Sv: Hur mycket skällande är OK?
Intressant, vilken kronisk sjukdom kan man få av hundskall?
Jag har en atypisk form av trigeminusneurlagi. Vilket betyder nervsmärta i 3:e hjärnnerven. 3:e hjärnnerver består av 3 nerver där en går ut i munvinkeln och en ner upp över bakhuvudet ner över ögat. Vid typisk trigeminusnerualgi så får man kraftig beröringssmärta just vid munvinkeln, vilket försvårar ätande osv.
När det gäller den atypiska formen på mig så strålar det ut en kraftig smärta konstant från huvudet ner över ögat. När det är som värst klarar jag inte av att hålla mitt högra öga öppet pga smärta och jag fick stickningar och känselbortfall i kinden och på halva tungan. Framför allt har jag inget minne från den här tiden. Man blir helt knäpp av att gå me med kraftig smärta!!!
När det blev totalt akut hösten 2010 så fick jag tillbringa 2 dagar på neurologakuten och där gjorde de hur mycket undersökningar som helst. Då de trodde att det först var frågan om ett pulsåderbråck, sedan hjärntumör och tilll sist att jag haft blödningar. Som tur var så var det inga av det...
Att det var svårt för neurologerna att luska reda på vad det var för fel på mig berodde på att det är väldigt ovanligt med den atypiska formen av trigeminusneuralgi (enligt läkare).
När det gäller just neuralgier så är det väldigt svårt att smärtlindra dessa. Jag hade ju försökt med Alvdedon och migränmedicener osv - men inget hjälpte.
Det som kan hjälpa är epilepsimedicin och på mig funkar det. Dock blir jag mosig i hjärnan av det - men när man har att välja mellan att ont så man inte fungerar eller vara trögtänkt - så är inte valet så svårt.
Trigeminusneuralgi som sjukdom på minner om MS. Det går i skov. Just nu befinner jag mig i en period där jag inte behöver äta medicin, men vet inte hur lång tid det kan ta innan nästa skov bryter ut.
Efter sjukdomsutbrottet så är jag i alla fall VÄLDIGT ljudkänslig. Jag klarar ibland inte av att fika med alla mina arbetskamratet eftersom 50 personers prat kan bli lite väl mycket när jag känner av neuralgin.
Hundskall kan få ett skov att bryta ut då psykisk anspänning inte är bra. Plus då att det blir alldeles för mycket oväsen.
Enligt min neurolog så beror sjukdomsutbrottet på mig till 95 % på att jag blivit utsatt för kraftigt hundskall under så lång tid.
Tinnitus är också en kronisk sjukdom som man kan få utav att bli utsatt hundskall. Och ibland tror jag att jag har det också... mest för att jag måste koncenterar mig på att höra om det är tyst... det blir liksom eko i huvudet efter en lång period med hundskall
/Lizzie