Sv: Hur mycket offrar du för din häst?
Enligt dej ska jag ha Hamster
mina hästar kan komma ut i hagen allt mellan 4:30 till 11:00 beroende på väder och när JAG (eller min pappa) går upp ...
(jag är 31 år gammal så nä det ÄR mina hästar).... Men vanligast är att de kommer ut 6:30 vardagar, men som sagt helgerna kan variera med minst 7 timmar. Samma med kvällsfodringar, de kan variera från 20.00 till 01.00 utan problem (samma där olika beroende på väder och årstid).
Nu är inte mina hästar några tävlingshästar som får x antal kg kraftfoder eller så utan deras föda baseras till 95 % på hösilage i rikliga mängder.
Men mina "hamstrar" har aldrig haft kolik eller andra magrelaterade sjukdommar pga mina brister i "rutiner" ...
Dvs mina hästar styr inte mitt liv mer än att jag vet att vissa saker måste göras. Men där är klockslag inte inblandat.
Om de måste vara inne en dag för att det är storm ute eller så bekymrar mej inte nämnvärt då jag vet att det bara är jag som får mer att mocka... Om de då råkar komma ut senare än normalt fast det inte stormar så är det fortfarande bara jag som får mer att mocka men mina hästar överlever trots kanske bara 7 timmar i hagen i stället för sedvanliga 12...
mirjada skrev:Det var mycket intressanta frågor...
Och dessa går att diskuter väldigt mycket....tror jag...
Att vara hästägare är ju ett val.
Orkar man inte med rutiner och måsten hit och dit kanske man "bara" ska vara medryttare eller rida på ridskola. Ett annat alternativ är helinakordering.... men det kostar oftast mycket mer.
Jag tycker att man ska vara noga med hästens rutiner. Jag tycker för den skull inte att ett utsläpp måste ske prick 07:00. Såna saker tycker jag att man kan rucka lite på...
Tex utsläpp mellan 06:30 - 08:00 men jag tycker inte att man ska rucka nå mycket mer än 1,5-(max)2 tim på tiderna för jag tror inte att det är bra för dom.
Jag gör inte så mycket annat än det som rör hästen. Jag har fått offra ganska mycket för att kunna hålla på med hästar både vad det gller såna saker som krogbesök, shoppa kläder men också vänner.
Detta för att jag inte har tid med så mycket annat (har sambo och 2 barn). Jag har knappt tid att umgås med folk sör utom dom som jag träffar i stallet.
Jag är en sån som har varit i stallet mitt i vintern med 39 gradig feber och lunginflammation bara för att det är min tur att fodra och ta in eller ta ut.
Jag vet också att jag vid flera tillfällen fått tacka nej till diverse aktiviteter för att jag varken haft tid eller råd pga hästen.
Min syn på det hela är...
Har man valt att ha häst får man offra ganska mycket. Och om det inte "passar" kan man ju alltid sälja hästen och köpa en hamster istället.
Enligt dej ska jag ha Hamster
mina hästar kan komma ut i hagen allt mellan 4:30 till 11:00 beroende på väder och när JAG (eller min pappa) går upp ...
(jag är 31 år gammal så nä det ÄR mina hästar).... Men vanligast är att de kommer ut 6:30 vardagar, men som sagt helgerna kan variera med minst 7 timmar. Samma med kvällsfodringar, de kan variera från 20.00 till 01.00 utan problem (samma där olika beroende på väder och årstid).
Nu är inte mina hästar några tävlingshästar som får x antal kg kraftfoder eller så utan deras föda baseras till 95 % på hösilage i rikliga mängder.
Men mina "hamstrar" har aldrig haft kolik eller andra magrelaterade sjukdommar pga mina brister i "rutiner" ...
Dvs mina hästar styr inte mitt liv mer än att jag vet att vissa saker måste göras. Men där är klockslag inte inblandat.
Om de måste vara inne en dag för att det är storm ute eller så bekymrar mej inte nämnvärt då jag vet att det bara är jag som får mer att mocka... Om de då råkar komma ut senare än normalt fast det inte stormar så är det fortfarande bara jag som får mer att mocka men mina hästar överlever trots kanske bara 7 timmar i hagen i stället för sedvanliga 12...