Hur mycket rider ni?

alazzi

Trådstartare
Jag har varit rätt slapp under vintern och ridit mellan 30-90 minuter normalt. Men nu har det börjat pysa ur öronen på hästen så jag har helt enkelt blivit tvungen att motionera hästen mer.

Någon som klämmer in dubbla pass ibland? Jag har ju ofta möjlighet att rida flera pass per dag men jag är ju lite slö så det har fått räcka med ett pass per dag som mest. Om det inte är clinic, då rids det ju normalt två pass per dag.

Hur ser en normal vecka ut träningsmässigt?

Sv: Hur mycket rider ni?

För dagen har jag endast en unghäst, född-04. Men, när de passerat 5 år rider jag sällan mindre tid än 1,5 timmar per dag och då ca 4-5 dagar i veckan under varma årstiden och ca 3 ggr i veckan vintertid för underhåll...på vintern kan jag dra ner tiden till ca 1 timma möjligen.;)

Här är det ganska lugnt, har börjat rida vildhjärnan istället för den gudomligt snälla och har gett mig dän på att få upp hennes häng mage, och får lite rygg muskler lagom till sommarn;) samt få henne att uppföra sig någorlunda..:o
Rider 4 gånger i veckan, nu när det är fruset över stock och sten, och mycket klättring.
När det är upptinat, blir det även nåt pass i paddoken, och konditions träning..
Tiden varierar, från 30min till 2h. det beror på hur pass tid jag har och hur hästen känns.:)
Dubbla pass förekommer inte, då jag inte bor vid stallet, och hästarna rör sig tillräckligt i hagen...;)

Jag är nere i en svacka (som har varat i ungefär 2 år nu), så jag har sällan lust att rida, rider tyvärr alltför sällan... Har två hästar, varav en unghäst som har en massa energi som han behöver få utlopp för. Ändå rider jag bara kanske 3ggr/vecka, ibland kan hästarna få stå i en hel vecka... :( Ridpassen brukar nog vara mellan 1-1,5 timme, ibland längre.

med min "hela" häst rider jag 1-2timmar om dagen 6ggr i veckan. på somrarna är det inte ovanligt med 3timmar.. men då skrittar jag mest, "slö"rider och filosoferar.

Jag har haft min nya häst i 1 1/2 månad nu o hon var inte riden mycket innan då hon har haft föl.
Så det känns skönt när vädret är som det är att man inte känner sig tvungen att rida i flera timmar.
Rider c. 20-30min varje dag med undantag ngn dag då det varit halt o stormat mycket.
Men hon har gått ner 2 hål i sadelgjorden så all motion är nyttig.
Med min gamla häst kände jag mig tvungen att rida över 1h varje dag då hon behövde det.

Gör det lätt för mig :angel:

Måndag: Medryttaren rider
Tisdag: Vilodag
Onsdag: Medryttaren rider
Torsdag: Jag rider på kvällen
Fredag: Jag rider på kvällen
Lördag: Jag rider oftast på dagen, nu har vi dock bestämt oss för att trailträna varje lördag (eller söndag) på kvällarna när ridhuset är tomt.
Söndag:Varannan söndag rider vi ut en långtur i skogen på morgonen (jag har utsläpp varannan söndag).

Tyvärr har jag haft jätte problem med min rygg efter en flygtur för tre månader sedan och inte kunnat rida ordentligt dessutom har det varit svårt med motivationen under regn regn och regn och dålig kommunikation. Men nu känns det mycket bättre med lite ridsällskap och dessutom en rygg som inte gör SÅ ont så nu ska det bli riktigt roligt att komma igång med utbildningen :)

Hej å hå, jag rider alldeles för sällan sedan jag flyttade ut i skogen! Omställningen mellan att bo i stan med ridhus och tränare till att bo i mörka skogen har varit svår :angel:. Vintertid har vi becksvart mörker nästan dygnet runt och sträng kyla, bor i norrbotten med vinter oktober-april. Måste erkänna att jag bara rider när jag kan rida i dagsljus, dvs när jag är ledig eller jobbar kväll. Ca 2-3 ggr i veckan... Men hästarna har tre hektar hage och lösdrift så det verkar inte gå någon nöd på dem (?). Nästa vinter kommer vi förhoppningsvis ha en upplyst ridbana. Då kommer det kännas mycket mer lockande att rida hoppas jag. Jag avskyr verkligen att rida i mörker bland trädgrenar, stubbar och älgar. Hästarna blir smått prilliga...

Just nu inget alls.... Letat sadel länge... Hittade tillslut en som passade. Då blev hästen sparkad på bakbenet och halt....
Nu är det lite för isigt och halt på vägarna att ge sig ut med en oskodd häst.
Dessutom är hon dräktig och det börjar kännas ganska meningslöst att sätta igång nu..... Visserligen några månader kvar ännu...

Eftersom jag inte mår helt bra för tillfället så försöker jag skritta hästen 2 ggr/vecka och arbeta lite från marken 1 gång/vecka. Nu är det snö och mörkt och trist så det känns rätt ok att mest borsta och mysa med hästen men samtidigt längtar jag ju efter att träna och rida ordentligt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 138
Senast: Bison
·
Träning Jag har hästen på ett stall som inte fungerar för min och min häst alls, lösdrift. Där jag bor finns det tyvärr inte annat än...
Svar
9
· Visningar
1 256
Senast: warg
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 199
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar