Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)
Gör dig av med henne!!
när jag hade min förra häst så behövde jag hjälp med honom under min graviditet. la ut annons om att jag sökte halvfodervärd, och en tjej svarade. hon hade inte ridit på några år men ville börja igen. ok tänkte jag. min häst var verkligen jättesnäll så varför inte? hon blev inte långvarig! i början var jag med henne ute och gav henne lektioner så hon kunde börja lära känna hästen. men det slutade med att var jag inte med ute så red inte hon
så jag kände ju mig tvungen att åka med ut så hästen kunde bli riden!
sen så kände hon 2 st som också kunde hjälpa till och den ena hade haft egen häst i 2 år till å med. dom två nya tjejerna var släkt. så dom fick komma och provrida. dom red bra MEN hon som hade haft egen häst i 2 år visste inte ens hur man satte på ett pullarträns
å så satte hon på bettet fel fastän hon fått anvisningar!
jag hade alla möjliga problem med dessa 3 tjejer!
den första red inte om jag inte var med, betalade INTE sin del av hästen vilket hon skulle eftersom hon var halvfodervärd, mockade dåligt samt la i alldeles för lite halm. på det lilla hon tyckte han skulle stå på hade han kunnat få liggsår! samt att hon inte gjorde i ordning hans mat som jag ville.
den andra tjejen som hade haft egen häst visste ju inte hur man tränsade, men hon red honom väldigt bra! men väldigt många gånger ställde hon in sin dag i stallet eftersom hon inte hade tid.
sen den tredje tjejen trodde hon kunde göra vad hon ville med honom. en gång red hon vilse (hade ju bara varit att vända hemåt men hon fortsatte framåt på vägen) och var ute med hästen i 3 timmar! sen så duschar hon av hela hästen eftersom han var genomsvett, sätter på han ett innetäcke i bomull och SLÄPPER UT hästen-i november! sen ringer en annan tjej från stallet och säger att han trampat igenom hela täcket med en hov när han rullat sig så hon tog in honom och bytte till ett utetäcke. jag fick åka ut och kolla till honom, vågade inte lita på att han var okej. fick kyla benen eftersom dom var klart överansträngda! sedan så mockade hon inte bra-lämnade typ all skit kvar samt la in för mycket halm! man kunde ju inte gå in i boxen!
dessa tre åkte väldigt snabbt!!
sen skaffade jag en ny efter det MEN hon trodde att hon fick bestämma allt vad hon skulle göra med honom, samt att hon inte kunde mocka 2 dagar i rad för hennes rygg.
då fick hon sluta! kan man inte göra jobbet man åtagit sig ska man inte ta jobbet!
har man tagit åt sig en häst så SKA man göra alla grundsaker innan ridningen! det går alltid före! detta slutade med att jag inte tog in någon mer trots att jag var i desperat behov av hjälp! jag stod dagarna innan jag födde mig son och mockade åt min häst, tog nästan 1 timma eftersom jag hade så ont i ryggen men självklart så gjorde jag det! min sambo tog hand om min häst när jag låg på BB
detta blev långt men ville bara visa sig att det finns såna där typer överallt och man ska passa sig för dom! det kan sluta med att hästen blir förstörd!!
jag behövde verkligen hjälpen så jag lät det hållas i hopp om bättring men icke! å du har hållt på i 2 år!!
Skaffa en medryttare du kan lita på och som gör som du vill, annars tycker jag hästen kan vila!
efter att min son föddes så passade han farföräldrar honom när jag var i stallet, så för min del löste det sig sen!
Ursäka att det blev väääääldigt långt