Hur mycket motion

M

millansnillan

behöver en valp?
Jag blir chockad när jag läser om 6månadersvalpar som inte börjat gå promenader än :eek:

Visst man ska inte gå 2 timmars koppelpromenad på asfalt men skulle inte jag gå ut och gå med min valp skulle han bli galen :crazy:

Nu går han ut 10-15 minuter på morgonen och sedan 30-45 minuter på eftermiddagen/kvällen, alltid lös i skogen. Helgerna skippar jag morgonpromenaden så får han leka inne (kan inte göra det på vardagar eftersom jag ska till skolan. Om jag då skulle lämna honom helt orastad skulle brorsan få spader :p) På det håller han sig lugn hela dagen förrutom någon rush. På dessa promenader hann vi med dagens träning med.

Jag försökte minska tiden på eftermiddagen till 20 minuter efter att ha blivit avskräckt av alla sidor om HD m.m. Det var mest som ett experiment över hur mycket motion han behövde. Resultatet blev en valp som var sjövild på morgonen, sprang, sprang och sprang. Bet i ALLT och visste inte vad han skulle göra. På kvällarna kunde han inte sova, han verkade nervös och inte ens när alla ljusen var släckta så kunde han komma till ro förrens efter runt en halvtimme. Jag försökte med mer hjärngympa. Det gick inte. I vanliga fall går han och lägger sig vid 20.00 och sover sen till 6.00 då jag går upp.

Efter tre dagar gav jag upp
1. Jag fick minst 2 timmars mindre sömn på natten eftersom han vaknade tidigare på morgonen och skulle ha upp mig. Och jag sov sämre eftersom jag blev nervös av hur han röjde runt :crazy:
2. Han mådde helt enkelt inte bra av det.
3. Vi saknade båda att leta upp nya stigar i skogen.

Är det verkligen meningen att en valp på 6 månader ska klara sig helt utan promenader?

Jag började när han var 4½ månad med att gå, då gick jag 10 min på morgonen och 10-15 min på eftermiddagen. Efter det har jag långsamt ökat fram tills nu.

När jag berättar för andra får jag kommentarer som "Är du GALEN? Gå så långt med en valp!?" "Det är som att be om HDfel!"

Är verkligen sammanlagt 40-60 min för länge?
Var 5-10 minut stannar vi upp någon minut och tränar, vill inte ha för långa pass.

Sv: Hur mycket motion

det är nog skillnad på promenader och strosa i skogen.... jag tror att vara ute mkt och röra sig i hundens tempo är okej, däremot avråds man väl från raska promenader med koppel... om du förstår skillnaden.... :)

När min labrador var 6 månader så fick hon följa med på mindre fjällvandringar. Jag har alltid försökt att hålla henne lätt i kroppen, vilket inte alltid varit det lättaste.

Jag har varit ute jättemycket med henne sen hon var lite så hon har ju alltid fått använda sin kropp och muskla den i takt med att hon vuxit.

Ingen kan få mig att tro att den hunds ledskål skulle kunna utvecklas och bli grund pga den går i trappor eller motion. Det går jag bara inte på. Om ledskålen utvecklas fel så sitter det i generna.

Däremot är jag lite rädd om armbågarna eftersom att fel där ofta beror på brosktillväxt och det är ju något som säkerligen kan utveclas av olika trauma, alltså inte bara ärftlighet. Så jag har varit försiktig med hopp och sådana saker. Men armbågsfel brukar uppkomma i åldern 4-6 månader. Så efter det så är jag inte rädd för att vara ute och gå med valpen! När de är mindre än så, så går de ju inte så mycket, de leker ju mest och upptäcker världen så det reglerar sig själv.

Från Collieklubbens hemsida:
Utfodringens betydelse för höftledsdysplasi
Höftledsdysplasi är till stor del ärftligt, men inte enbart. Det finns även annat som påverkar
utvecklingen av höftledsdysplasi, som utfodringen och mängden motion hunden får. För en hund som
inte har de genetiska anlagen för höftledsdysplasi kan missutfodring, övermotionering m.m. inte heller
provocera fram höftledsdysplasi (däremot en hel del andra skelettsjukdomar, men det är en annan
sak), men rätt utfodring, rätt motion och så vidare kan hindra en hund som har det genetiska anlaget
för att utveckla höftledsdysplasi att faktiskt inte göra det.
I olika undersökningar har man visat att hundar som får fri tillgång till mat utvecklar höftledsdysplasi i
större omfattning än om mattillgången är mer begränsad. Anledningen är att dessa hundar då växer
snabbare, vilket ökar påfrestningarna i höftleden. Risken för att det blir glapp i leden ökar, samspelet
mellan ledkula och ledskål störs och höftledsdysplasi kan utvecklas. När man i försök gett valparna
ökad mängd protein till en annars väl komponerad diet har man inte kunnat se någon större risk för
höftledsdysplasi och samma sak gäller om man bara ökar mängden kolhydrater. Genom att ge en
något restriktiv diet, får man en mer kontrollerad tillväxt, och problemen med bland annat
höftledsdysplasi minskar.
På senare år har undersökningarna fokuserat mer på vitaminer och mineraler, och den mineral man
särskilt studerat är kalcium (kalk) och balansen av kalk i kroppen. Kroppens mineralbalans är rent
allmänt en känslig historia, och överskott av kalk ger stora problem. Skelettet är en väldigt aktiv del av
din kropp och bryts ner och byggs upp hela livet. Genom att ge extra kalk fördröjer man benets
mognad och processen med bennybildning och benresorbtion störs. Detta är en anledning till att
höftledsdysplasi, osteokondros, lösa benbitar i lederna, problem i armbågar eller nackkotpelare (s.k.
Wobblersyndrom) uppstår. Om man ger för mycket kalk till en i övrigt väl avvägd fodergiva, blir
problemen liknande dem som man ser om man ger helt fri fodergiva. Skelettet utvecklas på fel sätt,
och hundar som får problemen nämnda ovan har mycket ont.
Om man vänder på resonemanget och istället ger hundarna för lite kalk, så ökar absorptionsgraden
från kroppens egen kalkreserv (skelettet) och kroppen kompenserar alltså bortfallet själv. Observera
att det är dock INTE omvänt förhållande! Kroppen kan INTE undvika att ta upp överskott av kalk! Om
man går över till vuxenfoder till valparna får de inte kalkbrist. Man bör alltså inte komplettera med kalk
till unghunden som får vuxenfoder, för att inte överdosera mängden kalk i fodret.
Höftledsdysplasi och motion
Valpar ska belasta sina ben. Styrkan i benet (skelettet) avgörs av den belastning benet får.
Hållbarheten i skelettet tränas alltså upp, men det är viktigt med successiv uppbyggnad av skelettet!
Om man inte är varlig kan det blidas små mikrofrakturer under benhinnan, vilket utgör en negativ
påverkan på benet. Valparna ska alltså röra på sig, men de ska inte få överdriven motion. Lagom
mängd motion stimulerar, medan överdriven motion bryter ner.

Senast ändrad av en moderator:

Vad de sagt till mig så gör de inte ens det :crazy:
Jag undrar hur de valparna beter sig hemma :p

jaaa... sammanlagt en timme om dagen tycker i alla fall jag är för långt.

Det beror ju på vad man gör. Eller är det så att en valp inte får vara ute mer än 20 min åt gången? Ska den sitta inne resten av tiden eller vad? Kan en valp inte följa med ut i skogen mer än 15 min, sen måste man sätta in den i bilen :confused:

Min 9 v valp har varit med ut i skogen 1 h åt gången sen jag fick henne. Inte kom vi långt, men oj vad mysigt vi hade det...

Fattar inte riktigt heller folk som inte går något alls med sina valpar. ok, det ska inte överdrivas men visst måste de få vara ute och gå lite? Vår lille buse går väl kanske sammanlagt 1 timme om dagen, inte några motionspromenader direkt mer lite lunka i skogen, men skulle han inte få gå nåt skulle han vara överallt inomhus.
Det här med att folk tror att det är farligt för att det kan ge Hd tycker även jag verkar lite konstigt eftersom Hd ju är ärftligt.
Jag tror det handlar om sunt förnuft, man ska inte slita ut hunden, men den måste få miljöträning och hitta på saker.

Hur mycket skulle du tycka var lagom?

Tippan och cissi_cassandra: Om min valp var ute i 20 min om dagen (den rekommenadade tiden har jag för mig) så skulle han istället springa som en galning i trappor m.m. i minst 2 timmar om dagen (borde slita mer än långsam promenad lös i skogen). Samtidigt så välter han såklart ner blomkrukor m.m.
Det jag inte förstår är hur får de valparna att sitta stilla resten av dagen om det är så farligt för dme att röra sig :p

Min GD var ute på 10 min promenader 3 ggr om dagen, övriga gånger var enbart kisspromenader eller lekstunder. Sammanlagt så sprang hon lös och lekte i ca 40 min (med promenaderna, för hon var alltid lös då) om dagen.

Jag har aldrig haft problem med en understimulerad hund, för hon fick aktivera sig genom sökövningar inomhus, att lära sig nya tricks och kommandon osv. Hon sov mestadels, förutom när hon lekte med sin jämngamla kompis eller umgicks med mig.

millansnillan skrev:
Tippan och cissi_cassandra: Om min valp var ute i 20 min om dagen (den rekommenadade tiden har jag för mig) så skulle han istället springa som en galning i trappor m.m. i minst 2 timmar om dagen (borde slita mer än långsam promenad lös i skogen). Samtidigt så välter han såklart ner blomkrukor m.m.
Det jag inte förstår är hur får de valparna att sitta stilla resten av dagen om det är så farligt för dme att röra sig :p

Håller med dig precis! Perrin skulle bli helt rabiat, han springer liksom omkring endel som det är redan, men tänk om vi bara skulle släppa ut honom på gräsmattan.... :crazy: Vill inte ens tänka tanken...
Valpar springer och leker och ska få göra det också! :bump:

Jag har ingen aning. Jag tittar aldrig på nån klocka. Men att trampa runt inomhus borde väl inte slita mindre än utomhus, eller? Det är konstigt att unghästar ska belastas (gå på lösdrift i kuperade hagar) för att utvecklas rätt, medans hundvalpar blir hårda av att... Inte göra någonting... Jag skulle aldrig prata om tider och hur mycket man ska göra. Men en lugn valp kan ju vara ute i 3 dagar utan att det spelar någon roll. En valp som leker och springer för mycket måste man ju varva ned. Om inte annat för att inte få för mycket stress. Men lagom är ju bäst.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 139
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 306
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 698
Senast: Sandora
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 134
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar