Hur mycket promenader med valp?

Paus1234

Trådstartare
Som rubriken lyder, hur långt ”kan” man gå med valp? Har en sheltie tik hemma på 14 veckor och har ända sen jag hämtat henne känt mig osäker kring hur mycket jag kan ta med henne ute, promenera, aktivera osv?
Vissa säger att en valp knappt får gå, medan vissa säger att man kan gå hur mycket som helst så länge valpen vill.
Vill ju inte gå för mycket så det blir dåligt för henne, men märker ju att hon älskar att vara ute och hänga med och visar sällan att hon är trött.
Nån som har några kloka råd?

Leder och muskler måste användas för att utvecklas. Gå med henne, och var uppmärksam på signaler som säger att hon är trött. T ex att hon gärna sätter sig ner om ni stannar till. Fortsätt att vara ute, och var ute mycket i skog och mark där valpen själv får upptäcka i lagom takt och använda kroppen på ett bra sätt.

Obegränsat med ’upptäcksfärder’ där valpen får styra intensitet till stor del men begränsat med ’koppelpromenader rakt fram längst vägar i ett bestämt tempo.’

Som rubriken lyder, hur långt ”kan” man gå med valp? Har en sheltie tik hemma på 14 veckor och har ända sen jag hämtat henne känt mig osäker kring hur mycket jag kan ta med henne ute, promenera, aktivera osv?
Vissa säger att en valp knappt får gå, medan vissa säger att man kan gå hur mycket som helst så länge valpen vill.
Vill ju inte gå för mycket så det blir dåligt för henne, men märker ju att hon älskar att vara ute och hänga med och visar sällan att hon är trött.

Gå så lång som valpen vill. Det som kan vara skadligt är om den tokrusar ex. vid lek med andra hundar så där bör man vara mer försiktig.

Inte ens ganska monoton motion innebär några skador så länge den inte sker i extrema mängder. Minst en har gjorts på detta och de har visat att inte ens ganska långa dagliga sträckor på löpband för valpar behöv er vara skadligt. Tvärtom till och med bra för brosk och leder så länge det inte blir extremt (flera mil per dag).

Mina har följt med på kortare joggingturer (cirka 2 km) i koppel från cirka 5-6 månader. Betydligt mer skonsam motion än lek med andra hundar exempelvis.

Har aldrig upplevt att mina kelpievalpar blivit fysiskt trötta av promenader ens vid 8 veckor. Alla tre hittills friröntgade i sina leder i vuxen ålder.

En sheltie på 14 veckor hade jag tagit med på långpromenader så länge den själv velat :)

Men helst mjuka underlag som stigar i skogen, asfalt är mindre bra

Varför? Skulle tro att för mjuka underlag (typ sand) är betydligt skadligare då töjs senor och ligament mycket mer.

De flesta hundar är så lätta i kroppen att de inte alls påverkas mycket av vilket underlag de går på rent slitagemässigt (förutom om de har känsliga trampdynor). Däremot så behövs ju kuperad terräng för att träna kroppskontroll, det får man mindre av på asfalt.

Enligt den enda studie jag sett där man undersökt hård motion av unga hundar så krävdes det flera mil med daglig cykling under uppväxten med valp/unghund för att det skulle bli skadligt för friska hundar. Efter det så har jag promenerat så långt vi känt för ibland och vilat när valpen var trött och med lugnare dagar i mellan.

Det är väl mer att en ska ta hänsyn till hur mycket en valp behöver sova och smälta intryck än att hur långt den får gå. Att strosa omkring i några timmar är ju inget stressigt. Men att tillbringa mycket tid i stressiga miljöer varje dag kan bli för mycket. Utifrån individ.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 953
Senast: tuaphua
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 978
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 542
Senast: fixi
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 309
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V