Hur mycket spån går det åt?

Ingridl

Trådstartare
Hur mycket spån - räknat i inplastade hårdpressade balar - går det i normalfallet åt per dag åt en stor häst i box ca 10m2 om hästen står inne på natten och är ute hela dagarna - ej permanentbädd?

Sv: Hur mycket spån går det åt?

Ungefär 1-2 per vecka beroende på hur mycket hästen grisar runt. I alla fall enligt min erfarenhet.

Hej!

Det beror helt på.

Min tjej smaskar nog i sej kanske 3 stycken i veckan (hon är hemskt grisig), min förra tog nog 1 på 2 veckor..

Så snittet är nog 1-2 /vecka, men har man otur med häst så kan det bli mer.

/Lavinia

Ca 4-5 balar i månaden skulle jag säga. Mindre om hästen är renlig och mer om den är grisig.

Jag håller med de andra. Min häst äter mycket = mycket skit och yrar runt en del. Jag lägger in en ny bal var 5-6 dag när hon står inne 17-07.

Hos mig går det åt MAX 1 bal/vecka per häst! Har 3 hästar som sköter sin "box-hygien" exemplariskt! Dvs bajsar på ett ställe, kissar på ett annat = minimalt att mocka!:banana:

Senast ändrad:

Tack alla som svarat! Jag har alltid använt halm, men i år har all halm regnat bort här i Skåne så det ser ut som om det blir spån i vinter istället för första gången för min del.

6-7 balar i månaden/häst går det i vårt stall ungefär... (alltså 1-2/ vecka som flera andra här också skrivit)

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 497
Senast: Emma-pemma
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 265
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 600
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023