Hur mycket ''på tygel''?

Sv: Hur mycket ''på tygel''?

''Verkar tänka lite som trådskaparen''?
Hur menar du nu, jag har mycket svårt att identifiera mig med den tanken:P (om skritten..eller hur tänker du?)

Jag vill rida en häst helt fritt helst, men ändå känna mig säker på att jag inte sliter ut den, oavsett om den går i form eller inte.. så tänkte jag att i distansen går ju hästarna mycket och borde hålla länge, men de går ju inte som på tävlings dressyr, så kom frågan upp.:)

Senast ändrad av en moderator:

''Verkar tänka lite som trådskaparen''?
Hur menar du nu, jag har mycket svårt att identifiera mig med den tanken:P (om skritten..eller hur tänker du?)

Jag vill rida en häst helt fritt helst, men ändå känna mig säker på att jag inte sliter ut den, oavsett om den går i form eller inte.. så tänkte jag att i distansen går ju hästarna mycket och borde hålla länge, men de går ju inte som på tävlings dressyr, så kom frågan upp.:)

Det andra stycket identifierar jag mig med till fullo.:) Det första var bara en reflektion ang den tråd som finns på dressyrforumet som handlar om huruvida det är möjligt att förstöra skritten, och där någon påpekade det jag citerade:
"Har däremot jobbat åt en tjej som red Intemedier o S:t George och när jag red hennes hästar var det absolut förbjudet att rida på halvlånga tyglar i skritt. Antingen hellång tygel eller på tygel annars förstörde man skritten ansåg hon....... jag vet inte Men jag tycker det ligger lite i det."

Är mycket intresserad av hur man ska arbeta hästen, särskilt som jag har en islandshäst, och det verkar som att de är svåra att rida i former som är ändamålsenliga (eftersom de har så långt undertramp - även utan att bäckenet behöver vinklas, och om det vinklas så kanske det blir än svårare, åtminstone i tölten...). Försöker hänga med i resonemangen kring lång och låg, djup och rund, rollkür,mm mm, och bilda mig en uppfattning om när, varför och hur.

Jag vill också kunna göra långa ridturer utan att slita på hästen, och är helt ointresserad av att tävla (är en gubbe över 50, som bara ridit i ett par år).

Aha!
Jag har läst en hel del vettiga tankar (varvat med en hel del anatomi lektioner...tur att man redan sstuderat lite anatomi) på en sida skriven av en dresyr ryttare..gillar sällan dressyr :angel: men den här verkar värd att läsa.. bara synd att det är på engelska.. http://www.sustainabledressage.net/index.php (får man länka så här? O_o)
Men det har hjälpt mig att bilda mig en uppfattning om allt med på tygel, bakom lod, rollkur (tja..har aldrig tyckt att det sett bra ut) olika former, hjälptyglar med mera..
Men det är ju jättesvårt alltihop ändå, så mycket med känsla.. Jag har tänkt hitta en AR tränare, när jag får pengar och egen häst, och få hjälp att bygga muskler och träna där. Jag har nämligen blivit imponerad av det jag sett och hört och provat inom just AR, sen när jag rider långritt i skogen har jag ingen lust att rida i en så..ansträngande.. form.. så kom jag på distansen här..x) Mixar gärna lite allting liksom :P

Och fram tills jag har tränare (och efter det så klart) så kan jag ju diskutera saker här och se om jag lär mig nåt nytt:P

Kastar mig in (första gången i detta forum).
Läste någon annan stans att man kan förstöra skritten hos en häst genom att rida den "fritt", och att man alltid ska antingen rida den lång och låg, eller samlad på tygeln (kanske dressyrformen man menade?).
Väldigt intresant tråd för mig, som verkar tänka lite som trådskaparen...

När du talar om att förstöra skritten så handlar det om den skritt som bedöms av en dressyrdomare. Faktum är att jag hört raka motsatsen att för mycket skritt i form, förstör dressyrskritten.

Distanshästen behöver ha en skritt med lång pendlande hals där stegen tas ut till max. Framförallt i uppvärmningen inför träning och tävling, vill man värma upp hästen i denna skritt, där den tar ut steget mer och mer ju längre uppvärmningen går för att sedan övergå i jogg.

När det gäller skritten och distans så spelar den en mycket mindre roll. Skritten är inte en gångart som används och behövs utvecklas inom distansen. Skrittar gör vi inte på banan under tävling.

Hälsning Maja

Intressant med era val av avatarer. Cristobal har valt en där hästen går i en lång och låg form och belastar frambenen, medan Zab valt en där hästen går i en lång och hög form som avlastar frambenen. Båda formerna är mer inriktade på dressyrridning än distans. Därmed är inte sagt att inte en distanshäst skall gå i dessa former för att stärka kropp och balans ibland. Målet med alla hästar är att de skall bära sig i den högre formen. Fast under en distanstävling behöver hästen en friare form.

På min avatar ser ni en fd galoppör som när bilden togs jag haft i någon vecka. Här har ni en häst som spänner sig oerhört, med lyftat huvud (för att kunna speja långt efter faror) och som jag nu håller på att arbeta ner i lång och låg form. Därmed inte sagt att han alltid måste gå så.

Nedan ser ni min andra häst, som bär sig i en lång och hög form för första gången efter att jag haft honom i ca. ett halvår. Dressyrträning som ett led i utbildning av en distanshäst.

MVC00034-1.jpg

Nedan ser ni en annan häst som travar på i en mer ändamålsenlig friare form för distansträning och tävling.

MajaCalil.jpg

Så med andra ord finns det ingen absolut och alltid rätt form för hästen. Det viktiga är att man kan rida hästen i olika typer av form, den form som för tillfället passar ändamålet. En häst som hoppas behöver bära sitt hals och sitt huvud på ett annat sätt än en som går dressyr. Detta för att hopphästen väl skall se hindret och kunna taxera sitt hopp rätt. Inte en ändamålsenlig form till att bära upp ryttaren.

AR är en dressyrform som är oerhört intressant och det är mycket vackert att titta på hästar som kommit långt inom AR. Däremot så vill man inte att en distanshäst skall ha byggt muskler för de mest avancerade rörelserna inom AR. Då bygger nämligen hästen muskler som en tyngdlyftare, en tyngdlyftare har inte muskler för marathonlöpning.

Hälsning Maja

Intressant med era val av avatarer. Cristobal har valt en där hästen går i en lång och låg form och belastar frambenen, medan Zab valt en där hästen går i en lång och hög form som avlastar frambenen. Båda formerna är mer inriktade på dressyrridning än distans. Därmed är inte sagt att inte en distanshäst skall gå i dessa former för att stärka kropp och balans ibland. Målet med alla hästar är att de skall bära sig i den högre formen. Fast under en distanstävling behöver hästen en friare form.

På min avatar ser ni en fd galoppör som när bilden togs jag haft i någon vecka. Här har ni en häst som spänner sig oerhört, med lyftat huvud (för att kunna speja långt efter faror) och som jag nu håller på att arbeta ner i lång och låg form. Därmed inte sagt att han alltid måste gå så.

Nedan ser ni min andra häst, som bär sig i en lång och hög form för första gången efter att jag haft honom i ca. ett halvår. Dressyrträning som ett led i utbildning av en distanshäst.

MVC00034-1.jpg

Nedan ser ni en annan häst som travar på i en mer ändamålsenlig friare form för distansträning och tävling.

MajaCalil.jpg

Så med andra ord finns det ingen absolut och alltid rätt form för hästen. Det viktiga är att man kan rida hästen i olika typer av form, den form som för tillfället passar ändamålet. En häst som hoppas behöver bära sitt hals och sitt huvud på ett annat sätt än en som går dressyr. Detta för att hopphästen väl skall se hindret och kunna taxera sitt hopp rätt. Inte en ändamålsenlig form till att bära upp ryttaren.

AR är en dressyrform som är oerhört intressant och det är mycket vackert att titta på hästar som kommit långt inom AR. Däremot så vill man inte att en distanshäst skall ha byggt muskler för de mest avancerade rörelserna inom AR. Då bygger nämligen hästen muskler som en tyngdlyftare, en tyngdlyftare har inte muskler för marathonlöpning.

Hälsning Maja

min häst och jag gör levader, och vi tävlar än så länge distans upp till 80 km, men sikte på 120 km i sommar... jag ser det inte som ett problem att han skulle få för mkt muskler, inte i dagsläget iaf. dock klarar han inte riktigt av piaffen i den kondition han är i idag... sen kan jag väl inte säga att jag övar det här mer än 1 gång i månaden kanske, men ändå... han har ändå muskler till att göra det...

Hehe, sanningen bakom min avatar; jag filmade mig själv när jag red (eller försökte rida) en travare i lite dressyr, bara få formen. Han tittade bara rakt upp hela tiden utom denna tiondels sekund på hela ridpasset. Man ser väl att baken knappt är med, och jag står upp i nån konstig lättridning (har svårt att sitta ner på den hästen) men det ser ju liiite avancerat och halvsnyggt ut, såå.. (jag tycker faktiskt att krökta nackar är snyggt..inte om det är spänt och framtvingat egentligen, men.. x)
Jag är dålig på dressyr, minst sagt, tycker inte om det heller. Vill lära mig AR och träna hästen i det för att göra den följsam och ge bärighet, men jag kommer inte rida den i någon form alls för det mesta, iaf inte när den väl lärt sig hur den ska bära sig själv bekvämt... eller något. Jag vill bara ha en häst som håller, och jag har mist förtroendet för ''vanlig'' dressyr, så jag söker ett alternativ (AR) som kan passa mig bättre när jag vill ge hästen styrka och bärighet, bara så den inte går sönder.. Just nu rider jag inte AR utan studsar mest runt på travaren å bilden eller andra hästar som jag får tag i :) Jag vill mixa det bästa av allt tillslut för att få en hållbar och glad häst, och för att jag själv ska trivas. Allra mest lär det bli skogsmulle ridning, kanske med någon inflikad dressyr lite ibland, mellan träden eller nåt..
Intressanta tankar dock..

Hehe, sanningen bakom min avatar; jag filmade mig själv när jag red (eller försökte rida) en travare i lite dressyr, bara få formen. Han tittade bara rakt upp hela tiden utom denna tiondels sekund på hela ridpasset. Man ser väl att baken knappt är med, och jag står upp i nån konstig lättridning (har svårt att sitta ner på den hästen) men det ser ju liiite avancerat och halvsnyggt ut, såå.. (jag tycker faktiskt att krökta nackar är snyggt..inte om det är spänt och framtvingat egentligen, men.. x)
Jag är dålig på dressyr, minst sagt, tycker inte om det heller. Vill lära mig AR och träna hästen i det för att göra den följsam och ge bärighet, men jag kommer inte rida den i någon form alls för det mesta, iaf inte när den väl lärt sig hur den ska bära sig själv bekvämt... eller något. Jag vill bara ha en häst som håller, och jag har mist förtroendet för ''vanlig'' dressyr, så jag söker ett alternativ (AR) som kan passa mig bättre när jag vill ge hästen styrka och bärighet, bara så den inte går sönder.. Just nu rider jag inte AR utan studsar mest runt på travaren å bilden eller andra hästar som jag får tag i :) Jag vill mixa det bästa av allt tillslut för att få en hållbar och glad häst, och för att jag själv ska trivas. Allra mest lär det bli skogsmulle ridning, kanske med någon inflikad dressyr lite ibland, mellan träden eller nåt..
Intressanta tankar dock..

Jag som trodde att din avatar med var en teckning. Jag tycker att travaren i din avatar vinklar in sitt bakben så fint under sig på bilden. Vid en snabb titt så ser du ut att ha en utmärkt lodrät sits.;)

Gå du och lär hos en akademisk tränare. Själv tror jag att det är nyttigt att lära från grunden hos någon med lite annan inställning till det här med att ha hästen på tygeln. Genom AR och bland vissa westerntränare får man lära sig att få ner hästen i en låg form utan att ha en stenhård kontakt med hästens mun. Det som man då kan förlora är motorn i bakkärran dock. Så att lära från olika discipliner tror jag är bra.

Hälsning Maja

hehe, har redigerat den lite i photoshop, bara färgerna och ritat dit glansdagrarna.. Min sits har blivit bättre! Innan satt jag i stolsits och lutade mig framåt..nu sitter jag rakt med ryggen iaf..XD

Ja, som jag sagt har jag mist förtroendet för ''vanlig dressyr'', och AR verkar passa mig bra. Jag ska träna det så fort jag har möjlighet, och sen mixa ihop det jag lär mig till en fin soppa..x) (tur att man inte vill tävla, då kan man ju mixa ihop allt hur man vill så länge både hästen och ryttaren trivs och mår bra)

När du talar om att förstöra skritten så handlar det om den skritt som bedöms av en dressyrdomare. Faktum är att jag hört raka motsatsen att för mycket skritt i form, förstör dressyrskritten.

Distanshästen behöver ha en skritt med lång pendlande hals där stegen tas ut till max. Framförallt i uppvärmningen inför träning och tävling, vill man värma upp hästen i denna skritt, där den tar ut steget mer och mer ju längre uppvärmningen går för att sedan övergå i jogg.

När det gäller skritten och distans så spelar den en mycket mindre roll. Skritten är inte en gångart som används och behövs utvecklas inom distansen. Skrittar gör vi inte på banan under tävling.

Hälsning Maja

Hur gör du då i uppvärminingen för att få lång pendlande hals? Driver du med lösa tyglar?

Liknande trådar

Hästmänniskan Dottern har en egen ponny som hon tävlar på hobby nivå. Ingen elit satsning men vi har kuskat runt nästan varannan helg i sommar på...
2
Svar
38
· Visningar
4 582
Senast: nejlica
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst förhoppningsvis under nästa år då jag nyligen börjat nytt jobb som kommer ta lite mer tid i anspråk. Dessutom...
Svar
19
· Visningar
2 519
Hästvård Jag kommer att ringa veterinär, men känner mig lite ensam och utan support i mitt hästägande för tillfället så det skulle vara väldigt...
2
Svar
29
· Visningar
4 849
Senast: mackan
·
Distans Hej alla distansnördar. Nu när ponnyhästen och jag är på sommarkollo har vi obegränsade sträckor med grusvägar att rida på vilket gör...
Svar
4
· Visningar
4 046

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka