HUR mycket ska en hund sk**a???

Sv: HUR mycket ska en hund sk**a???

Tacak alla! Intressant läsning! Här trodde man att man gav hunden det bästa - RC! :crazy: Ska kolla lite med Foderbilen, sen blir det antagligen Fodax färsk och Standardt att blanda upp en aning med.
Spännade!!

Skall du kolla Foderbilen, kolla då också Lone Star Magnum. Jag har provat en del olika kvalitetsfoder och återkommer alltid till det. Det är ett av de billigare fodren, avföringen är mörkbrun och fast och minimal på båda hundarna. De har aldrig haft magproblem på det fodret.

Med tanke på att din hund är så stor så gör det säkert inget om fodret är prisvärt?

Min erfarenhet angående foderbyte från torr till färskfoder är att det är väldigt smidigt. Få komplikationer. Tydligen är det lättare att få över hunden på färskfoder från torrfoder än tvärtom, och det tycker jag säger en del.

Jag hade lite torrfoder kvar, till ca 4 mål, blandade hälften hälften de sista målen och trots en hund som hade sina "mag ras dagar" så har jag aldrig upplevt några problem med övergången.

Möjligt att det släpptes en fis eller två mer än vanligt i början :angel:
men det stod jag ut med.

Heja Fodax:bow:

knapplån

Jag får väl försvara RC lite då... ;) Gammelschäfer RIP, åt RC större delen av sitt liv - rasspecialfodret först i måånga år, sedan ett dietfoder (det enda fodret där han stått och hoppat innan matdags - absolut godaste nånsin enligt honom). Alltid fräsch i munnen, glansig päls, stabil mage, välmusklad och fin i kroppen, men blev med åldern åt det knubbigare hållet.

Labbarna har också ätit rasspecialen från RC - aldrig haft några problem där... med någon av dem. De har bajsat sina två gånger per dag, varit fina i pälsen, pigga och glada... De är ju arbetande hundar som ska funka i varierande miljö med olika tuffa krav, och då måste fysiken vara bra på dem - annars håller de inte.

Nuvarande pensionären som har foderallergi äter dock scheissedyr specialmat från Hills. Det är den enda mat som inte resulterar i blodiga diareer och kräkningar.

Jisses... vi har ju fyra beauceroner och det är väldigt sällan som de behöver bajsa i trädgården, det är nästan bara när någon av dem är dålig i magen (vilket heller inte händer speciellt ofta). Tack gode gud att de inte bajsar som din, då hade vår trädgård inte gått att gå ut i ju..... :crazy:

Jag rekommenderar - precis som många andra redan gjort - färskfoder! Vi ger Nordic, tidigare gav vi Fodax men vi har ju en kräsen grabb i form av Garibaldi och ett tag vägrade han äta Fodax, medan Nordic gick ner.

Lite lata har vi blivit också - tidigare köpte vi 100-125 kg när Fodaxbilen kom, nu köper vi 3-4 kartonger Nordic av en affär i stan, dessutom har vi valt att köpa deras burgar-variant, lite dyrare men ack så mycket smidigare när man ska tina upp det.

Nordic är rätt mycket dyrare än Fodax, i övrigt har jag inte märkt nån större skillnad vad gäller hur hundarna mår, pälskvalitet, mängden avföring etc.

Gamlingarna äter även lite Doggy light eftersom de lätt blir för tjocka om de bara ska äta färskfoder. Sen får alla fyra ganska mycket rå vitkål, vilket är perfekt utfyllnad för de hungriga samt nyttigt i största allmänhet.

De får mat två gånger om dagen och bajsar oftast två gånger om dagen, hade förmodligen blivit ännu mindre om de inte hade ätit kål och torrfoder. Färskfoder har verkligen hög smältbarhet.

Vi har också magomvridning "i släkten" men vi försöker bara vara försiktiga med aktivitet efter maten - de rastas alltid innan maten, inte efter, och har de sprungit mycket under rastning/träning så får de vänta 30-60 minuter innan de får mat. Nu är det ju inga enorma mängder mat de äter i och med färskfodret vilket väl kanske är en fördel.

Tack för alla intressanta svar, det här behöver analyseras och funderas över.......
Och hej Åsa :laugh: Jag är ju dessutom trädgårdsmänniska av lika stora mått som Hund dito, vill så småningom få till en Visningsträdgård (!!!!!!!:eek::angel:) men det går ju inte med all denna sk---n....
Han har ju dessutom haft problem med sitt luftslickande, som alltså INTE kommer från halsen - häromdan sederades han för ett klokapselbrott och då kikade både vet och jag i hans hals och det såg jättefint ut, fickorna där tonsillerna suttit var rosa och rena och fina. Så jag tror han har magproblem. Eller nån form av allergi????
Jag ska absolut testa färskfoder, utblandat med nåt mer för han är alltid hungrig men får inte äta mera för då blir han smällfet. På promenader (inte träning, spår eller dyl utan rena promenader) tillbringar han all tid med att hitta ätbara saker efter vägen, han är besatt av att äta - nästan besatt i alla fall! Så nåt måste ju fattas i hans diet?

Att han är besatt av att äta tolkar jag mer som någon slags stress. Har han ont i halsen så att han behöver svälja mat/whatever för att lindra kliandet eller något?

Eller äter han mycket för att mag- och tarmar inte fungerar som de skall utan avger mer/mindre syror?

Jag är ingen veterinär, men i mina öron låter det som om han inte mår så bra med detta beteendet... :(

Väldiga högar kan ju också bero på att han inte tar upp fodret som han borde? Nu vet jag inte om hundar kan lida av glutenintolerans, men människor som har det kan gå på toaletten hundra gånger på en dag om man har otur.

Tack för alla intressanta svar, det här behöver analyseras och funderas över.......
Och hej Åsa :laugh: Jag är ju dessutom trädgårdsmänniska av lika stora mått som Hund dito, vill så småningom få till en Visningsträdgård (!!!!!!!:eek::angel:) men det går ju inte med all denna sk---n....
Han har ju dessutom haft problem med sitt luftslickande, som alltså INTE kommer från halsen - häromdan sederades han för ett klokapselbrott och då kikade både vet och jag i hans hals och det såg jättefint ut, fickorna där tonsillerna suttit var rosa och rena och fina. Så jag tror han har magproblem. Eller nån form av allergi????
Jag ska absolut testa färskfoder, utblandat med nåt mer för han är alltid hungrig men får inte äta mera för då blir han smällfet. På promenader (inte träning, spår eller dyl utan rena promenader) tillbringar han all tid med att hitta ätbara saker efter vägen, han är besatt av att äta - nästan besatt i alla fall! Så nåt måste ju fattas i hans diet?

Skulle ju kunna vara magproblem - magkatarr/halsbränna lindras ju förmodligen om han äter och ju mer han äter desto mer skiter han förstås. ;)

Efter att ha haft en schäfer med både magproblem och klåda, som blev så gott som helst frisk bara genom byte till färskfoder, så har jag stort förtroende för det. Tror det är bra för hundarnas magar att äta mer "naturlig" mat. Sen får jag ju tillägga att våra gärna kränger i sig gödsel i mängder så fort bonden kört på vägen här hemma (de har mjölkdjur och använder sig därför mycket av kogödsel i både fast och flytande form) eller om vi går genom kohagarna när korna precis varit ute - hundarna vräker i sig gödsel och gödselblandad jord och i början var jag orolig för deras magar, men det verkar ju snarare som att gödseln stabiliserar magarna på dem... förmodligen är det en massa nyttiga bakterier i koskit. ;)

Ang. luftslickandet så antar jag att ni förmodligen redan testat att behandla honom för noskvalster? Bara en tanke men den har ni säkert redan haft själva.

Ang. maten så borde ju färskfoder, utdrygat med något bra lightfoder - folk får säga vad de vill om vårt val av Doggy Light, det är det enda foder som vi kan ge hyfsat mycket av till våra gamlingar så att de känner sig mätta, utan att de blir feta, och även unghundarna älskar fodret och vi använder det mycket som vardagsgodis, det är mycket populärt här - borde ju funka för din vovve. Vitkål är väldigt bra att dryga ut med, billigt och nyttigt, antingen kan man blanda det i maten om hunden inte riktigt gillar det som det är, annars kan man ge en rejäl klyfta vid sidan av maten. Det är för övrigt en av de få saker som Chili tuggar... övrigt godis/foderbitar "inhalerar" han... det säger bara "whosch" så är det borta, tuggas minsann aldrig, men vitkålsbitarna, de tuggar han. ;) Inte för att det spelar nån större roll egentligen, det var bara en kul grej jag noterade när vi började ge dem vitkål. ;)

Han är inte behandlad för noskvalster - luftslickandet försvann iett nafs då han fick en behandling med Metacam efter en period då han var konstigt "låg" och veterinären trodde han hade en infektion eller liknande som inte syntes på blodproven. Metacamen tog bort både lågheten OCH luftslickandet, och luftslickat har han inte gjort på snart ett år nu, men han har börjat om med sitt smaskande om kvällen/natten, han kan liksom inte sluta lägga tungan rätt i munnen utan smaskar och sväljer läääänge länge som om det är nåt som inte stämmer. Han gör så dagtid ibland också och "gäspar" på ett konstlat sätt som om han vill bli av med nåt som stör. Men halsen är fin som sagt...
Hmmm..........................................

Jag har tänkt samma sak! Stress pga nåt fysiskt alltså, för mentalt stressig är han absolut inte och han är väldigt aktiv och har ett himla kul liv :laugh:

Vi köper Standardt Mild till vår dotters dalmatiner. Han mår utmärkt på det, fin päls och normalt musklad för det arbete han utför. Och bajsar inte speciellt mycket alls.

Delvis KL

Om min hund bara hade bajsat en gång om dagen och bajset hade varit så hårt att man nästan kan ta i det utan att bli kladdig hade jag bytt foder snabbare än snabbast.

Jag har Carrier Super Premium till våra hundar, dom bajsar vanligtvis 2 ggr om dagen. Bajset är mjukt, men ändå tillräckligt hårt så att det inte är svårt att plocka upp det med påse.

Delvis KL

Om min hund bara hade bajsat en gång om dagen och bajset hade varit så hårt att man nästan kan ta i det utan att bli kladdig hade jag bytt foder snabbare än snabbast.

.

Varför det? Kan nämna tex att min aldrig har haft problem med analsäckarna, eftersom de får arbeta som det är tänkt.

Jag rek starkt Fodax färskfoder!
Alla mina mår toppen på det och bajsar minimalt.

Samma här. Det kottas 2-3 ggr/dygn och det är svarta torra "cigarrer" som kommer ut. Dessutom klart mindre lukt än "vanliga" hundskitar!

Tänk bara på att det kan ta lång tid att vänja över på nya fodret. Min unga dåre har normalt "stålmage" och klarar allt.

Ingen av alla de hundar jag känner har märkt av övergång till fodax negativt - snarare är magen kanonfin väldigt fort. Även om man byter alltihopa från en dag till en annan.

Som extra bonus tål de nu dessutom lite varierad kost med färs, ben, torrpeller och matrester utan att visa minsta problem med magen.

hundar skiter, stora hundar skiter större högar alternativt fler högar.

hägna in en del av tomten där hunden får vara (eller inte får vara) så kan dottern vara på den del där hunden inte är. Hunden kan ju vara med över hela tomten så länge ni är med och kan plocka upp efter den direkt när ni ser att den uträttar sina behov?

Varför det? Kan nämna tex att min aldrig har haft problem med analsäckarna, eftersom de får arbeta som det är tänkt.

Därför att min hunds mage inte står rätt till om hon bajsar en gång om dagen, eller bajset är så hårt. Och hon har inte heller haft några problem med sina analsäckar...

okej? Vad är problemet med magen då? Min hund bajsar två gånger per dag och jag tycker det är BRA, det visar att hans kropp faktiskt tar upp maten, vilket det är meningen att de ska, inte skita ut majoriteten av den..

hundar skiter, stora hundar skiter större högar alternativt fler högar.

hägna in en del av tomten där hunden får vara (eller inte får vara) så kan dottern vara på den del där hunden inte är. Hunden kan ju vara med över hela tomten så länge ni är med och kan plocka upp efter den direkt när ni ser att den uträttar sina behov?

Det är klart han ska bajsa, och naturligtvis är hans högar stora ;) Men jag tycker nåt måste vara lite fel när han bajsar mer än han äter. När han bajsar, skulle jag tippa, 6 gånger om dagen.
Jag är väldigt trädgårdsintresserad och jobbar lika mycket med trädgården som jag jobbar med min hund, därför vill jag inte avgränsa några bajshörnor utan alla i familjen håller till i trädgården utan begränsningar. Att det hamnar oupptäckta högar här och där som nån kan råka trampa i, det är okej, annars skulle jag inte ha hund om jag var så petig. Men detta är abnormt, tycker jag. Och jag tror att vovven själv skulle må bättre av ett foder som var mer naturligt för hans art och som inte producerade såna kopiösa mängder avföring.
Han gillar förresten inte sina högar själv, heller, utan trippar förbi dem med avsmak, och skulle han råka trampa i en hög blir han helt förfärad, som om det vore det äckligaste han varit med om! Rätt komiskt eftersom han med jämna mellanrum gärna äter :eek: andra väl utvalda hundars skit, liksom katt-dito...!

Liknande trådar

Hundhälsa Håller på och prövar mig fram genom foderdjungeln och behöver tips på vad som är värt att testa. Idag äter hon brit care duck & rice...
2
Svar
24
· Visningar
4 815
Senast: Monifa
·
Hundhälsa Min whippet kille på snart 2 år är inte en kul hund längre :cautious: För att dra allt lite snabbt. I november fick vi avliva vår...
Svar
9
· Visningar
1 623
Senast: MsOldie
·
P
Hundhälsa Hej! Min hund (stor pudel, hane, 6 år) har hela sitt liv haft ostabil mage. Jag har genom åren använt olika foder till honom och...
Svar
9
· Visningar
4 493
Senast: TantEster
·
Hundhälsa Vissa påstår att hundar kan klia av för mycket protein, dvs får hunden onödigt mycket protein kan den få klåda av det. Inte fel protein...
Svar
12
· Visningar
6 620

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka