Hur mycket kan man klippa utan att täcka?

Sv: Hur mycket kan man klippa utan att täcka?

Det jag menade va att hästens värmekälla (håller värmen) är mestandels på magen. MEN det är beroende på hur känslig hästen är då vissa klarar sig bra med filtklippning och otäckade. förstår du?

Jo täcket ligger på över korset och ryggen. Under magen och på sidorna hänger det oftast löst. Sök lite i trådar så hittar du många diskutioner om de här

det stämmer att magen släpper ut värme. Dock inte i den bemärkelse att det skulle påverka en täckad häst till att frysa så länge länd och kors som är de primära värme utsläpps ställena, så att täcken skulle behöva magplattor. man måste ju se till helheten, annars kan du börja diskutera stickade mössor och benvärmare också på hästarna : )

Ja precis som jag försökte skriva tydligt är det bara i mycket svala, eller i MINUS grader när hästen normalt skulle vilja resa sin päls, som ett regntäcke kan kyla mer än det värmer. I plus grader och i REGN så reser hästen inte pälsen : )

SJÄLVKLART i plusgrader blir det som sagt ett isolerande luftlager mellan regntäcke och hästkropp, som gör att täcket fyller en funktion. beroende på hur "varm" en individ är i sig själv, kan ett ofodrat regntäcke funka rätt långt i låga temperaturer. Ju lättare täcke, desto mer luftrum och en oklippt päls kan dessutom faktiskt höja sig en del. Ett dyngsurt tungt regntäcke kyler självklart, det säger sig ju själv, men är täcket torrt och lätt räcker det väldigt bra, i låga grader.

Ja men nu kan jag hålla med dig, det är delvis detta jag har försökt säga. vi hade bara missuppfattat varandra :)

det stämmer att magen släpper ut värme. Dock inte i den bemärkelse att det skulle påverka en täckad häst till att frysa så länge länd och kors som är de primära värme utsläpps ställena, så att täcken skulle behöva magplattor. man måste ju se till helheten, annars kan du börja diskutera stickade mössor och benvärmare också på hästarna : )

du jag går bara och väntar på att det ska komma benvärmare till hästarna snart :crazy::D

Men, har jag inte gjort tydligt nog i tråden att jag ska klippa pö om pö och när jag inte böhöver klippa mer låter jag bli och klipper samma område om hästen fortfarande är tokig med maskinen? jag kommer inte "bara klippa" en jäkla massa enligt vad buke säger och tro att jag ska slippa täcka bara för att andra inte behövt det.

Tack för länkarna, ska kolla dem :)

du jag går bara och väntar på att det ska komma benvärmare till hästarna snart :crazy::D

Skoja eller. Hur många gånger per vinter får man inte läsa i klipptrådar att hästarnas ben INTE ska klippas eftersom hästen fryser mer/täcket täcker inte benen/det är skadligt för benen att gå i snö osv osv :crazy: Jag slår vad om att det redan finns folk som lindar benen när det är mkt snö för att hästarna inte ska frysa om dem :D

Förlåt men jag är så nyfiken på hur din ide om klippning ändrats så drastiskt på ett år. Jag kommer ihåg förra året då du var helt insisterande på att klippa precis HELA hästen, trots att jag bland andra påpekade hur onödigt det var att klippa rygg och kors. Minns att det fanns en estetisk aspekt från din sida. vad har gjort att du ändrat dig så drastiskt? vet ju att det inte är för hästen frös, eftersom din är så varm av sig ;)

Han ska inte gå någon direkt träning, iaf inte för nån annan än den vanliga :D

Skämt o sido, då klipptes han för att orka ridas igång under senhöst/vinter (hade vilat efter kvaliten och såg ut som en björn och hade noll flås) och gå en helgkurs i feb samt komma igång under våren för att tävlas under sommaren. Med tanke på att han behåller sin päls en bit in i april och fäller läääääänge (börjar typ fälla i feb och håller på till april, självklart mer/mindre) och tycker fällningen är lite jobbig så verkade det vettigast att raka av skiten och sen hade man inga problem med att han blev för varm under våren.

Nu blev han ju dock tokig när vi klippte (verkligen, jag vågade inte ta fram handtrimmer på ett halvår efteråt, han slängde sig in i väggarna och nockade mig vid sista försöket innan jag la ned med risk för livhanken) så nu köpte jag en liten maskin att vänja honom med. Klippa lite i taget. För jag tycker och tror att hästar aldrig mår bra fullt ut om de har sådana stora fobier, bara genom att man låter dem slippa dem. Tänk om han hade behövt rakas vid en vetgrej, det hade inte gått utan en rejäl dos lugnande (iofs är han rätt lättpåverkad ;)) utan arbetet jag lagt ned nu på sensommaren med den lilla trimmern. Och hur juste är det att utsätta en häst för det?

Sen blev han fullkomligt överpigg utan päls :D Och all överskottsenergi han inte fick utlopp tog han ut på sina täcken när han blev irriterad. Han var inte förtjust alls i att vara täckad, framförallt inte inne. Han hade ändå ett glansigt, rel tunt täcke som verkligen inte störde honom men han gillade det inte.

Och så minns du kanske problemet med sadlarna? De är på gränsen båda två, busar han loss ligger de inte still och inte heller när jag spände fast ett ländtäcke.

Dessutom har jag alltid varit typen som sätter likhetstäcken med klippt häst = täcke. Och då tycker jag man lika gärna kan klippa rubbet. Men när min häst så uppenbart önskade bort täckena, iaf sitt stalltäcke funderade jag vidare om man kunde klippa utan att behöva täcka alls. Slippa lite överhettning men oxå slippa ha en täckesmördarhäst vid minsta störning :D

Det var den extremkorta förklaringen :angel:

(dock den estetiska aspekten finns kvar, tränaren övertalade mig idag om att ställa upp i en sista tävling om ngn vecka, vågar man klippa halsen o bringan på sin ullboll på 155 cm med vit svans och ställa upp bland de stora bruna eller bör man börja expreimentiera efteråt tro :p)

Träningen idag gick förresten över förväntant! Han orkade fint och har väl visserligen inte torkat ännu men de viktiga partierna torkade snabbt. Skönt så länge kylan håller i sig (typ minus här nu) och pälsen inte är färdigsatt :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 544
Senast: hundtant
·
Utrustning Nu gav våran klippmaskin från Jula upp mitt under en klippning. Så därför måste en ny införskaffas. Har ni tips på någon bra modell...
Svar
14
· Visningar
1 133
Senast: Bri
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 900
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka