Hur mycket orkar en shettis?

F

fluff

Jag menar både på ryggen, och att dra. Jag har hört att man ska väga max 50 kg om man ska rida, stämmer det? Orkar de dra en vuxen människa? Jag är mest nyfiken, vi har ju vår trogna c-ponny.
Fluff

Jag har hört max 40 kg på ryggen om ryttaren rider shettisen regelbundet och den orkar absolut dra en vuxen människa. Shettisen drar väl 1,5 ton tom, fast det kan väl knappast rekommenderas ;) Men en vuxen + kärra är inga problem

Vad trevligt, då kan jag ju köra runt med en liten shettis, så gulligt.Jag får väl skaffa en som sällskap till gamlingen.
Fluff :bump:

MYCKET MER än du tror! :)
Fast det är väldigt individuellt också.
Jag har en shettis som jag själv lätt kan rida ut en halvtimme i skogen i alla gångarter, OM jag skulle vilja det. Och jag är ingen lättviktare direkt... :crazy: (ska dock tillägga att jag inte gör det nuförtiden, men jag HAR gjort det nån gång tidigare)
Har testat att sitta på de flesta shettisar jag haft och merparten av dem har orkat bära upp mig. Men någon enstaka har tyckt att jag är alldeles för tung och då märker man det direkt. (och kliver naturligtvis av igen!!)

Kanske bör man dock inte rida regelbundet på dem om man väger bortåt 60-70 kg eller mer...

Vad gäller hur mycket de orkar dra så är en hel familj + fyrhjulsvagn inga större bekymmer! :D
En ponny jag hade för många år sen drog LÄTT 3 vuxna och 4 barn ut på utflykt i skogen! Samma ponny användes av sina nästa ägare mest som ponnytravare, men vid några tillfällen var de (= hela familjen = 2 vuxna + 2 storvuxna söner) ute och körde "långtur" i skogen tillsammans med andra familjer med betydligt större hästar. De stora pållarnas hussar tyckte att hästarna behöde vila efter några km, varpå shettisens husse svarade att "Tja, vila ni om ni behöver, VÅR häst behöver det inte...

Shettisar ÄR otroligt starka för sin storlek!
Kom ihåg att de faktiskt använts av vuxna ryttare på Shetland och som starka bärare i kolgruvorna - gissar att kolet inte är särskilt lätt heller...

Jag har provridit barnens shettis i skritt. :eek: Mest för att kolla hur han svarade mot hjälperna. Det tog ett par minuter och jag väger 50 kg.

Kom ihåg att de faktiskt använts av vuxna ryttare på Shetland och som starka bärare i kolgruvorna - gissar att kolet inte är särskilt lätt heller...
/citat]

Visst var det så, men hur tror Du dessa stackare mådde efter denna behandling. Åldern var inte hög på dessa shettisar och de flesta blev både blinda och förstörda för livet.

Denna fråga har varit uppe många gånger och man blir bara ledsen över att läsa hur folk behandlar sina små ponnier.

Shettisar är väldigt starka djur, men de är inte några superhästar som kan bära och dra enorma vikter.

En shettis anser jag inte ska bära med än max 35 kg på ryggen. Ev. om ponnyn är stor och välmusklar så kan man väga 40 kg men då ska ponnyn jobba i rätt form och bära upp ryttren på rätt sätt.

Visst kan man sitta några minuter på ponnyn och väga för mkt men jag ser varken nöje eller anledning till att rida en så liten ponny om man är lång eller väger över 35-40 kg.

Att Du Ameo har ridit flertalet av dina ponnyer utan att de klagat betyder ju inte att ponnyerna tycker att det är ok. Många kanske kämpade på i det tysta för att göra dig till viljes.

Hade mina shettisar fått upp för mkt på ryggen hade de troligen åkt av med dunder och brak. Dessa ponnyer är/var även väldigt vältränade och väluppfostrade.

Att dra klarar de en hel del som ni skriver ovan, men de liksom halvblod måste tränas i att dra och arbeta. Jag har själv kört ut mina ponnyer i skogen med ett last ungar på vagnen, men de har naturligtvis blivit tränade i att dra tungt.

Självklart klarar de att dra en hel last med ungar/vuxna, men de måste ha konditionen och styrkan för att själva kunna njuta av körturen.

Låt Era shettisar bära en propotionsenlig ryttare så får ni en ponny som njuter av livet under 23-35 år!

Att Du Ameo har ridit flertalet av dina ponnyer utan att de klagat betyder ju inte att ponnyerna tycker att det är ok. Många kanske kämpade på i det tysta för att göra dig till viljes.
Jag anser mig nog ha såpass mycket förmåga att bedöma mina hästars reaktioner att jag tror mig veta att ingen av dem har haft något emot detta. :)
Däremot har jag aldrig sagt att det är något jag gör eller har gjort regelbundet eller på otränade hästar, varken att rida dem eller köra dem med lite tyngre lass.
Att utgå ifrån att man gör så är att totalt döma ut folks vett över huvud taget, anser jag. Shetlandsponnyer är HÄSTAR precis som alla andra gnäggande varelser och INGEN annan häst skulle man väl få för sig att ta ut på ett lite "hårdare arbete" utan att den är tränad för det, om man har någovett i skallen alls. Så varför skulle man göra det med shetland?
(om du läser det jag skrev ovan en gång till så ser du dessutom att jag skrivit att jag testat att SITTA på de flesta av mina shettisar, det är SKILLNAD att SITTA på dem en kort stund eller att RIDA på dem... Sen kan jag ju tillägga att det varit de större ponnysarna jag suttit på. Jag har även haft mindre ston, som lämnat relativt små avkommor, DEM har jag INTE suttit på...)

Men vill du att dina shettisar ska bära myggr på ryggen och är nöjd med det så tycker jag att du ska fortsätta med det! :) Var och en blir salig på sin tro!
Men anklaga inte mig för att göra något som skadar mina djur, för det vet du ingenting om!

Jag väger 68 kg och har ridit ca 3 ggr på en väns shettis !
Han orkar, men man rider ju ingen längre sväng ! Man märker ju om
hästen orkar eller inte ? eller ??

och vissa shettisar kan faktiskt behövas ridas till av lite tyngre ryttare (nu menar jag inte lika tunga som mej)

/Kate

Nu måste jag protestera lite!

En shettis kan lätt regelbundet bära en ryttare på 40 kg! Däremot en minishettis ska man inte väga mer än 35kg för att rida regelbundet tycker jag.
Sägs det inte att en shettis KAN bära en vuxen man på 80kg 80km i något kuperad terräng?
Min shettis bockar som en toke om ryttaren väger ett gram mer än 40kg! Antagligen för att han inte är van att bära mer & för att han då MÅSTE bära sig själv oxå! Ruskigt jobbigt! :rofl: (Det händer att han kör samma sorts bocksprång med min 20kg tunga lilla syster som han gör med mig!) Men när han brukar vara bråkig & bara busar & bockar av sina ryttare så slänger jag mig upp (väger 49kg). då får han banne mig bocka hur mycket han vill, men en sak ska han ha klar för sig & det är att mig får han inte av! Så efter att han har bockat & kört sina knep en stund så lugnar han ner sig & den riktiga ryttaren får hoppa upp igen. DÅ är han SNÄLL SOM ETT LAMM! Han får helt enkelt skylla sig själv om han ska hålla på & dumma sig! Jag kanske ska tillägga att detta är en mycket vältränad & musklad ponny på 103cm & när jag sätter mig på honom så arbetar han med bakben & ryggmuskler perfekt med mycket fin samling.
& ibland är det faktiskt nödvändigt att säga åt dessa små ponnyer hur de faktiskt ska bete sig! Det är faktiskt (hoppas jag annars är de väl anorektiker) bara barn som rider shettisar & då MÅSTE hästarna kunna sköta sig!

Maxvikt jag skulle slänga på en shettis för regelbunden träning en kortare tid (tillridning som ex.) är 50kg. Annars är det 40kg ca.

:banana: :bump:

För att få tävla shettis i hoppning,dressyr osv så FÅR du väga 40 kg och ibland väger de små liven mer tom men ser det bara bra ut så är det ingen som reagera och 40 kg är ingetting för en shettis som är välmusklad och tränad., och oftast för att du ska få en shettis till att kunna gå LB och La dressyr så kan det behövas en lite äldre större ryttare som kan lära ponnyn det. För de små liven kan faktiskt tävla i Dressyr med bra resultat jag vet, de kan göra galoppombyten,skänkelvikningar och bakdelsvändningar osv osv men då behöver de utbildas med precis som vilken annan häst som helst .... :banana:

Jag vet att man får väga 40 kg för att få tävla shettis. Jag har själv tävlat i svår klass med mina i körning och två av dem är även utbildade upp till m.svår klass i riden dressyr, men de har bara tävlat LB dressyr med segrar bland b -ponny.

Jag har haft en ryttare på 11 år, 32 kg, som red honom tidigare. Nu har hon växt ur honom. Han går öppna,sluta, bak- och framdelsvänidning, skänkelvikningar, galoppombyten ner till var tredje och påbörjad piaff. :smirk: Så ja jag vet att de kan vara väldigt duktiga i dressyr.

Då jag som är för stor för dessa utbildar dem genom tömkörning och sen slänger jag upp en liten ryttare som sen lär den från ryggen. Det behövs ingen styrka/tyngd att rida en shettis om den är rätt utbildad. Sen är det ju svårt att hitta en duktig ung ryttare. Men då jag är väldigt noga med mina så är det värt att leta. :) och än så länge har jag hittat ny när det varit dags.

Varför man som vuxen vill sitta på eller rida ut på en ponny som är en meter över havet är för mig oförståerligt!
Men vill Ni roa er med de så är det helt upp till Er. Själv har jag mina för att köra med och sen har jag en liten ryttare som tävlat dem i dressyr, hoppning och galopp. När jag blir ridsugen så tar jag en av de stora hästarna och rider ut en sväng.

Men vill du att dina shettisar ska bära myggr på ryggen och är nöjd med det så tycker jag att du ska fortsätta med det!

Ja, det ska tänker jag verkligen fortsätta med. Det kanske är i myggornas vikt som framgångarna kommer. :) Vem vet? En glad och nöjd ponny/häst presterar därefter.

Jag sa inte att jag som vuxen sitter och rider på mina utan jag sa att oftast så får man ta ett litet äldre barn (tonåring) till hjälp när man inte kan göra mer från marken. Mina ponnyer körs, nån går på travet. Du kan inte läsa in något som jag inte har skrivit...Många barn som är i den åldrn som är lagom till att rida shettis är inte så utbildade som jag vill ha dem för även om hästen kan det från marken så är det inte samma sak som att ha en ryttare som inte är tillräckligt balanserad till att klara av det man vill :bow: :bow:

Jag vet! Sorry, det var menat till de andra som skrivit att de ridit sina shettisar. Såg inte felet förrän det var försent att ändra.

"Förr", dvs när jag red på ridskola för sisådär 25 år sedan, brukade man säga att det var längden på ryttaren snarare än vikten som fick sätta gränsen. Sedan var nog iofs 40-kilos-regeln allmänt vedertagen för just shetlandsponny. Själv tvekar jag inte att rida en tjugominutersrunda i skritt som omväxling till körningen med mina shettis-gosingar (fast jag räknas väl inte riktigt, eftersom jag fortfarande måste köpa kläder på barnavdelningen... :angel:). Sunt förnuft och lagom av allt, tror jag är det bästa! :)

Som någon annan här har jag min maxvikt på 40kg och 35 om man ska få hoppa!

Okej ska jag erkänna har jag ridit min shettis innan... :o hmm när hon sprang in i utestallet med meddryttaren... Var så himla arg... Bättre blev det inte när hon vägrade gå ut! :crazy: Men kan meddela att det är inget man gör igen, hade jätte dåligt samvete sen...

Sv: Re: Hur mycket orkar en shettis?

/citat]

Visst var det så, men hur tror Du dessa stackare mådde efter denna behandling. Åldern var inte hög på dessa shettisar och de flesta blev både blinda och förstörda för livet.

Denna fråga har varit uppe många gånger och man blir bara ledsen över att läsa hur folk behandlar sina små ponnier.

Shettisar är väldigt starka djur, men de är inte några superhästar som kan bära och dra enorma vikter.

En shettis anser jag inte ska bära med än max 35 kg på ryggen. Ev. om ponnyn är stor och välmusklar så kan man väga 40 kg men då ska ponnyn jobba i rätt form och bära upp ryttren på rätt sätt.

Visst kan man sitta några minuter på ponnyn och väga för mkt men jag ser varken nöje eller anledning till att rida en så liten ponny om man är lång eller väger över 35-40 kg.

Hade mina shettisar fått upp för mkt på ryggen hade de troligen åkt av med dunder och brak. Dessa ponnyer är/var även väldigt vältränade och väluppfostrade.

Att dra klarar de en hel del som ni skriver ovan, men de liksom halvblod måste tränas i att dra och arbeta. Jag har själv kört ut mina ponnyer i skogen med ett last ungar på vagnen, men de har naturligtvis blivit tränade i att dra tungt.

Självklart klarar de att dra en hel last med ungar/vuxna, men de måste ha konditionen och styrkan för att själva kunna njuta av körturen.

Låt Era shettisar bära en propotionsenlig ryttare så får ni en ponny som njuter av livet under 23-35 år!

35-40kg?? Kom igen! en shettishingst kan bära 60kilo. Men sto och vallack kan max bära 50kg i alla gångarter. Jag har en shettis-vallack hemma som jag ibland rider på. Och jag väger 47kilo. Och han har absolut inget emot att bära mig under en uteritt. Han drar på lika snabbt som de andra hästarna och de är stora varmblodstravare. Och när man är på väg hem vill han bar vända och rida längre. Testade det en gång...den uteritten blev i 2 h och 30 minuter ungefär. Shettisar kan ochså dra 3 gånger sin egen vikt.
Ex. En shettis som vägen 200kg kan dra 12 personer som vägen 50kg.
Detta är dock inte bra för hästen. Men dom akn lätt dra en familj.

Sv: Re: Hur mycket orkar en shettis?

den här tråden är fem år gammal och hur sjutton har de hamnat på avel?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 613
Senast: Ceta
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 740
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 890
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 173
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka