Hur mycket offrar du för din häst?

Sv: Hur mycket offrar du för din häst?

mirjada skrev:
Det var mycket intressanta frågor...
Och dessa går att diskuter väldigt mycket....tror jag...

Att vara hästägare är ju ett val.
Orkar man inte med rutiner och måsten hit och dit kanske man "bara" ska vara medryttare eller rida på ridskola. Ett annat alternativ är helinakordering.... men det kostar oftast mycket mer.

Jag tycker att man ska vara noga med hästens rutiner. Jag tycker för den skull inte att ett utsläpp måste ske prick 07:00. Såna saker tycker jag att man kan rucka lite på...
Tex utsläpp mellan 06:30 - 08:00 men jag tycker inte att man ska rucka nå mycket mer än 1,5-(max)2 tim på tiderna för jag tror inte att det är bra för dom.

Jag gör inte så mycket annat än det som rör hästen. Jag har fått offra ganska mycket för att kunna hålla på med hästar både vad det gller såna saker som krogbesök, shoppa kläder men också vänner.
Detta för att jag inte har tid med så mycket annat (har sambo och 2 barn). Jag har knappt tid att umgås med folk sör utom dom som jag träffar i stallet.

Jag är en sån som har varit i stallet mitt i vintern med 39 gradig feber och lunginflammation bara för att det är min tur att fodra och ta in eller ta ut.
Jag vet också att jag vid flera tillfällen fått tacka nej till diverse aktiviteter för att jag varken haft tid eller råd pga hästen.

Min syn på det hela är...
Har man valt att ha häst får man offra ganska mycket. Och om det inte "passar" kan man ju alltid sälja hästen och köpa en hamster istället.

Enligt dej ska jag ha Hamster :rofl:

mina hästar kan komma ut i hagen allt mellan 4:30 till 11:00 beroende på väder och när JAG (eller min pappa) går upp ...
(jag är 31 år gammal så nä det ÄR mina hästar).... Men vanligast är att de kommer ut 6:30 vardagar, men som sagt helgerna kan variera med minst 7 timmar. Samma med kvällsfodringar, de kan variera från 20.00 till 01.00 utan problem (samma där olika beroende på väder och årstid).
Nu är inte mina hästar några tävlingshästar som får x antal kg kraftfoder eller så utan deras föda baseras till 95 % på hösilage i rikliga mängder.
Men mina "hamstrar" har aldrig haft kolik eller andra magrelaterade sjukdommar pga mina brister i "rutiner" ...

Dvs mina hästar styr inte mitt liv mer än att jag vet att vissa saker måste göras. Men där är klockslag inte inblandat.
Om de måste vara inne en dag för att det är storm ute eller så bekymrar mej inte nämnvärt då jag vet att det bara är jag som får mer att mocka... Om de då råkar komma ut senare än normalt fast det inte stormar så är det fortfarande bara jag som får mer att mocka men mina hästar överlever trots kanske bara 7 timmar i hagen i stället för sedvanliga 12...

Nu är jag visserligen bara medryttare, i ett kollektivstall, så jag hjälper inte till mer än 2-3 dagar i veckan, men detta är mina åsikter;

Jag tror att djur måste ha rutiner för att må bra. Precis som vi människor. Jag vill inte ha min middag klockan 10 när jag är van vid att få den klockan 6.
Dock tycker jag inte att man behöver vara oerhört petig på att hästarna ska komma ut EXAKT klockan åtta, eller att de ska ha frukosten EXAKT klockan sex. En halvtimme - timme hit eller dit gör inte så mycket.
Jag har som KRAV att "min" häst ska få den maten han ska ha. En utebliven fodergiva är helt oacceptabelt. Samma sak, om jag har sagt till de andra i stallet att Brunte ska ha ett regntecke i hagen, och kanske till och med betalat extra för att få det utfört, så utgår jag ifrån att det blir så.

Jag offrar det jag behöver för att hästarna ska må bra. Dock brukar det funka ganska smärtfritt då jag ofta kan "byta bort" en dag om det är fest eller en lång skoldag.

Gör du allt som står i din makt för att hästen/hästarna ska komma ut i "rätt" tid? Jag kan inte säga att jag göra allt, men jag försöker hålla ett så jämnt chema som möjligt.

Offrar du halva din nattsömn för att kunna släppa ut? Nja, försöker gå och lägga mig på en så bra tidpunkt som möjligt så jag kan stiga upp utan att somna i skolan.

Är det hela världen om hästarna kommer ut vid lunch när ingen kan ta ut tidigare? Det beror på. Om det är så att absolut ingen kan ta ut tidigare, det är absolut omöjligt, så kan dom nog stå inne till lunch, men då får dom vara ute längre på kvällen istället.

SKA din häst ha lunchhö klockan tolv, inte en minut senare eller tidigare?
Nej, så petig är jag inte.

Anser du att hästen tar skada av att inte få kraftfoder, inte bli lindad eller gå ute utan täcke en dag? Jag anser absolut att hästen ska ha kraftfoder och det är defenitivt inte bra om den inte får det. Men att inte bli lindad, inte gå med täcke etc beror lite på hur känslig hästen är. Mina hästar går aldrig med verken täcke eller lindor. Om det inte är extremt kallt/regningt etc.

Hur långt skulle du kunna gå innan det inte längre är roligt utan mest tvång att ta in hästarna en viss tid? Det skulle nog möjligtvis vara om in och utsläpp låg inom skoltid då jag är i skolan. Men som tur är har jag en pappa som är hemma hela dagarna, så det ordnar sig också.

Ska en hästägare halvt ta död på sig själv för att alltid hinna med alla hästens "livsnödvändiga" behov? Jag tycker att om hästägaren är tvungen att ta död på sigsjälv för att tillgodose hästens behov så har h*n tagit vatten över huvudet och tagit på sig ett allt för krävande ansvar. Givetvis ska man hinna med hästen, men hela ens liv ska inte behöva kretsa kring in och utsläpp, täckesbyten etc. Har man så minimalt med tid att man är tvungen att jobba rumpan (läs arslet) av sig för att hinna med hästen så tycker jag man bör tänka om och kanske bara vara medryttare/rida på ridskola, där man inte behöver bekymra sig om alla dom extrasysslor som hästen medför.

Nora skrev:
Ja, frågan lyder som rubriken! Jag tänker tex på in/utsläpp.
Gör du allt som står i din makt för att hästen/hästarna ska komma ut i "rätt" tid?
Offrar du halva din nattsömn för att kunna släppa ut?
Är det hela världen om hästarna kommer ut vid lunch när ingen kan ta ut tidigare?
Anser du att hästen tar skada av att inte få kraftfoder, inte bli lindad eller gå ute utan täcke en dag?

Jag tycker att har man skaffat sig ett djur så ska man fan ta hand om det. punkt slut.

Dvs jag offrar vad jag behöver för att uppfylla de krav jag har på min hästhållning. Sen vad jag har för krav, det är ju en annan fråga ;) Är därför jag inte är beredd att skaffa "egen" häst, jag skulle aldrig haft häst på eget bevåg under skolperioden (dvs tidigare och nu). Jag har haft häst hemma hos föräldrarna och bott hemma. Mamma delar mitt hästintresse och har egen häst samt jobbar natt så hon sköter typ allt som har med hästarna att göra, det är så hon vill ha hand om in häst.

Men OM jag skaffar egen häst och sköter den själv då ser jag till (dvs offrar det som behövs) att:
*Hästen kommer ut i rätt tid,
*jag offrar min nattsömn för det. Verkligen HATAR att "jag måste ha sovmorgon, hästen kan stå inne lite till".
*Jag skulle ha FRUKTANSVÄRT dåligt samvete om hästarna fick stå inne till lunch om d inte valt det själv och getts flera möjligheter att gå ut.
*Min häst ska ha lunch hö 12 om den brukar få det 12. Vet jag att det blir lite senare (absolut max 1 h) så skjuter jag lite på fodring på det tidigare tillfället. Får dock dåligt samvete om det går mer än 15 min över.
*Äter hästen kraftdoder finns det INGET som tillåter att den inte gör det ngn annan dag. Går hästen med täcke ska den ha täcke. Samma med lindor, de gånger jag brukar linda så lindar jag.

Nora skrev:
Vad jag vill ha ut av diskussionen är väl egentligen hur mycket Du är villig att offra för alla hästens rutiner och dina åsikter? Hur långt skulle du kunna gå innan det inte längre är roligt utan mest tvång att ta in hästarna en viss tid?

Det handlar inte om "tvång" eller "roligt" för min del, jag mår bra om jag sköter min häst på ett för mig ändamålsenligt sätt. Jag gör det bästa av hästens situation utifrån mina åsikter, de tummar jag INTE på!

Nora skrev:
Själv tycker jag att många kan överreagera på att en häst inte fått på sig rätt täcke, att den inte fått sin dl havre, att en häst gått med ett opassande bett ett tillfälle eller att den stått inne en hel dag. Hur stor inverkan gör det egentligen på hästens välbefinnande?? Ska en hästägare halvt ta död på sig själv för att alltid hinna med alla hästens "livsnödvändiga" behov?

Tycker det är fler som nonchalerar hästars behov än vad det är som överreagerar. Fast jag antar att du vill ha fram att man inte ska vara så noga med småsaker, att endel överreagerar över småsaker. Det kan jag hålla med om. Men det är väldigt olika vad folk prioriterar som småsaker. Ex folk som är skitnoga med vilket bett de rider på eller annat i utrustningen men ger blanka fan i att hästen inte har varken mat eller vatten mellan 9-17. :( :mad:

Ja, frågan lyder som rubriken! Jag tänker tex på in/utsläpp.

Gör du allt som står i din makt för att hästen/hästarna ska komma ut i "rätt" tid? Nja, jag vill att de ska komma UT i rätt tid. Men har de mat i hagen och de inte är blöta eller visar med allt de har att de VILL in, och de vill in NU, så kan de gå ute en stund till. Men överlag - ja, jag tycker att det är viktigt med ungfär samma tid på in/utsläpp.

Offrar du halva din nattsömn för att kunna släppa ut? Nä... Det behöver jag inte göra. Jag kan släppa ut i alla fall.

Är det hela världen om hästarna kommer ut vid lunch när ingen kan ta ut tidigare? Jag skulle aldrig tillåta det faktiskt. Men hela världen är det inte, men knappast ett tänkbart alternativ för mig. (Och mina hästar).

SKA din häst ha lunchhö klockan tolv, inte en minut senare eller tidigare? Nej. Men de ska ha lunchhö innan de blir hungriga men de ska finnas kvar att äta på så att de inte heller hinner bli hungriga innan de ska gå in.

Anser du att hästen tar skada av att inte få kraftfoder, inte bli lindad eller gå ute utan täcke en dag?

Är hästen van vid att få kraftfoder så tycker jag att man tar bort det succesivt, inte allt helt plötsligt. Fast det beror på iofs, nu ska jag tänka mig för innan jag talar, ersätter man detta med hö slipper hästen stå hungrig. Det är för mig det viktigaste. Däremot vet jag att mina hästar skulle stå där och vänta på kraften läääänge...

Samma sak med lindorna. Vet inte om jag tror att hästen tar skada för att den inte är lindad, men mitt sto skulle skada sig om jag INTE hade henne lindad. Men nja, jag vet inte om de tar skada av att själva lindningen i sig försvinner. Aah, vad luddigt det blev :o

Täcke. Ja, det tror jag. Om hästen är VAN vid att ha täcke på sig om dagarna, t.ex nu på hösten och man en dag tänker att nej, nu får de gå utan täcke minsann. Då tror jag att hästen tar skada. Iaf skulle mina hästar bli väldigt kalla/stela i muskulaturen. Sen skulle de ju frysa också, det kan ju vara ett lidande i sig själv en rå och blåsig novemberdag.

Vad jag vill ha ut av diskussionen är väl egentligen hur mycket Du är villig att offra för alla hästens rutiner och dina åsikter? Hur långt skulle du kunna gå innan det inte längre är roligt utan mest tvång att ta in hästarna en viss tid?

Jag är villig att gå rätt långt för mina hästar. Jag har ju trots allt VALT att ha häst, ingen har köpt dem till mej och sagt; här, de är ditt ansvar nu. Jag har ju snarare bönat och bett för att få ha häst.
Jag känner inget dirkekt tvång, om jag gjorde det skulle jag väl kanske inte ha häst på de sätt jag har idag. Men det är klart att jag skulle väl inte känna mig särskilt shysst om jag tänkte att; äh, ikväll ska jag kolla på TV, hästarna klarar sig utan mat och vatten inatt.

Själv tycker jag att många kan överreagera på att en häst inte fått på sig rätt täcke, att den inte fått sin dl havre, att en häst gått med ett opassande bett ett tillfälle eller att den stått inne en hel dag.

Överreagera... Ja kanske, men man prioriterar ju olika saker. Jag kan bli rätt arg om någon sätter på fel täcke eller inte sätter på tillräckligt många en smällkall vinterdag när de är helklippta. Det är ju faktiskt så att jag har gett alla tydlig info om vad som gäller. Orkar man inte sätta på täcken hit och dit kan man ju säga det till mig istället för att strunta i täcket, då är det ju hästarna som lider istället.

Om kraftfodret någon gång skulle glömmas, ja då hoppas jag innerligt att den som fodrar i alla fall kommer ihåg att ge hö, då kan jag sova gott den natten.

Om hästen går med ett opassande bett så märker man oftast det, men sånt har jag svårt att bli sur över. Sällan sätter någon ett opassande bett i hästens mun för att JÄVLAS och göra hästen illa. Grundtanken med att byta/testa ett nytt bett är ju att göra det bättre för hästen, sånt måste man räkna in.

Om hästen står inne en hel dag får man anpassa mockning, foder, täcken m.m. efter det. Jag skulle inte lämna dem inne en hel dag i en omockad box, ge dem full kraftfodergiva om jag skulle rida sent/inte rida alls. Jag skulle lägga om täcken och ev. lindor innan jag åkte därifrån igen.

Hur stor inverkan gör det egentligen på hästens välbefinnande?? Ska en hästägare halvt ta död på sig själv för att alltid hinna med alla hästens "livsnödvändiga" behov?

Jag vet inte riktigt. Det är svårt att säga, jag tror att det beror på hur hästen är i huvudet och kroppen. Vad den är van vid tidigare.
Nja. Det vet jag inte, men har man köpt häst, så får man banne mig offra sig lite för dem också. Vi har ju trots allt inte gett dem sådär oerhört stor valmöjlighet på ägare.

Det här var för övrigt en mycket intressant tråd! :idea:
Kanske återvänder igen när jag klurat lite till...

Gör du allt som står i din makt för att hästen/hästarna ska komma ut i "rätt" tid?

Allt som står i min makt är väl att ta i. Fast det finns en 'deadline'. Hästarna SKA under ALLA omständigheter vara ute senast klockan åtta. Punkt. (Enda undantaget är när jag klockan åtta varit i stallet och bedömt att de ska stå inne, men jag accepterar inte att jag är 'trött' och vill sova till nio, det är bara att gå upp)

Nej. De går ut mellan 05 och 06 de dagar jag jobbar, och mellan 07 och 08 de dagar jag inte jobbar. Dvs jag unnar mig att ta sovmorgon och jag går INTE upp klockan fem en ledig dag för att släppa ut. Men om jag så kom hem klockan tre på morgonen så ska hästarna ut senast åtta. Utan undantag.

Är det hela världen om hästarna kommer ut vid lunch när ingen kan ta ut tidigare?
Det är HELT oacceptabelt! Det händer bara inte (jag har eget stall), och det inackorderingsstall där det hände dylikt utan en VÄLDIGT bra förklaring hade jag OMEDELBART flyttat från. (Väldigt bra förklaring är t ex att den som ska släppa ut hamnat på sjukhus och ingen annan vet om det och kan rycka in)

Mina hästar har fri tillgång, och jag kan trixa och dona och lägga stora pengar på att det ska funka med fri tillgång. Dvs leta grovfoder som passar för MINA hästar att ha fri tillgång på, även om det blir mycket dyrare etc. Och jag bryr mig inte om vad klockan är när de fodras även om de har begränsad giva, det som är viktigt för mig är hur lång tid de gått utan mat. Inte mer än MAX tre timmar utan mat. Men 3 h och 15 minuter är inte hela världen, men hellre 2 h och 45 min så att säga..

Inte alls. Allt det där handlar om behov, om hästen behöver kraftfoder eller ej beror ju på hur väl dess behov täcks av grovfodret, om den behöver täcke eller ej beroende på om den fryser eller ej osv. Att INTE lägga täcke på en häst som behöver det eller att INTE ge en häst som behöver kraftfoder det är däremot i närheten av 'ta skada av'.

Jag är villig att fixa och trixa en hel del. JAG skulle gärna sova till tio vissa dagar, men det kan jag ju inte under installningsperioden. Däremot vill jag som sagt INTE gå upp fem en ledig dag. Så kompromissen heter flexibel utsläppstid mellan 05 - 08, och fri tillgång inne nattetid för hästarna. Dvs det gör varken mig eller hästarna ngt om jag en ledig dag sover till åtta. Osv. När det känns som jag OFFRAR och det blir TVÅNG då ska jag börja med guldfiskar på stört och sluta med hästar!

Senast ändrad:

Hmm, svår fråga. Generellt så är jag rätt noggrann med fodertider osv. Men; jag har blivit lite mer avslappnad på senare år. ;) Det beror också lite på hur jag har min häst. Nu har jag hästen på lösdrift och då tycker jag inte det är lika allvarligt med exakta klockslag för fodring. Hästarna har ju alltid annat att knapra på i hagen (träd, halm, växter... i alla fall ett tag till) och då kan jag skjuta på fodringar en timme hit eller dit. När jag däremot haft hästen uppstallad så tycker jag det är mer noggrannt med tiderna för fodring och in/utsläpp. För då har ju hästen inte så mycket att fördriva tiden med när den väntar på morgonmaten (speciellt inte när man har dem på spån eller torv).

Jag har just nu inte en toppenanpassad sadel till min lilla tjej. Men; den duger just nu. Jag ska ändå sälja henne till våren så just nu prioriterar jag inte nytt inköp av sadel. Jag slarvar med att skölja av bettet ibland. I övrigt är jag rätt noga med fodringen (men ett halvkilo mer hö ibland eller någon dl extra havre är ingen fara för mig).

Jag "offrar" nog ganska mycket för mina hästar! Men det är ju jag som har valt att skaffa dem, inte de som har valt mig så därför tycker jag att jag är skyldig att sköta dem på ett bra sätt.
Är ganska petig med tider när det gäller in- och utsläpp och fodringar. På vardagarna åker jag ut till stallet innan jobbet och fodrar/släpper ut. Det innebär en resa på 4 mil och att jag får kliva upp klockan halv fem för att hinna i tid till arbetet. Jag åker även ut lika tidigt på helgerna för att fixa stallet. Den andra tjejen i stallet har erbjudit sig att ta en morgon på helgerna men hon åker isåfall inte ut förrän vid 9 och fodrar. Det är en skillnad på 4 timmar som jag inte tycker är OK. Då åker jag hellre själv varje dag.
Åker även varje kväll för att ta in, fodra, mocka och rida.
Eftersom jag gör allt själv så blir det aldrig fel med täcken eller foder men jag skulle aldrig bli hysterisk om någon hade lagt på fel täcke i hagen eller glömt att ta av benlindor innan utsläppet.
Lägger ner ganska mycket pengar på att hästarna ska ha bra utrustning som passar och foder av hög kvalite. Sen är det ju mycket roligare att köpa hästtäcken än kläder till mig själv :angel:

Jag tycker att någorlunda fasta rutiner är av godo både för mig o hästarna. Nu har jag dock tur och delar stall med en morgonpigg människa så det blir inte många tidiga mornar för min del.
Utsläpp tidigare på vardagar och ca 1 tim senare på helgen. Lunchen däremot kan glappa rejält beroende på hur vi arbetar.
Insläpp kan också skilja en del beroende på väder och om vi har aktiviteter på andra håll.
Vi är tämligen sansade och bryter inte ihop om något fallerar huvudsaken är att hästarna trivs med oss och att vi trivs med dem :D

Hur beter sig dina hästar då när du åker och tävlar till exempel, när dom inte kan komma ut i hagen före åtta (läs inte alls)? För det är ju trots allt inte samma sak att leda runt hästen som att gå i hagen. Eller om dom är sjuka eller av någon anledning inte får äta inom en viss tid.

Jag hörde om en man med showhästar som hade hästarna inne vissa dagar för att "träna" dom att stå inne för kommande shower och resor. De hästarna var ju då helt coola med att stå inne, och med att gå ut.

Jag tyckte det lät rätt klokt ändå. Jag vill inte att min häst ska få panik om rutinerna inte är exakt likadant varje dag. Jag rider/kör honom olika tider varje dag och på så sätt skulle jag ju kunna träna honom klockan tolv när lunchen SKA delas ut.

Men för mig känns det viktigt, precis som du sa, att det inte får gå för länge mellan fodringarna. Sen tror jag inte att hela hästen rubbas om den EN dag inte får rätt kraftgiva trots att foderstaten är uträknad.

Jag vill ju såklart också helst att hästen ska ha ganska fasta rutiner, vilket den har. Men samtidigt vill jag KUNNA variera utan att det blir katastrof. Och kan Ingen i vårt hagschema ta ut före nio en dag så får dom komma ut senaredå. Big deal. Dom får väl gå ute längre på kvällen!

Att hästen får vistas ute så många timmar som är möjligt är bra för deras välbefinnande, om det sedan råkar bli en timme tidigare eller senare tycker jag inte spelar så stor roll. Nu står min foderhäst inhyrd i ett kollektivstall där utsläpp ingår på vardagsmornarna (kl 6) och rullande schema på helgerna (kl 7). Jag kan dock inte komma kl 7, då jag börjar jobba kl 6. Innan jag hyrde in mig pratade jag med stallägaren och en som redan stod inhyrd och förklarade att jag jobbade mellan 6-9 varje helg, så om jag kunde släppa ut kl 9:10 då jag slutat, för dem gick det strålande, men sen var det en i stallet som ansåg att det var totalt oascceptabelt att hennes häst skulle stå inte så länge, så kl 5:30 (en halvtimme innan de släpps ut på vardagarna) släpper jag ut hästarna de dagar jag har utsläpp, något som inte heller det egentligen dög damen, prick kl 7 skulle hennes häst ut. Men hon fick ge sig då även hennes bror ansåg att hon var lite väl överdriven :smirk:.

Att hästar går utan täcke föredrar jag så länge de inte tränas alltför hårt och/eller är klippta. en häst mår bäst av att få leva i så naturliga förhållanden som är möjligt. En häst är en häst och de går klädda i en overall vintertid - de överlever ;).

Hehe...då måste du ha råkat ut för skräckexemplet då!

Jag ser det inte som att jag OFFRAR något för att ha häst. Utan det handlar om PRIORITERING. Jag har valt att ha häst, det innebär för mig att jag prioriterar hästens välbefinnande framför andra nöjen.

Jag har stall hemma på gården och maken hjälper till med fodringar. Jag upplever att jag har mer "fri" tid över till annat nu än när jag stod i kollektivstall.

På vardagarna så morgonfodrar maken och jag släpper ut cirka 1-1,5 timme senare. På helgerna så turas jag och maken om att kliva upp och morgonfodra, jag har lördagar och han har söndagar. Det innebär att 1 dag i veckan kan man ta sig en rejäl sovmorgon om man har behov av det. Ska jag bort på kvällen så kan han ta in hästarna och likaså sköta fodringarna. Blir jag sjuk så hjälper han till med mockning m.m.

För övrigt är jag noga med just fodringstiderna, vill ha samma rutiner för jag märker på hästarna att de mår bra av det. Kusarna är också ute i hage cirka 12 timmar varje dag, längre om det är skönt ute, kortare om det är ett riktigt ruskväder. Främst om det blåser (närkesslätten) för då märker jag på hästarna att de tycker det är skönt att komma in lite tidigare.

/Lizzie

allt som står i min makt gör jag väl inte, men hästen ska komma ut på ansatt tid. om någon annan ringer en halvtimme innan de ska vara ute och säger att den inte kan släppa ut förrens om två timmar så åker jag självklart ut och släpper ut.
det behövs inte riktigt. men ska hästarna vara ute innan åtta så SKA dom vara ute innan åtta inte halv tio.

ja, hästarna behöver röra på sig och kan inte stå halva dagen i en smutsig box utan mat.
dom får alltid lunchhö tolv, då stallägarn kommer hem, så ja ^^
tar skada och tar skada.. jag skulle bli fly förbannad om jag kom till stallet en dag när det är kallt/regnigt och min häst går utan täcke eller om han är tjock i benen och skulle gå lindad och går utan.
en häst som ska ska täcke på sig 'tar skada av' att gå utan, så han ska ha det om han ska ha det. :p

jag skulle inte använda ordet "offrar" för jag orrfar ingenting egentligen, jag vill ha häst, har valt det själv och.. tja.. då ör jag vad som krävs och lite till för att hästen får det den ska, när den ska :smirk:

Senast ändrad:

Ja, jag offra väldigt mkt för mina hästar eller va sjutton skrev jag, jag offra INTE men jag PRIRORITERAR mina hästar framför det mesta.

Hästarna ska inte komma ut ef 8.00 oavsett det e helg el vardag, så gör jag med våra hästar. När jag el svärmor jobba så går det ut kl 5.00 men sen så få de komma in vid typ 15-tiden, så jag ser att jag måste snart gå ut, men skiver klart här först.. hihi..

Regntäcke ha de på sig från aug. Ett vintertäcke ska de ha om det e under en viss minusgrad. Om det regnar stuplöst en dag så släpper jag inte ut dem alls. likas så om det e snöoväder så stå dem inne.

Kraftfoder få de morgon o kväll. Egentligen ska de väl ha minst 3 ggr/dag, men mina ha över levt två kraftfodergivor i många år så så kommer jag fortsätta..

Uscha, jag älskar mina hästar o gör allt eller iaf VÄLDIGT mkt för de.. Måste ut nu, de vill in..

Hur beter sig dina hästar då när du åker och tävlar till exempel, när dom inte kan komma ut i hagen före åtta (läs inte alls)?

Det bekymrar dem inte alls, de är stencola både under transport och på nya platser. Det enda som kan göra dem upprörd under transport är om de 'r HUNGRIGA.. :devil:

För det är ju trots allt inte samma sak att leda runt hästen som att gå i hagen. Eller om dom är sjuka eller av någon anledning inte får äta inom en viss tid.

Inga problem, inte heller när de står inne en dag (pga sjukdom eller storm t ex). De störs inte heller av att de tas in klockan 17 (istället för 21 - 22) en dag, eller står inne på morgonen och skos och släpps ut vid lunch. Nyckeln där tror jag är att det är MÄTTA hästar hela tiden, och - VIKTIGT - att jag INTE INTE INTE ger kraftfoder på morgonen om jag kan slippa det (för då lär de sig klockan med oroväckande snabbhet). Och just att jag flexar utsläppstiderna inom ett tretimmarsintervall beroende på hur det passar.

Valacken berörs inte alls av boxvila, hur lång den än är. Unghästen boxvandrar tyvärr vid för lång boxvila, men fram tills att 'gränsen' går bryr hon sig inte alls hon heller.

Det finns liksom INGEN stress för dem att 'komma ut' på morgonen. Och där är nog mycket nyckeln, de står inte och vill 'uuuut till maaaaten'. Utan de har mat framför näsan även i boxen, och när d ekommer ut knallar eller springer de iväg och kollar läget, noppar gräs/löv/etc och går inte direkt till maten. Samma sak in på kvällen, de går lösa in.. och de GÅR in, lugnt och fint (de kan komma i full fart till grinden när jag ropar, men sen går de). Inget rusande in trots att de vet att kraftfodret finns där, antagligen för de är mätta och belåtna.

Så jag har inga problem alls med rutinbundna hästar. Sen har jag som sagt flexibla tider, så det är svårt för dem att 'ställa klockan', och de har inget behov av det iom konstant mattillgång heller.

Jag tyckte det lät rätt klokt ändå. Jag vill inte att min häst ska få panik om rutinerna inte är exakt likadant varje dag. Jag rider/kör honom olika tider varje dag och på så sätt skulle jag ju kunna träna honom klockan tolv när lunchen SKA delas ut.

Jag lunchar soms agt inte mina, jag har fri tillgång. Då blir det ingen 'tidbundenhet'. Däremot när jag gav begränsad giva så kvart i ett stod hästarna och väntade på lunch.

Men för mig känns det viktigt, precis som du sa, att det inte får gå för länge mellan fodringarna. Sen tror jag inte att hela hästen rubbas om den EN dag inte får rätt kraftgiva trots att foderstaten är uträknad.

Håller helt med, och hamnar de t ex på klinik får de ju en omställning som heter duga och helt andra rutiner, mat, foderstat och så vidare. Bekommer ingen av mina (förutom efter X agar då unghästen lackar ur på att stå på boxvila då, men det har med annat att göra)

Jag vill ju såklart också helst att hästen ska ha ganska fasta rutiner, vilket den har. Men samtidigt vill jag KUNNA variera utan att det blir katastrof. Och kan Ingen i vårt hagschema ta ut före nio en dag så får dom komma ut senaredå. Big deal. Dom får väl gå ute längre på kvällen!

Nio kan jag väl tycka är okej om de går ute till minst 21 (vilket är sällsynt i inackorderingsstall). Men exemplet var att de inte kom ut förrän till lunch. Det i sig är ingen fara, men om anledningen r att 'ingen kunde' så näe.

Var det där menat till mej? För jag förstod aldrig frågorna? Det var ju bara massa påståenden/åsikter från din sida. Utveckla gärna om det är något som du undrar över ang. min hästhållning.

Jag fodrar i princip på minuten, fyra gånger per dag. Spec morgon och kväll är viktigt för mig. Detta för att hästarna inte ska stå inne mer än 9 timmar.

Lunch och middag kan jag låta andra slira på om de ställer upp för att jag inte hinner. Men själv gör jag det i princip aldrig.

Detta är ju mitt val och jag anser att mina hästar funkar bäst på det här sättet. Skulle helst vilja ha fri tillgång på mat men det funkar inte så istället fodrar jag oftare.

Täcke är viktigt på ena hästen eftersom hon fryser utan (på vintern alltså). Om någon annan släpper ut så lämnar jag tydliga instruktioner om hur det ska vara. Ev nattlindor tycker jag är ok att skippa för den som hoppar in om jag inte kan.

Jag är pedant av stora mått och vill att saker ska göras på "rätt sätt" (= mitt sätt ;) ). Däremot har jag absolut överseende om någon hoppar in och hjälper om jag inte kan men det händer inte särskilt ofta. Jag kan fodra på minuten de flesta dagar eftersom jag är hemma mkt (är student med föreläsningar 2 dar i veckan).

Dina hästar låter som kloka djur! Annat är det med min... :D

Han har mat inne, inte ute när han kommer ut, men ändå kan han stå och hänga vid boxdörren på morgonen. För några veckor sedan var vi på träning och han fick sova borta. När vi kom dit på morgonen (han hade mat!!) var det mycket grävande i boxen och han ville ut. Det är främst det jag tänker på när jag inte vill att hästen ska vara för bunden till tiderna. Nu har jag bara haft honom ca 1,5 månad så vi kanske kan jobba på det ;) Men samtidigt tycker jag att fodringarna är rätt viktiga och dom får vi automatiskt på exakta tider då de görs av personalen på stallet, förutom lunchhöt som måste bäras ut till hagen. Oftast är det ingen panik på hästarna för att dom får det sent, största problemet är ju om haggrannarna får det tidigare :eek: (olika hagsystem för olika grupper av hästar...). Men då dom går ute en bit in på kvällen vill jag inte ge det för tidigt heller.

Till alla: Offra sig kanske inte är rätt ord, kanske ansträngning är mer passande...Men jag tror det flesta förstår vad jag menar...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 271
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 201
Senast: Juli0a
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 087
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 845
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar