HUR mycket ska en hund sk**a???

Lena Furberg

Trådstartare
Nu blir jag snart vansinnig. Det är hunds--t ÖVERALLT i trädgården!! Tar man ett oförsiktigt steg in på gräsmattan kliver man garanterat i sk---n! Dottern kom just in med nya fina vita skorna helt nerkletade, skosnören och allt. Tio minuter innan Partyt...
Jag ränner runt varje dag med plastpåsar och plockar minst 10 stora högar. Nästa dag lika många - känns det som. Fler, ifall skatorna hunnit vara framme och sprida ut varje hög till en kvadratmeter stor yta med sk-t.
OBS! Hunden är en aktiv kille som är ute UTANFÖR trädgården många timmar om dagen, och uträttar sina behov i skog och mark. Så var kommer allt ifrån??? Han är en rätt stor hund och han äter 3 mål om dagen, är rädd för magomvridning som "finns i släkten" plus att jycken ständigt är hungrig.
Han får Royal Canin Maxi foder förutom allt jox han lyckas stoppa i sig när vi är ute :d:mad: men nu börjar jag fundera allvarligt på att byta foder - till nåt riktigt köttigt utan en massa svällande fibrer i - för det måste väl vara det som gör att han sk--er mer än han äter???
Jag hittar en hel del alternativ och vet att det pratats om färskfoder här tidigare. Vilket rekommenderar ni? Hunden är en Brukshund, 73 cm och 50 kilo (borde vara 46), aktiv och med bra mage för det mesta ;) Brukar byte till färskfoder ställa till med problem?

Sv: HUR mycket ska en hund sk**a???

Jag rek starkt Fodax färskfoder!
Alla mina mår toppen på det och bajsar minimalt.

Jag kör färskfoder 8Klass) och/eller Standardt, och jag är supernöjd. Hunden bajsar en till två ggr om dagen och det är oftast så fint att man nästan skulle kunna ta det med händerna.

Vill du ha en hund som skiter lite och fortsätta med torrfoder så rekommenderar jag Standardt. Jag blandar Standardt och Nordic färskfoder. Fungerar väldigt bra. Att jag ger av båda är för att det blir en sådan liten mängd mat med enbart Nordic.

Jaha då ska vi se här. Hos RC Maxi ligger majs som första råvara och det innehåller även majsgluten, betfiber etc. Tro sjutton hunden bajsar! Jag är verkligen inget fan av RC, dom stoppar i väldigt mycket skit i sina foder trots den höga prislappen. Se till att hitta ett foder med mycket kött, lite kolhydrater (gärna max 20-30%) och med råvaror som hundar faktiskt är skapta för att ta upp. Inte skita ut direkt.

Ni som fodrar med standardt, ni har inte märkt att era hundar fått taskig pälskvalité och tappat alla muskler? Det hände tyvärr mina fyra hundar, provade ett halvår men sedan gav jag upp och bytte till Acana :cry:. Min hundsjukgymnast upplevde samma sak på sina hundar.. Jag fodrade med Standardt Vilt. Däremot var dom fasta i magen och bajsade ganska lite, precis som ni skriver.

Även jag rekommenderar Standardt.
Gav något RC-foder lite förut pga att jag vann en säck på en utställning och tja, det gick knappt att ge hundarna det. De sket massor, ännu mer än på pedigree. Jämför jag hur mycket de sket med pedigree/RC och med standardt så börjar jag nästan skratta och fråga mig själv hur sjutton jag stod ut med att det gick åt femtioelva bajspåsar per dag.
Dessutom är Standardt svensktillverkat. Det gillar jag.

Ni som fodrar med standardt, ni har inte märkt att era hundar fått taskig pälskvalité och tappat alla muskler? Det hände tyvärr mina fyra hundar, provade ett halvår men sedan gav jag upp och bytte till Acana :cry:.

Nope, inte märkt av något sådant. Den av mina som äter Standardt har utmärkt pälskvalitet (det har hon alltid haft mer eller mindre), har bättre trampdynor nu än när hon ätit annat foder och muskler har hon och de försvinner inte.

Vilken sort ger du då? Jag funderar om det är för lite eller fel sorts fett och proteinsyror i St. Vilt..

Vad roligt att dina hundar går bra på Standardt!

Ang. päls så har jag inte märkt någon försämring på mina hundar. Snarare är de finare än när de åt RC. Jag har en hoffe och där är det mycket päls. Schäfern är svart och hon har verkligen fått en blank, djupsvart kraftig päls. Fällningen gick snabbt och den nya pälsen tog visserligen god tid på sig men är av bra kvalitet. Så jag har inte haft några negativa erfarenheter av Standardt gällande pälsen eller något annat heller för den delen.

Jag ger Standardt Normal

Jag ger det som heter "original normal". Fungerar bra trots att jag ger mindre mängd per dag än vad som är rekommenderat för min hunds vikt. (Ger 3dl istället för 5dl för att hon inte ska bli tjock) Köpte första säcken i.. juli tror jag? och började vänja över henne då, så hon har inte ätit det så länge men jag är hittills väldigt nöjd i alla fall.

En till röst på samma linje. Jag ger mina fodax färskfoder och standardt torrfoder. De skiter många gånger per dag förvisso, men inte så stora mängder och i kompakt form.

Här är en till som hakar på.

Fodax är vad som gäller här.

Min stora schäferhane på 6 år har alltid haft svårt att hålla vikten
men nu sen ca 2 år med Fodax är finare än någonsin. Både i päls o hull.

Ursäkta:o, men bajskorvarna är fasta och på gränsen till hårda, som någon skrev att det går nästan att ta de med händerna utan att bli kletig:o

Rekommenderas absolut:love:
Kruxet är väl att man bör ha lite plats i frysen.

Jag gav Fodax förut men nu har vi Standardt. Jag tycker att det helt klart ser bäst ut på pappret av alla andra torrfoder. :)

Tacak alla! Intressant läsning! Här trodde man att man gav hunden det bästa - RC! :crazy: Ska kolla lite med Foderbilen, sen blir det antagligen Fodax färsk och Standardt att blanda upp en aning med.
Spännade!!

Tänk bara på att det kan ta lång tid att vänja över på nya fodret. Min unga dåre har normalt "stålmage" och klarar allt. När jag började ge standardt så gav jag en halv dl på morgonen av det (hon åt då 2dl foder på morgonen och 2 på kvällen). Det fick jag göra i en vecka innan jag kunde ge även en halv dl på kvällen. En vecka senare kunde jag ge en dl på morgonen osv. Försökte jag göra bytet snabbare så resulterade det i dålig mage.

Först trodde jag att det inte skulle gå att få över henne på Standardt, men klokt bukefolk sa åt mig att göra bytet jättelångsamt och att ha tålamod. Och tja, idag skiter hon 2 gånger per dag och det är INTE mycket hon skiter då heller. Har sett många betydligt mindre hundar som skiter mer.

Schäfern är svart och hon har verkligen fått en blank, djupsvart kraftig päls. Fällningen gick snabbt och den nya pälsen tog visserligen god tid på sig men är av bra kvalitet. Så jag har inte haft några negativa erfarenheter av Standardt gällande pälsen eller något annat heller för den delen.

Jag ger Standardt Normal

Bra, behöver jag inte skriva det här själv.
+1 på allt.

Ni som fodrar med standardt, ni har inte märkt att era hundar fått taskig pälskvalité och tappat alla muskler? Det hände tyvärr mina fyra hundar, provade ett halvår men sedan gav jag upp och bytte till Acana :cry:. Min hundsjukgymnast upplevde samma sak på sina hundar.. Jag fodrade med Standardt Vilt. Däremot var dom fasta i magen och bajsade ganska lite, precis som ni skriver.

Jo, precis samma på mina hundar. Plus att yngsta hundens mage pajade totalt efter ett par månader på Standardt. Så fort jag bytte blev magen bra igen.

Liknande trådar

Hundhälsa Håller på och prövar mig fram genom foderdjungeln och behöver tips på vad som är värt att testa. Idag äter hon brit care duck & rice...
2
Svar
24
· Visningar
4 815
Senast: Monifa
·
Hundhälsa Min whippet kille på snart 2 år är inte en kul hund längre :cautious: För att dra allt lite snabbt. I november fick vi avliva vår...
Svar
9
· Visningar
1 623
Senast: MsOldie
·
P
Hundhälsa Hej! Min hund (stor pudel, hane, 6 år) har hela sitt liv haft ostabil mage. Jag har genom åren använt olika foder till honom och...
Svar
9
· Visningar
4 493
Senast: TantEster
·
Hundhälsa Vissa påstår att hundar kan klia av för mycket protein, dvs får hunden onödigt mycket protein kan den få klåda av det. Inte fel protein...
Svar
12
· Visningar
6 620

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka