Hur mycket ska man trycka?

S

SaRa82

Jag tränar lite dom sju lekarna med min islandshäst. Allt går jätte bra tills ja ska flytta bak o fram del. Jag tycker lite löst o hårdare o hårdare men han visar inte en tendens på att flytta sig åt sidan utan nästan lutar sig mot min tumme. Ibland har jag fått lov att ta mina båda tummar innan han flyttar sig. Frågan är ska jag verkligen behöva två tummar eller gör jag nått fel?? När han flyttar så försvinner ju trycket men han verkar inte förstå det eller nått... Sen en fråga till,ofta när vi tränar suckar min häst högt o tydligt med lite frust i. Tycker han det e jobbigt o tråkigt el? låter verkligen som det i bland. Tack för svar!!!

Sv: Hur mycket ska man trycka?

Vissa hästar är väldigt känsliga och går lätt undan för tryck, andra, som din häst, behöver lite mer kraft i trycket... Om du placerar dina fingertoppar som en klo (alla fingertopparna, lite isär) när du ska flytta baken/fram. Tryck! Om inte det ger ngn verkan, knip ....(tolka inte detta fel) börja löst å öka eftersom det behövs. Det tillsammans med att man trycker, brukar kunna funka. (Har själv fått gjort så på min framtunga häst)! Lycka till!

Kom ihåg att ett steg i rätt riktning räcker ibörjan och förtjänar mycket smek på det utasatta stället;)

en suck kan också betyda att en ny bit kunskap har fått sjunka in :D när det gäller tryck däremot, det ska vara ditt kropps språk som säger till hästen att hanska flytta sig inte mera tryck... baramin åsikt dock så det är väl upp till var och en

testa att böja fingrarna och tryck, då har du mer kraft i dem, lägg ner det där med tummen, det verkar svårt! :smirk:
Eller använd knogarna, där har du rätt bra styrka. Som någon annan skrev, ett steg sen SLÄPP!! Alltid bara ett steg, då har de gjort vad vi bett dem om!!

En suck tolkar jag som att hästen är avslappnad och trygg!

Börja med att bestämt visa vart du ska och lägg fingertopparna på bakdel/framdel. Tryck tills hästen gör en TENDENS till att flytta sig, då visar du att den har gjort rätt, den ska alltså inte hinna ta ett helt steg innan du släpper utan "belöningen" ska komma så fort hästen visar en vilja att flytta på sig! ;)

Tack för svaren:) Jag fick lhöra att man skulle ta tummen men ska verkligen pröva de ni säger för det är jobbigt med min lilla tumme!:D skönt att suckarna kan vara en bra sak för de låter sååå jobbigt när han gör dom. Ja tränar vidare o det är så kul att få en sån fin kontakt med sin häst på de här sättet. Alla borde göra det!!:bow:

apocalypsze skrev:
Börja med att bestämt visa vart du ska och lägg fingertopparna på bakdel/framdel. Tryck tills hästen gör en TENDENS till att flytta sig, då visar du att den har gjort rätt, den ska alltså inte hinna ta ett helt steg innan du släpper utan "belöningen" ska komma så fort hästen visar en vilja att flytta på sig! ;)

Jag håller med dig! Nyckeln är nästan lltid att ge SNABB eftergift så fort han nästan tänker på att flytta hoven åt det håll du vill, gör du detta konsekvent så tror jag snart att han hajjar... var noga med att ta bort HELA trycket vid minsta antydan i början (bygg på med krav efterhand han fattar) och låt han bara stå och insupa vad som hände..

Styrkan i "trycket" går i en gradskala..öhh :confused:
Tänk så här: hår, hud, muskel, ben. Du ska alltså "ta i" så du först bara känner hår lyssnar han inte tryck så du "känner" hud osv.

Sen lyssna va dom andra har att säga här, strunta i tummen forma handen med fingrarna som en klo. Och eftergift direkt vid antydan till rätt så ska du se att det kommer att lösa sig.
:banana:

Kul att du upptäckt de 7 lekarna!!!:bump:

Hej! Jag brukar göra så att jag lixom knackar, så jag inte bara trycker de hästar jag har testat det på brukar tycka det är störigare och flytta på sig!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 363
Senast: MML
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 173
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 456
Senast: Mabuse
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 192
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.