt förrän säkert en månad senare :)
 
Sv: Hur mycket strö går åt?

Hej!

10 kvm box slängde jag in 7 påsar halmpellets fron Granngården i. Det blev helt galet mycket!

Minns tyvärr inte hur mycket jag slängde in av spånpelletsen eller torven.

/Lavinia
 

Liknande trådar

  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
10 994
Senast: Görel
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 415
Senast: Fazeem
·
Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 537
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 627
Senast: SwedEmB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp