Hur mycket stenmjöl för att göra lös bana fastare?

Liselott76

Trådstartare
Vi har en ridbana som är som en sandstrand, utan botten.. sist red jag där i kanske 5 minuter, hästen hann på den tiden snubbla ordentligt två gånger. (rider normalt inte alls på ridbanan pga skaderisken men jag var "tvungen" att rida igenom ett dressyrprogram & hoppades väl att den på nåt mirakulöst sätt hade blivit bättre över natten..) Det finns inget fäste alls.. Nån som har erfarenhet av hur många kubik eller ton man skulle kunna börja med för att se om den blir bättre? Ridbanan är 20x40 m..

Hur djup är banan? Låter nästan som om det vore läge att först schakta bort en del av gruslagret och sen fylla på med stenmjöl.

lånar din tråd lite...

Vi har samma problem med vår bana... Jag tänkte förslå att ta bort lite sand helt enkelt men det kanske inte är så enkelt? Vart får man tag i stenmjöl och var gör det för nytta? Hur mycket kostar det?

Jättesynd att ha en utebana precis vid som stallet är helt kass... Det är ju jätteviktigt att ha tillgång till en bana för att komplettera till all skogs ridning...

/kiira

Problemet är att någon i för ett par år sen harvade upp bärlagret.. innan det var den bra. I och med att stenar etc kom upp från bärlagret var dom tvungna att lägga på mer sand/grus. De som har gjort det säger att det är omöjligt att ta bort nåt av det översta lagret, då kommer stenarna fram igen .. Därför var min tanke att man kanske kunde lösa det med stenmjöl istället?
Men nån som har en aning om hur mycket man ska börja med för att prova?
Jättetacksam för svar!

Jag är lite inne på att ta bort hela eller en del av ytlagret för att helt sonika lägga ett nytt ytlager. Då gör det inget om stenar kommer upp för ni får ju ett helt nytt ytlager längst upp.

Jag tror att ni i så fall behöver minst 10cm ytlager. Vi har kagt stenkross 0-5 med inblandning av stenmjöl som ytlager och det börjar bli hårt och bra efter ett år.

Frågan är också hur hård du vill ha banan. Vi har islandshästar och önskar hårdare bana än många andra.

Jag vill ha en ganska fast bana, den får ju inte vara hård & stum, men gärna fast & sviktande. Jag gillar inte när hovarna gräver ner sej i sanden.. Vi kommer först & främst hoppa på banan & det kräver ju ett fast & sviktande underlag.
Jag förstår vad du menar om att ta bort hela ytlagret & göra nytt, problemet är en urfattig förening som förra året la ut flera tusen på ytlagret, synd bara att dom inte kollade med nån som kunde ridbaneunderlag först..

Om man nu ska prova att blanda i stenmjöl i det befintliga ytlagret - hur går man till väga & hur många ton tror du man bör börja med? Visar det sej sen att den fortfarande är för tung om nåt år så kan vi ju fylla på mer då..

Alternativt kunde man ju som du säger ta bort en del av det gamla lagret & fylla på med kanske 5 cm nytt.. Isåfall, hur mycket stenkross & hur mycket stenmjöl behöver man?

Jättetack för dina svar!!

Har precis gjort en ridbana på 24 x 40 meter och kan kanske ge dig lite "konkreta" siffror.

Till översta lagret totalt, använde vi 4 bil med släp, dvs 8 "lådor" (kring 135 ton). Till själva bärlagret under, använde vi 10 "lådor", dvs 5 bil och släp (kring 165 ton).

"Sandstranden" går nog inte mirakulöst bort även om ni blandar i lite stenmjöl. För att få det riktigt bra blir ni nog tvungna att göra om det genom att först ta bort översta lagret :( Det är bättre att fylla på för lite av det översta lagret när man gör sin bana för att sen vartefter det sätter sig fylla på mer än att ha på för mycket och börja ta bort.

Lycka till!!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 316
Senast: Juli0a
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 292
Senast: Kiwifrukt
·
Träning Min 3-åring är alltid lugnet själv,JÄTTEsnäll i alla situationer,och inridningen har gått hur bra som helst. Dock så har han alltid...
2
Svar
34
· Visningar
5 050
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 359
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama