Hur mycket mer växer en -06?

S

Salla

Väldigt svårt att säga förstås, men om det gäller ett sv. halvblod född 2006, som i nuläget är ca 1,57, hur stor kan den förväntas bli? Hur mycket mer växer de egentligen efter att de passerat 2-3 års ålder?

Mamma 1,65, Pappa 1,71.

Sv: Hur mycket mer växer en -06?

Vid ca 3 års ålder sluts de flesta tillväxtzoner i skelettet. Dock växer hästen lite mer eftersom den ska muskla på sig oxå.

Det är väldigt individuellt
Kan ge två exempel från i år.
Först sto som på treårs mättes in till 153 cm och som i augusti var 159 cm mamma 162 cm och pappa 167 cm
Valack 165 på treårs och på kvalitén 172 cm mamma 160 (som treåring och 167 som sjuåring) pappa 165 cm

Sedan har jag haft en häst som var 154 cm på treårs är 8 år i år och har inte vuxit en millimeter på höjden. I det här fallet var mamman 157 cm och pappan 170 cm.

Det kan variera ganska mycket.
En av mina var när han var 3 år 157, slutade på 160
en annan 168, fortfarande 168
finns också hästar som drar i väg ännu mera

Precis som de andra svarat så är det ytterst individuellt.
Min förra häst var 1.58 fram och 1.60 bak som 2.5-åring.
1.61 som på treårs, 164,5 på kvalitets, 1.66 som 5-åring och slutade på 1.67 som 6-åring.

Han var för övrigt litet och nätt som en dansös som 3-åring men blev en häst av krallig typ med ordentlig med massa (du ser honom på min avatar) vilket jag aldrig skulle ha gissat.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 880
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 506
Senast: Sel
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 980
Senast: lizzie
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 656
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka