Hur mycket lägger ni på kläder?

Mirre

Trådstartare
Går ni efter speciella märken eller går det lika bra med tex HM?

Var köper ni era kläder?
Vad får det max kosta?

För mig är ett par jeans för 700 svindyrt tex. Medan andra ser det som billigt.

Jag handlar lite överallt. Köper ofta basplagg på Cubus, ibland HM.
När det gäller jeans passar Dr Denim både min figur och min plånbok, de brukar hamna på 4-500 kr/paret. Köper max ett par om året, använder mest kjolar och där går min smärtgräns på ungefär samma summa som för jeansen.

Annars handlar jag mest online faktiskt, mycket från Storbritannien då priserna blir trevligare (även inklusive fraktkostnad). Shoppar gärna begagnat/second hand också.
Hur mycket olika plagg får kosta är mycket beroende på hur mycket pengar jag har, om det är mycket som behöver köpas eller bara enstaka plagg samt hur mycket jag råkar tycka om det specifika plagget. Väldigt varierande mao men det är nog sällan jag lägger mer än 7-800 kr på ett enda klädesplagg, frånsett ytterplagg.

Edit: Vad jag tycker är billigt är relativt. Ett par jeans för 700 tycker jag inte känns så farligt, men jag kan inte påstå att det är något jag själv känner ett behov att lägga pengar på egentligen.
En tröja för 700 kr känns däremot dyrt, men jag är mer benägen att betala för den om den är riktigt snygg eftersom jag tycker det är roligare att shoppa tröjor än jeans (och var den på 50% rea, dvs har kostat 1400 så skulle min shoppinglogik tycka att den var ett kap :angel: ).

Tidigare köpte jag endast billigare kläder från "kedjorna" men nu blir det mer blandat. Köpte bla en tröja från ett "fint märke" för drygt 1200kr nyligen, har aldrig lagt ut så mycket pengar på ett basplagg tidigare men har insett att för tidlösa klassiska plagg/skor kan det vara värt att punga upp lite mer. Även om det sved lite när jag drog kortet ;) Annars är det fortfarande mycket från "kedjorna"

Någon budget per månad eller så har jag inte utan köper det jag behöver utifrån vad jag då anser mig ha råd med.
Gillar fö att fynda på ex tradera, köpte ex nyligen ett par skinnskor för 150kr, nypris ca 3000-4000kr :banana:

Senast ändrad:
Av miljöskäl försöker jag att handla så mycket som möjligt begagnat och då är det ju ofta billigare än annars ;) Det enda jag vill köpa nytt är underkläder och skor. Där kan jag också lägga ner en hel del pengar för att få det riktigt bra, men letar mycket på rea. Mina nya vinterkängor tex kostade 1300kr från början, vilket jag säkert skulle kunna betala om det behövdes, men det var ju klart trevligare att hitta dem på rea för 550kr :D

Köper sällan enstaka plagg som kostar mer än en hundralapp (inte ens jeans av lite "finare" märken). Jacka, bh och skor får dock kosta rejält mycket om det behövs.

Jag handlar mycket på H&M samt Lindex till barnen. Finns en uppsjö med märkeskläder till barn med men dom växter ur dom så snabbt så känner att det är onödiga pengar.
Blir dock en del från tradera i omgångar.

Till mig själv så handlar jag väl mest på H&M för tillfället. Det har bara blivit så. Dom har haft kläder jag tycker är snygga.
Innan så köpte jag rätt så mycket märkeskläder men det är inte märket som räknas utan kvalitén.
Och för min egna del så billigt man kan komma undan.

Handlar kläder i omgångar. Kan gå långa perioder utan att jag köper något, och sen köper jag 15 plagg på en gång.

Nu prioriterar jag stallkläder åt mig för det är det jag behöver mest för tillfället.

Jag handlar ganska dyrt. Lägger runt en tusing på en tröja, en tusing på byxor men T-shirt/linnen brukar landa på runt 2-400kr.
Har en streetinspirerad "kalladetvaduvill"stil och har bara en sån butik i mina hemtrakter så det blir mycket nätshopping för min del, främst svenska webshoppar.

Jag handlar på rätt blandade ställen, dock ganska "billigt"...
Men det blir allt från H&M till Cubus och Vila.

Min allra bästa "shopping" är dock när mina några år äldre (och betydligt mer stilmedvetna) kusiner har garderobsrensning. Då kan jag få en hel IKEA-kasse med snygga kläder. Gratis. :love:
Det slår faktiskt all shopping!

Tänkte svara först att jag mest handlar billigt men det är inte sant...

Mycket Filippa K, Ralph Lauren och liknande märken. Primeboots och converse är de vanligaste märkena på mina skor. Men fördelen med att köpa såna märken är att tröttnar jag får jag hyfsat betalt när jag säljer. Bra för mig och miljön.

Har såklart kläder från hm och Gina med, tycker de gör snygga kläder de med. Försöker köpa en del second hand men det är jag ganska dålig på. Då ska det vara i nyskick och något jag ändå tänkt köpa, så att man inte köper bara för att.

Ang pris så har jag inga uttalade gränser. Köper det jag vill ha om jag tycker det är värt det.

Underkläder däremot tycker jag är dyrt. Spenderade 4500 på twilfit nyligen, för det fick jag 3 bh-ar och 3 trosor. Inte mkt.. Men föredrar hankypanky och eftersom jag har opererade bröst så måste jag köpa bh-ar i större storlek och de kostar typ 500 och uppåt. Kanske jag skulle tänkt på innan jag la in plast menmen.

Jag köper mest från de billiga kedjorna. Undantaget är de saker jag faktiskt märker skillnad på: skor (eftersom det påverkar hela kroppen) och friluftskläder (i både funktion och hållbarhet). Jeans tex håller för mig inte längre för att de är dyra.

Jag har inga fasta mini- eller maxpriser - däremot en maxsumma per månad - utan köper det jag tycker är fint, även om jag tänker till lite extra när jag köper ett plagg som kostar mer än en 1000-lapp (undantag för kläder och skor). Kläder jag ska ha till mer än slit- och släng vill jag inte köpa på billiga kedjor/av billiga märken eftersom jag vill ha något som dels håller, dels syns att det är lite kvalitet i. Underkläder köper jag dock alltid från typ H&M, de är ändå inte till för att tittas på utan för att slitas av fort. :angel:

Det är än viktigare, och utan undantag, gällande skor; Medan en klänning för 500:- på H&M kanske inte är av märkbart sämre kvalitet än en för 1000:- på Asos så är skillnaden på skor enorm, inte minst för bekvämlighetens skull. Jag använder aldrig H&M-skor eftersom de totalförstör mina fötter, även om de saknar klack.

Jag shoppar mest på Asos, Bubbleroom och Nelly och brukar även kolla NK när jag är i Stockholm.

Vad som är dyrt och inte tycker jag är relativt. 700:- för jeans är i mina ögon billigt medan samma summa för en top är att anse som dyrare.

Senast ändrad:
Jag har inga fasta mini- eller maxpriser - däremot en maxsumma per månad - utan köper det jag tycker är fint, även om jag tänker till lite extra när jag köper ett plagg som kostar mer än en 1000-lapp (undantag för kläder och skor). Kläder jag ska ha till mer än slit- och släng vill jag inte köpa på billiga kedjor/av billiga märken eftersom jag vill ha något som dels håller, dels syns att det är lite kvalitet i. Underkläder köper jag dock alltid från typ H&M, de är ändå inte till för att tittas på utan för att slitas av fort. :angel:

Det är än viktigare, och utan undantag, gällande skor; Medan en klänning för 500:- på H&M kanske inte är av märkbart sämre kvalitet än en för 1000:- på Asos så är skillnaden på skor enorm, inte minst för bekvämlighetens skull. Jag använder aldrig H&M-skor eftersom de totalförstör mina fötter, även om de saknar klack.

Jag shoppar mest på Asos, Bubbleroom och Nelly och brukar även kolla NK när jag är i Stockholm.

Vad som är dyrt och inte tycker jag är relativt. 700:- för jeans är i mina ögon billigt medan samma summa för en top är att anse som dyrare.

Håller med om HM-skorna. Meeen ändå har jag typ 25 par ballerina från HM.. Fast de tycker jag funkar, men HMS' klackar och så är inte sköna alls.

Håller med om HM-skorna. Meeen ändå har jag typ 25 par ballerina från HM.. Fast de tycker jag funkar, men HMS' klackar och så är inte sköna alls.
Haha! Jo, jag kan tänka mig att ballerina är en av få (den enda?) skotypen som fungerar. Jag köpte ett par jättelåga, nästan platta boots i våras och tänkte att jamen den här "klacken" kan ju inte vara någon fara. Jomen tjena... använde skorna en eller två gånger innan de åkte till välgörenhet.

Var köper ni era kläder?
Vad får det max kosta?

Köper främst kläder från ett australienskt märke som heter Black Milk. De har kläder i en stil jag gillar (för det mesta) och det är dessutom tillverkat i Australien under sjyssta arbetsförhållanden. Det är ganska dyrt, plaggen går på ~400-1000:- beroende på vad det är för något, så när jag handlar basplagg är det de billigare märkena som gäller. Jeans kan jag dock lägga pengar på (upp emot 1000-lappen) för att få ett par som sitter bra. Dock köper jag jeans max vart 5:e år så ;)

Jag handlar typ 70% av mina kläder begagnat. Dels av miljöskäl, dels av ekonomiska skäl. På myrorna kan en liksom hitta kvalitetskläder för under halva priset. Dessutom tycker jag det är väldigt roligt att gå runt och utforska :D Sedan är jag väldigt bra på att handla på rea. Köper alltid på mig underkläder på mellandagsrean te.x. Handlar ofta sådant som inte är säsong (jag följer liksom inte någon trend utan har min stil, så jag kan köpa en bikini i december ;) )

Hur dyrt något "får" vara beror mycket på vad det är, vad jag ska ha det till osv. Något som jag räknar med att ha flera år får kosta lite mer (men jag försöker ändå pressa priset) men typ strumpbyxor som jag vet att jag är expert på att ta sönder handlar jag billigast möjliga.

All denna second hand -shopping har dock gjort mig snål (dessutom är jag smålänning ;) ) - det svider ordentligt att köa typ en klänning för mer än 200, vilket ju egentligen är VÄLDIGT billigt. ^^ Men jag tänker också så att man får välja vad som är viktigt. För mig är själva letandet efter kläderna roligare än att ha - så jag väntar hellre på att hitta DEN PERFEKTA klänningen för en hundralapp på second hand än att lägga 700:- och få den NU. Då försvinner halva nöjet för mig.

Jag försöker att undvika kedjorna av flera olika skäl, kvalitetsmässigt och etiskt. Det känns etiskt orimligt att kläder är så billiga. Sen är de sällan snygga heller tycker jag. Men sjävklart har jag ett och annat HM plagg i garderoben.

Shoppar inte några enorma mängder (öh ok allt är väl relativt). Min garderob består av främst svenska designerkläder, allt från mer etablerade typ Rodebjer, Dagmar, Acne, Carin Wester... Men även mer okända nya designers (dessa får jag dock ofta som spons-deals). Jag har också vissa internationella designers i garderoben även om dessa är i minoritet. Sen blandar jag med secondhand och vintage, gärna galna kreationer att "toppa" med.

Varierar rätt mycket vad jag lägger ut i månaden. Ibland kan det nog bli uppåt 10 000 men vissa månader mindre. Har så mkt kläder att jag försöker lägga band på mig och verkligen bara köpa sånt jag har väldigt starka "jag måste ha detta..."-känslor för.

Mindre nu. Mest pengar lägger jag på smink, hudvård och hårvård, det är där det drar iväg...

Jag har gjort en rejäl utrensning i min garderob och ska sälja av tusen plagg det närmaste på loppis. Vill hellre köpa få plagg som jag verkligen vill ha och kommer använda, än massa billigt bara för att dämpa habegäret. Jag handlar mest från brittiska webshopar, boohoo, missguided, asos etc, och i Sverige är det nog mest HM, veromoda, bikbok och nelly som gäller. Jag har lagt runt 3000 vardera på en skinnjacka, en klocka och en väska, sånt jag planerar att ha många år, men annars har jag inga dyra grejer. Behöver lite mer cash flow först!

Går ni efter speciella märken eller går det lika bra med tex HM?

Var köper ni era kläder?
Vad får det max kosta?

För mig är ett par jeans för 700 svindyrt tex. Medan andra ser det som billigt.

Köper väldigt blandat men mestadels Filippa K, Hope, etc för att jag inte gilar syntetiska blusar utan vill ha siden för de är så otroligt skönt mot huden. Passformen tycker ja inte spelar så stor roll mellan dyrt eller billigt egentligen, kanske på skjortor och byxor isåfall men jag är lyckligt lottad att kunna bära nästintill alla kläder. Sen tycker jag det är jätte kul att handla på H&M för det finns så mycket fint som inte kostar så mkt men tycker inte de håller så bra efter några månaders användning.

Köper inga mängder eller jo ibland kan de bli mer men däremot lite dyrare kanske. Ett par skor för mig får kosta upp till 3500 om jag vet att ja använder dem och att de håller. samma sak med jackor, kan köpa dyrare jackor men jeans däremot gillar jag inte att lägga pengar på, köper dyrare jeans på rea.

Jag köper ganska billiga kläder mest för att jag gillar att variera mig, köper hellre fem billigare tröjor än en dyr.
Sen har jag inte varit så imponerad av kvaliteten på dyrare grejer jag köpt heller. Har tex haft två par dyrare sneakers (runt 1000 lappen) som gått sönder fort. Dom märkesjeans jag äger hänger i garderoben då jag inte tycker passformen är särskilt bra, istället nöter jag sönder billigare jeans från Gina och Nelly som verkligen är sköna och sitter bra på mig :P

Det jag ofta köper dyrare (och förhoppningsvis bättre kvalitet) är vinterkängor och vinterjacka då jag är ute mycket på vintern och hatar att frysa och ha ont i fötterna. Köpte ett par billiga vinterkängor ett år och fy vad obekväma dom var att gå i, använde dom 2-3 ggr kanske. Då är det ju mest bortkastade pengar. Även träningsskor lägger jag gärna lite mer pengar på.

Har väl ingen speciell budget utan jag handlar det jag känner för, men brukar inte bli såå mycket :P

Jag älskar budgetar och "potter" :D jag har det till precis allt! Jag känner att jag på nått sätt har lite mer kontroll då. Och likaså med kläder. Jag avsätter 3000-4000kr varje månad för kläder och om jag inte använder hela summan så sparar jag den på kläd "potten" så att det alltid finns en stadig summa. På så vis har jag alltid råd att köpa det jag vill ha, även om det kostar en slant. Jag tänker inte så mycket på vad kläderna kostar eller vad det är för märke, sitter kläderna bra och känns bra så köper jag det :) vissa månader blir det mer shopping, andra mindre beroende på ork och humör.

Jag köper mest kläder på vila, mango och asos. Ibland hittar jag något jag gillar på t ex hm eller ginatricot och då köper jag det. Använder mest klänningar och kjolar och tycker att jag hittar det bäst på mango och asos (har ju verkligen allt)
Nu köper jag knappt kläder längre utan bara när jag verkligen behöver.
Jag kan väl lägga runt 500kr för ett klädesplagg förutom linnen och t-shirts.
Vinterskor köper jag för runt 1000kr för att de ska hålla ordentligt. Ballerina så billigt som möjligt eftersom jag lever i dem på sommaren så skorna brukar inte vara så trevliga efter en säsong
:D

Liknande trådar

R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 723
Senast: Badger
·
  • Låst
Juridik & Ekonomi Går det att klara sig på så lite pengar? Hur gör man då? Jag får väl anta att både husdjur och bil går bort då. Och inga glasögon. Men...
34 35 36
Svar
708
· Visningar
36 255
Senast: Mineur
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
334
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 960
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar