Hur mycket musli per dag? Kg

Aliina

Trådstartare
Ja, hur mycket musli ger ni era hästar per dag, som ENDA kraftfoder?
Skriv hur hög manke och hur gamla de är också.
Ha det bra!

Sv: Hur mycket musli per dag? Kg

Vad vill du dra för slutsats av den frågan? Det skiljer ju GIGANTISKT mycket i värden på olika müslisorter...

nej jag är bara nyfiken, inget speciellt jag är ute efter, undrar bara hur mycket musli människor ger till hästar...

Vi har gett mellan 0,5 kg per dag upp till 4 kg/dag bereonde på häst, müslisort, arbete och grovfoder.

nej jag är bara nyfiken, inget speciellt jag är ute efter, undrar bara hur mycket musli människor ger till hästar...

Grejen är att det beror helt o hållet på vad det är för grovfoder hästen får. Vad analysen säger alltså - är det högt eller lågt proteinvärde t ex? Vad fattas i det? (eventuellt)
Om hästen inte är alltför svårfödd eller kräsen (vill bara äta en viss begränasd mängd grovfoder) så behöver man inte ge nåt kraftfoder alls om man hittar ett bra grovfoder (med lämpliga värden för din/dina hästar). Inte ens om hästen tränas ganska hårt. (hårt tränas bara hästar som går elit)

Så om du ska ge nåt kraftfoder ALLS, och i så fall VAD för kraftfoder (kanske inte alls är musli av nåt slag som passar bäst , kanske behöver du ge nåt väldigt proteinrikt osv) vet man bara om du vet vad grovfodret innehåller.

Alltså många verkar missförstå mej, jag haffar att alla har olika sortes musli, men skriv då vad ni har för kraftfoder, grovfoder...sorry om jag krånglar till det.

Du förstod uppenbarligen inte det jag försökte förklara. Det spelar ingen roll vad alla andra ger om du vill bedöma hur mkt du ska ge. Alla andra har inte ditt hö och inte din häst.

Du är ganska ny här va? Du kommer förstå vad jag menar så småningom när du vart här på forumet ett tag...

Du kan inte det här med foderstatsuträkning? Eller vet knappt om vad det ÄR? ;)

Då kommer du lära dig snart om du bara finns här på forumet... :angel: Du kommer nämligen nästan bara få sånna här svar på frågor som du ställde. Vi är nämligen sånna att vi hellre ger vetenskapliga svar än "taget ur luften"-svar. :D

Välkommen hit! Ta det inte personligt om vi är lite hårda med detta emellanåt, vi vill bara få folk att lära sig RÄTT foderlära och hur viktigt det är med analyser och foderstatsuträkning. En del ställer sig på tvären o vägrar att förstå... :crazy:

hehe okej, jo men jag kan foderstaten rätt bra nu, har kollat runt lite i olika forum. Tack så mycket:)

Men TS har ju faktiskt inte frågat hur mycket müsli HON ska ge till sin häst, utan hur mycket vi andra ger våra hästar!

En liten nyfiken fråga; Skriver du likadant i dessa "hur mycket foder ger du din häst - trådarna"?

Men TS har ju faktiskt inte frågat hur mycket müsli HON ska ge till sin häst, utan hur mycket vi andra ger våra hästar!

Ja men ofta frågar man sånt för att man vill veta hur mycket man själv ska ge. Åsså tror man, som okunnig, att man kan gå efter det. Men det har ju ingenting med att göra hur mycket du ska ge eftersom alla har helt olika grovfoder (och hästarna olika behov).

En liten nyfiken fråga; Skriver du likadant i dessa "hur mycket foder ger du din häst - trådarna"?

Ja motiverar alltid att jag ger si och så för att mitt grovfoder har si o sånna värden. Tycker inte det ger nånting att bara skriva "jag ger min häst 8kg hö, 1kg lusern, 300g betfor, och ett mått mineraler".
I sånna fall är det bättre att fråga "Hur mycket MJ behöver din häst? Och vilken kvot behöver den? "Hur uppfyller du de behoven?" .

just nu ger jag inte min häst något müsli alls...bara hö än så länge, betfor, mineraler...väntar på analys nu:)

Kort kan jag säga, 21 årig islänning får fn 1 kg Hestekraft per dag, just nu avvaktar vi analysresultat på vårt grovfoder så får vi se hur det blir sedan. Men de betar lite fortfarande, och stödfodras med grovfoder.

Ja men ofta frågar man sånt för att man vill veta hur mycket man själv ska ge. Åsså tror man, som okunnig, att man kan gå efter det. Men det har ju ingenting med att göra hur mycket du ska ge eftersom alla har helt olika grovfoder (och hästarna olika behov).

Ja motiverar alltid att jag ger si och så för att mitt grovfoder har si o sånna värden. Tycker inte det ger nånting att bara skriva "jag ger min häst 8kg hö, 1kg lusern, 300g betfor, och ett mått mineraler".
I sånna fall är det bättre att fråga "Hur mycket MJ behöver din häst? Och vilken kvot behöver den? "Hur uppfyller du de behoven?" .

Man kanske bara är nyfiken? :p

Om jag skulle ställa en liknande fråga skulle det vara för att jag är intresserad av vilken mängd andra ger sina hästar, inte vilken kvot eller liknande hästen får. Vill man veta hur mkt energi osv andra ger sina hästar, så är jag ganska så säker på att man frågar det. :p

Jag tycker att vi lägger ner den här diskussionen nu.

Boj/moderator

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 566
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 520
Senast: lundsbo
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
739
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka