Hur mycket orkar en shettis?

Sv: Re: Hur mycket orkar en shettis?

Tycker att det är intressant att just hingstar kan bära 60 kg, men ston och valacker kan bära max 50 kg i alla gångarter. Vad baserar du det på, har det gjorts någon forskning i ämnet?

Vet att det är en gammal tråd, men måste få höra en förklaring på varför 50 kg är max för ston och valacker. Okej att många hingstar är bättre musklade än ston och valacker, men jag tycker att det är en grov generalisering att säga att de klarar 10 kg mer på ryggen. Och som sagt, hur kom du fram till just de siffrorna?

Jag funderar på att ta en shettis på foder. Jag har mest tänkt att köra och gå på promenader i skogen med den, samt pyssla om den väldigt mycket. Men jag undrar om jag kan rida lite lätt på den några dagar i veckan. (2-3 ggr) Jga väger kanske 40-45 kg och är 155 cm lång. Går det?

Jag funderar på att ta en shettis på foder. Jag har mest tänkt att köra och gå på promenader i skogen med den, samt pyssla om den väldigt mycket. Men jag undrar om jag kan rida lite lätt på den några dagar i veckan. (2-3 ggr) Jga väger kanske 40-45 kg och är 155 cm lång. Går det?

Ja det är helt okej för dig att rida på den. :)

Sv: Hur mycket orkar en shettis?

Viktmässigt är det inga problem för dig att rida den lite då o då

Sv: Hur mycket orkar en shettis?

Hejhopp här var det en gammal tråd men jag blev lite fundersam här... Om en häst ska orka en viss tyngd regelbundet/då och då eller bara nångång sällan så tycker jag ändock att hästen ska vara regelbundet tränad med samma vikt...

Hellre tränad till den vikten regelbundet än att sitta upp nångång då och då och rida. :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 613
Senast: Ceta
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 740
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 890
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 173
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka