Hur mycket ''på tygel''?

Z

Zab

Hoppas jag inte lägger detta fel eller har missat en likadan tråd igen nu:P

Tänkte fråga er som rider distans, hur mycket vikt lägger ni på att hästen ska gå i form eller gå på tygeln?
Rider ni efter ''om den går i den takt och väg jag vill och slappnar av så blir det bra'' eller arbetar ni aktivt för att jobba ner den etc?
Rider inte själv distans och tänker nog aldrig tävla i det, däremot drömmer man ju om långa flerdagars ritter med tältning i skogen eller hos en bonde nånstans. Inte riktigt samma sak kanske men blir ändå nyfiken på hur ni gör. :P Mest van vid att harva runt på dressyrbanor (och ganska dålig på det) samt kortare uteritter utan särkild vikt på träning.. har inte häst själv nu heller. Usch vad långt det blev..men iaf, hur mycket vikt lägger ni på att hästen går i ''rätt form''? :)

Sv: Hur mycket ''på tygel''?

Alla gör vi olika och nu tävlar jag inte distans längre men gjorde det till förra säsongen.

Min häst rids regeblundet i dressyr/western och arbetas där på tygeln/under samling. Jag utför aldrig något i stilen med "jobbar ner den". Nu förstår jag att det inte var bokstavligt du menade men vill bara poängtera att jag inte anser att man kan tvinga en häst i form - form kommer av en naturlig viktförskjutning och medföljande lösgjordhet.

När jag red regelrätta distansträningar var målet att hästen ska arbeta i balans med frigjord rygg, dvs på tygeln men inte i någon speciellt föreskriven form på hals/huvud. Dvs fint stöd på tygeln och avslappnad i kroppen och med takt och balans.

Det är lättare att förstå motsvarigheten som kan komma av okunskap eller svårighet att få hästen att slappna av. Dvs - häst som går med huvudet högt, pullar mot tyglen, sänker ryggen, ligger på, spänner sig, ja osv... En sån häst drar lätt på sig skador och utvecklar muskulaturen felaktigt.

En distanshäst ska hålla i många år för en ganska rejäl ansträngning. Den måste vara väl genomgymnastiserade, rakriktad och balanserad både i sidled och längsled - dvs kunna flytta vikten bakåt.

När hästen är väl grundarbetad och klarar att bära sig själv så kan man rida ritter på lång tygel om man vill. Dressyr handlar ju inte om att ryttaren ska bära runt på hästen utan skola hästen till självbärighet. Om man inte har självbärighet men ändå låter hästen gå i eget tempo utan inverkan av ryttaren så KAN det leda till överbelastningar längre fram.

Det som kommit av distansåren är att jag ofta rider dressyr ute för att slippa harva dressyrbanan. Det går lika bra eller bättre att rida öppnor, slutor och skänkelvikningar längs en väg eller runt träd i skogen.

Hoppas du blev lite klokare men som sagt - detta är hur jag tänkte och hur jag gjorde.

/Camilla

Tack för svaret. :)
Jag blev mest nyfiken på hur man gör i distans, jag vet inte så mycket om det. Men själv kommer jag nog träna mycket klättring och gå runt utanför stigarna o lyfta på benen etc samt markövningar (för hand alltså, menar inte rida över bommar nu) för att få hästen stark.. Har ännu inte hittat någon som visar och får mig att förstå hur jag egentligen ska bära mig åt för att få hästen att bära sig och ''gå fint med huvudet'' utan att såga ner den (vilket ju inte ger bärighet utan mest krökt, spänd nacke), vilket nog är främsta anledningen till att jag avskyr och är usel på dressyr.. ._.
Men hoppas på om jag bara får hästen att bygga muskler på nåt sätt så klarar den sig utan skador...

Vill gärna höra hur fler gör:P

Jag tror att det är bra att släppa fokus på huvudet när man är osäker och istället fokusera på övningarna och hur hästen gör dem. Klättra och vara ute i kuperad terräng är jättebra styrketräning för hästar.

När det gäller dressyr så fokusera på takten och tempot, att du direkt från början av passet sätter upp ett bra travtempo med taktfasthet i din lättridning och jobba i det tempot på raka och böjda spår så ska du se att din häst snart söker sig nedåt framåt av sig själv. Ofta i kombination med frustningar och tydliga avslappningar i rygg och ben.

Jobba även mycket övergångar och tempoväxlingar så fokuserar du mer på bakdel/rygg och får automatiskt med huvudet.

Lycka till!

/Camilla

Tack! :D
Är så inkörd på det här huvudet och bakdelen och allting..vill bara släppa allt sånt nu så det är skönt att få höra lite att det inte är så jätteviktigt med huvudet så länge man tränar muskler och allt annat än just formen när man rider.. vill ju att ddet ska komma av sig själv efter hand..

Många visningar, få svar? :(
Vill ju veta hur ni gör, folk brukar väl vilja prata om sig själva? :P

?
Rider ni efter ''om den går i den takt och väg jag vill och slappnar av så blir det bra'' eller arbetar ni aktivt för att jobba ner den etc?

"Jobba ner"? Hemskt uttryck som inte finns i distansvärlden:eek:

Hästarna ska gå i form, dvs självbäriga. Vissa gör inte det men det är inget som har med distans att göra.

Ingen häst (eller ryttare framför allt!) orkar gå i "dressyrform" under en hel ritt, och det är inget vi eftersträvar.

När vi inte tävlingsrider så rider de flesta för tänare i andra discipliner, t ex dressyr.

Distans och distansryttare är i grunden inte speciellt annorlunda jämfört med andra välridande ryttare.

Mvh QP

Hur jobbar ni(läs ''du'' :P) för att få bärigheten? Med vanlig dressyr, AR, mycket i skog och mark? Eller bara håller tummarna, bygger muskler på andra sätt än genom att just jobba med formen, för att hästen sen själv ska bära sig? Jag vet eg. inte mycket om hur man får hästen att bära sig, rent praktiskt, då jag olyckligtvis mest blivit lärd att försöka dra ihop dem (eller också är jag för korkad för att fatta bättre :P) Men som du säger..en häst orkar inte gå i dressyrform hela tiden, så hur får du bärigheten utan den, formen alltså? (Vad jag har hört går hästen alltid i ''dressyrform'' så fort den bär sig.. har haft svårt att tro på det dock)
Vill gärna höra mer, och från andra också.:)
Kan förståss inte tvinga nån att svara, jag kan bli lite jobbig i min iver att höra allt, upptäckte ju precis ett rid-område som jag inte vet ett smack om :P (distans alltså)

Det är mycket viktigt att hästen går i rätt form och balanserar upp sig själv och ryttaren. Med det är inte sagt att den måste gå på tygeln. Det är några år sedan nu som jag tävlade distans mer aktivt. Numera kanske det bara blir någon ritt om året.

Då fanns det alltför många hästar som gick i en dålig form (min egen okunskap inkluderad), med ryttare som halkade extremt på sned när de blev trötta osv.

Framförallt avslöjar sig obalansen när man travar sin häst utför. Då vill man ju se en häst som bromsas in och trampar under sig och inte en som slänger sig nerför backen på frambenen. Vilket då var väldigt vanligt. Det är vansinnigt lätt att säga allt om hur man skall träna sin häst och rida den på tävling och en annan att faktiskt göra det. Mycket tror jag också handlar om att många ryttare överskattar sin egen form. Tror att det inte behövs varken egen konditions- och styrketräning, då man ju både mockar och rider så mycket. Sedan tror man att man skall orka genom 12 mil, utan att egentligen ha ett eget flås eller egna vältränade mag- och ryggmuskler.

Numer tror jag att medvetenheten om att även dressyrrida sin häst och om centrerad ridning är mer utbredd och att det inte ser lika illa ut längre. Även har man börjat tala mer om ryttarens egen form. När jag tävlade sades det att det räckte att träna två hästar för att ryttaren skulle vara i form. Fast egentligen vet jag inte hur det ser ut ute på banorna, då jag numer mest ser ekipagen när de är inne på tävlingsområdet då jag mest varit med och arrangerat på senare tid.

Är nyfiken på att höra från de som varit med ett tag, hur de ser på läget i dag jämfört med för 5-6 år sedan?

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Jo..det är svårt.. jag gör mitt bästa:P Tänker själv inte tävla, men vill att hästen ska klara långa turer i skogen ändå:P Tack! ^_^

Jo..det är svårt.. jag gör mitt bästa:P Tänker själv inte tävla, men vill att hästen ska klara långa turer i skogen ändå:P Tack! ^_^

Ta hjälp av en bra tränare så får du svar på de flesta av dina frågor. Du verkar ju intresserad och ambitiös så det är klart du ska gå vidare i din utbildning.

Mvh
QP

Ska bara skaffa jobb och pengar..>_> farsgubben kommer betala det hästen m.m. kostar fram tills dess, men knappast tränare.. När jag har pengar kommer jag nog söka någon AR tränare som jag kan ha förtroende för. Jag tror att det är en bra grund om man mixar lite med allt annan man tycker och känner. :)

Visst vill jag lära mig mer hela tiden..men är inte tävlingsintresserad ändå :P Hade iofs alltid varit kul att kunna visa upp en musklad, självbärande häst som lyssnar för minimala hjälper och trivs bra med sitt liv, så småningom. :)

Jag har inte tävlat distans men hade tidigare ett arabsto som gått till och med SM i distans (enligt ägaren...). Men mitt mål var bara att ha en fint musklad och glad häst - ungefär så som du vill!

Med hjälp av en dressyrtränare lärde jag mig att trycka på hennes knappar och med mycket långa ritter med massor av skritt och långa travpass så byggde vi upp en bra grund. Även endel klättring, först enklare backar och senare i skidbacke. Provade att hoppträna men det var visst inte vår grej, vägrade kanske 20 ggr på en lektion :angel:
Till slut kunde jag lägga ett relativt högt tempo i trav, låta henne sträcka lite på sig med ändå ha kontakt med munnen och bara hålla om och plocka lite lätt - vips så gick hon med höjd rygg och lågt huvud, lätt böjd hals, i en form hon tydligen älskade att jobba. Hon frustade glatt och efter ett tag hittade hon alltid den formen av sig själv. Man kunde verkligen känna påskjutet bakifrån. Vi blev mer balanserade båda två med all träning och i slutet så red jag i princip alltid i någon slags samlad form, helst den långa och låga. Hon började få en fin överlinje och var hur uthållig som helst, alltid pigg på arbete och allmänt glad.

Det var en liten berättelse, något kanske du fick ut av den:) Jag tror det kommer gå jättebra för dig och din blivande häst, bara du hittar en du passar med och en bra tränare eller två =)

Ja, det är ju en uppmuntrande historia! :D
Precis vad jag önskar för mig och min häst ju. ^_^

Jag har inte tävlat distans men hade tidigare ett arabsto som gått till och med SM i distans (enligt ägaren...). Men mitt mål var bara att ha en fint musklad och glad häst - ungefär så som du vill!

Med hjälp av en dressyrtränare lärde jag mig att trycka på hennes knappar och med mycket långa ritter med massor av skritt och långa travpass så byggde vi upp en bra grund. Även endel klättring, först enklare backar och senare i skidbacke. Provade att hoppträna men det var visst inte vår grej, vägrade kanske 20 ggr på en lektion :angel:
Till slut kunde jag lägga ett relativt högt tempo i trav, låta henne sträcka lite på sig med ändå ha kontakt med munnen och bara hålla om och plocka lite lätt - vips så gick hon med höjd rygg och lågt huvud, lätt böjd hals, i en form hon tydligen älskade att jobba. Hon frustade glatt och efter ett tag hittade hon alltid den formen av sig själv. Man kunde verkligen känna påskjutet bakifrån. Vi blev mer balanserade båda två med all träning och i slutet så red jag i princip alltid i någon slags samlad form, helst den långa och låga. Hon började få en fin överlinje och var hur uthållig som helst, alltid pigg på arbete och allmänt glad.

Det var en liten berättelse, något kanske du fick ut av den:) Jag tror det kommer gå jättebra för dig och din blivande häst, bara du hittar en du passar med och en bra tränare eller två =)

Bara en liten varningens ord vad det gäller den långa och låga formen när det gäller att verkligen tävla och träna distans ordentligt. Denna form är utmärkt när man bygger upp häst, framförallt för att bygga en stark rygg, då gärna i kombination med klättring/dressyr. Vill man dock ligga och träna och tävla i mil efter mil så bör man inte låta hästen ligga i en lång och låg form. Denna är bra för att välva ryggen, men lägger också hästen på frambenen. Det är först när hästen går vidare till en högre samlad form som hästen kommer av frambenen. Denna höga form leder dock till ett högre frambenslyft (dressyrlyft) som inte är önskvärt för en ekonomisk gångart för distans.

Faktum är att den fria formen är den mest ekonomiska och bästa för distanshästen när det går och går. Insamling vid nedförsbackar och när hästen är lite trött och behöver stöd. Men för övrigt fri i hals och kropp att balansera sig själv.

När hästen genom allsidig träning ridits igenom både lång och låg och lång och hög, klättrats och gått lång och långsam trav länge, så hittar hästen en högre form, av frambenen och med välvd rygg utan att för den del behöva lyfta frambenen oekonomiskt.

Hälsning Maja

Innebär detta att en häst som tränats till en stark rygg av sig själv kommer hitta en form som både är ekonomisk och avlastar framdelen? (utan att för den skull se ut som en tävlande dressyr häst).
Vill kunna rida min häst på lös tygel, utan att den krullar upp sig för mycket men utan att den överbelastar någonstans. Hur det sen ser ut struntar jag i så länge hästen håller..

Innebär detta att en häst som tränats till en stark rygg av sig själv kommer hitta en form som både är ekonomisk och avlastar framdelen? (utan att för den skull se ut som en tävlande dressyr häst).
Vill kunna rida min häst på lös tygel, utan att den krullar upp sig för mycket men utan att den överbelastar någonstans. Hur det sen ser ut struntar jag i så länge hästen håller..

Jag tror, märk väl tror, att distanshästar som rids i varierad form och får chans att även ridas för att stärka ryggen regelbundet hittar en högre form, med avlastade framben, utan att för den del behöva gå i den högre dressyrformen. Det kanske inte under själva ritterna är den optimala formen för att välva ryggen och bära upp ryttaren, men är ryggen stark så klarar hästen det fint. Bättre det än att man belastar frambenen för mycket i en lägre form.

Hälsning Maja

tja..fär väl göra mitt bästa och hålla tummarna.. :)

Kastar mig in (första gången i detta forum).
Läste någon annan stans att man kan förstöra skritten hos en häst genom att rida den "fritt", och att man alltid ska antingen rida den lång och låg, eller samlad på tygeln (kanske dressyrformen man menade?).
Väldigt intresant tråd för mig, som verkar tänka lite som trådskaparen...

Har svårt att ta det till mig, med att förstöra skritten, om jag inte hör ett mycket bra resonemang för det :P

Däremot kan jag tänka mig att om man rider en häst i skritt, på tygel och med stilla hand (som man ofta får lära sig att man alltid ska ha) så blockerar man hästens naturliga rörelse med huvudet som den har i skritt, vilket kan få den att knäcka av i nacken, släppa samlingen och mer nicka med huvudet (nosen in och ut från bringan, istället för upp och ner)... kanske.

Liknande trådar

Hästmänniskan Dottern har en egen ponny som hon tävlar på hobby nivå. Ingen elit satsning men vi har kuskat runt nästan varannan helg i sommar på...
2
Svar
38
· Visningar
4 582
Senast: nejlica
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst förhoppningsvis under nästa år då jag nyligen börjat nytt jobb som kommer ta lite mer tid i anspråk. Dessutom...
Svar
19
· Visningar
2 519
Hästvård Jag kommer att ringa veterinär, men känner mig lite ensam och utan support i mitt hästägande för tillfället så det skulle vara väldigt...
2
Svar
29
· Visningar
4 849
Senast: mackan
·
Distans Hej alla distansnördar. Nu när ponnyhästen och jag är på sommarkollo har vi obegränsade sträckor med grusvägar att rida på vilket gör...
Svar
4
· Visningar
4 046

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka